Kvůli propadu vývozu indonéské podniky propouštějí

Čtvrtá nejlidnatější země světa hlásí malý počet lidí nakažených koronavirem. Nízká čísla jsou ale zřejmě důsledkem nedostatečného testování. Ekonomika každopádně trpí propadem cestovního ruchu i exportu uhlí, kakaa či palmového oleje. Vláda zkouší přilákat zahraniční kapitál.

Nízké množství případů covid-19, které dosahovalo v Indonésii v půli května jen zhruba 14 tisíc, je zřejmě důsledkem malého počtu provedených testů.

V Indonésii pandemie koronaviru nejvíce zasáhla turistický ruch a navazující obory, jako jsou ubytování či dodávky potravin do hotelů. Posléze se přidaly další klíčové obory, jako jsou těžba a export nerostných surovin, zejména uhlí a niklu. Jejich vývoz do Číny se propadl až o 30 procent. Indonésie je také významným světovým producentem a vývozcem palmového oleje, hnědého uhlí, kakaa, nábytku, niklu či komponentů do elektronických zařízení. Se sníženým odbytem došlo k poklesu produkce všech těchto komodit a značnému dopadu na firmy, které následně začaly propouštět.

Vláda připravila finanční balíček na podporu v hodnotě 24,5 miliardy dolarů. Přes 37 procent těchto prostředků jde na ekonomické oživení firem a dalších 17 procent na daňové úlevy a výhodnější úvěry pro podnikatele. Dnes je poptávka především po lékařských přístrojích, prostředcích osobní ochrany pro nemocnice, respirátorech, rouškách či plicních ventilátorech. Vláda vyčlenila téměř pět miliard dolarů na podporu zdravotnictví, včetně prostředků na přímé nákupy zdravotnické techniky a přístrojů.

Nákup aut se odkládá

Omezení pohybu se nevztahuje na pohyb zboží. České firmy se momentálně snaží více komunikovat se současnými i budoucími zákazníky pomocí online kanálů, především přes aplikaci WhatsApp.

Některé firmy z oblasti automobilového průmyslu čelí značně snížené poptávce s nadějí, že se normální život vrátí co nejdříve. Lidé i firmy odkládají nákupy nových vozidel a například místní sdílená taxislužba GoJek a Grab (obdoba Uberu) kvůli opatřením vlády jezdí mnohem méně, čímž se dramaticky propadly například prodeje

Tradiční ochranářská politika místních výrobců a státních podniků může být narušena ve prospěch vstupu zahraničního kapitálu. autodílů.

Vláda uvolňuje dovoz

Indonésie je závislá na dovozu surovin a materiálů pro finální výrobu. Je možné, že bude dlouho ponechán trend snížení dovozních cel u vybraných položek a zjednodušení importních procedur ve snaze rychleji nastartovat domácí zpracovatelský průmysl. Současně Indonésie může ještě více uvolňovat administrativní postupy a podporu pro zahraniční investory, aby přilákala zahraniční kapitál. Tradiční ochranářská politika místních výrobců a státních podniků může být narušena ve prospěch vstupu zahraničního kapitálu.

V indonéském průmyslu chybí meziprodukty a materiál pro výrobu. Vláda proto nyní umožňuje více dovážet. To platí například pro výrobky ze železa a oceli nebo suroviny či polotovary pro zpracování potravin. Obory s uvolněnějším importním režimem a šancí pro české firmy jsou zejména suroviny a materiál pro finální výrobky například pro chemický průmysl, farmaceutický průmysl a léčiva, dopravní prostředky, výrobu motorových vozidel, potravinářský průmysl a výrobu nápojů, strojírenství a kovoobrábění či kožedělný průmysl.

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Michal Sontodinomo, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Jakartě.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Teritorium: Indonésie
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme