Ledoborcem do Arktidy nebo letadlem kolem světa? Čechům zachutnalo luxusní cestování

Tuzemští zákazníci začali letos znovu ve velkém utrácet za dovolené. Vedle tradičních zájezdů nabízejí cestovní kanceláře stále víc také ultraluxusní výpravy pro zámožné klienty.

Nasednout na Špicberkách na nejluxusnější ledoborec světa a vyrazit směrem na severní pól? To není plán nějaké vědecké expedice, ale program zájezdu, který nabídla Čechům tuzemská cestovní kancelář Eso travel. Stačí maličkost – zaplatit za 17denní kratochvíli bezmála milion korun za jednoho účastníka. Za horentní sumu ale turista dostane patřičný komfort, který může v kulise ledové Arktidy působit až marnotratně. Ledoborec Le Commandant Charcot s kapacitou 215 pasažérů totiž rozmazluje cestujícího mimo jiné vířivkou na terase, fitness centrem, saunou nebo tančírnou s živou hudbou.

Ledoborec Le Commandant Charcot je v podstatě spíš luxusním plovoucím hotelem.

Opulentní výprava na střechu světa je jen jedním z mnoha luxusních zájezdů, s nimiž oslovují tuzemské cestovky horních deset tisíc solventních zákazníků. Tento segment cestovního ruchu přitom není tolik ovlivněn výkyvy v kupní síle obyvatel, jak je tomu u běžnějších zájezdů. Zároveň se často jedná o výpravy šité na míru podle přání zákazníka. A jak česká společnost bohatne, přibývá i lidí, kteří chtějí aspoň jednou v životě zakusit takovou pohádkovou dovolenou.

Cestovní ruch se zvedá z pandemického útlumu

Zájezd připravený na míru stojí i 10 milionů

Jaký typ zákazníků tyto nabídky zaujmou, to vystihuje Dominik Kohel, CEO společnosti Exclusive Tours, která se na luxusní segment cestovního ruchu specializuje. „Naši klienti jsou z 95 procent Češi a Slováci, pro které ročně realizujeme stovky zájezdů v rozmezí 200 tisíc až 10 milionů korun,“ komentuje cenové rozpětí na webu společnosti Dominik Kohel. Zároveň uvádí, že od roku 2007 už specializovaná cestovka zprostředkovala takové zážitky v celkové hodnotě dosahující 1,5 miliardy korun.

Firma v současnosti nabízí například cestu kolem světa soukromým letadlem za 25 dní. Na palubě privátního Airbusu A340 pasažér během necelého měsíce procestuje pět kontinentů a k tomu si ještě vychutná kulinářské speciality od šéfkuchaře Paula Caussého. Společnost také nabízí zprostředkování plavby na soukromých jachtách nebo pronájem luxusních vil s personálem včetně šéfkuchaře, pokojské nebo masérky.

Private jety jsou i noblesními restauracemi. Odvrácenou stranou cestování soukromými letadly je ovšem extrémně velká uhlíková stopa, kterou za sebou taková dovolená zanechá.

Na solventní klientelu se zaměřuje také pražská společnost EliteVoyage. Lidé v jejím týmu jsou sami vášnivými cestovateli a klientům zkoušejí zprostředkovat neobvyklé zážitky, které sami okusili. „Mé nejzajímavější cesty jsou týdenní dovolená na Velkém bariérovém útesu při plavbě jachtou, cesta vánočně vyzdobeným Orient Expresem z Paříže do Vídně, desetidenní výlet helikoptérou po Havajských ostrovech,“ uvádí v promovideu společnosti Matouš Grund, který se podílí na tvorbě cestovních itinerářů šitých na míru klientům.

Luxusní cestování může mít podobu jak malé výpravy jen pro zámožné jednotlivce, tak i větší skupiny blížící se představě klasického hromadného zájezdu. Ovšem s extrémní cenovkou. Třeba Eso travel chystá na listopad 16denní zájezd soukromým letadlem Boeing 737, do nějž se vejde až 64 klientů. Ti si užijí na palubě kompletní servis ve standardu business třídy, podívají se na několik karibských ostrovů a projedou se po moři na soukromém katamaránu. Cena ale začíná u tohoto zájezdu na 549 tisících korun za osobu a ještě dále naskakuje s doplňkovými volitelnými službami.

Za luxusnější ubytování a stravu si zvykli připlácet i „obyčejní smrtelníci“

Podobné cesty jsou samozřejmě dostupné pro zlomek populace, podle tuzemských cestovek ale stoupá poptávka po vyšším standardu služeb i od běžných klientů. Pokud jde o ubytování, dávají Češi v posledních letech přednost oproti malým podnájmům nebo kempům spíše hotelům, protože si chtějí dovolenou užít v pohodlí. „Čtyř- a pětihvězdičkové hotely prodejům naprosto dominují, byť logicky nepatří k těm nejlevnějším. Stravování all inclusive je již takřka samozřejmostí,“ uvedla tisková mluvčí Lucie Hasman z cestovní agentury Blue Style v komentáři k průzkumu společnosti Pluxee.

Z šetření vyplynulo, že cestování je i pro běžné Čechy nedotknutelné a jsou za něj ochotni sáhnout hlouběji do peněženky i v dobách, kdy na jiných výdajích šetří. Průzkum zároveň potvrdil, že roste zájem o lepší služby během dovolené. „Češi neváhají utrácet a investovat do sebe a své dovolené více peněz a dopřát si tak vyšší kvalitu služeb a zážitky. Zejména u pobytových zájezdů za čtyř- nebo pětihvězdičkové hotely a za stravování formou all inclusive či ultra all inclusive,“ potvrdila trend už na začátku sezony Asociace cestovních kanceláří ČR s tím, že cestovní ruch letos míří k překonání předcovidových čísel.

Trendem pro následující dva roky má být aktivní turismus, říká kampaň

Cestovní kanceláře také nabízejí častěji cesty za dobrodružstvím a aktivní dovolenou zahrnující třeba sporty, golf nebo cyklistiku. Vedle toho roste zájem o plavby velkými parníky – tady o kratochvíli, která byla donedávna pro turisty z vnitrozemské země nepoznaným zážitkem. Například CK Čedok v současnosti nabízí tuzemským zákazníkům už nejen týdenní plavbu po Středozemním moři, ale také exotičtější okruhy po Perském zálivu, po pobřeží Mexika nebo okolo Japonska.

Slábnoucí koruna dovolenou prodražuje

Bankovní rada České národní banky snížila na svém posledním předprázdninovém zasedání na konci června základní dvoutýdenní repo sazbu o půl procentního bodu na 4,75 procenta. To bylo razantnější snížení, než jaké očekával trh. Česká koruna zareagovala na krok ČNB citelným oslabením. Na počátku tohoto týdne je obchodována na úrovni kolem 25,40 Kč za euro a dále ztrácí. Stejně tak oslabuje i proti dolaru, britské libře a dalším hlavním světovým měnám. Českým turistům to tedy letní dovolenou v zahraničí prodraží. Zatímco klienti v segmentu luxusních zájezdů asi pohyb kurzu české měny tolik neřeší, běžný turista může na útratách v zahraničí rozdíl vnímat citelněji. Jen od půlky června oslabila koruna zhruba o čtyři procenta.

Mileniálové chtějí utrácet spíš za zážitky než za věci

Poptávka po netradičních formách dovolené bude v budoucnu zřejmě dále růst, protože zejména generace mileniálů ráda investuje do zážitků. „Trh s luxusem se od roku 2016 mění od touhy po luxusním zboží k větší poptávce po luxusních zážitcích,“ vystihl podstatu generační proměny v komentáři na portálu Travel Alliance Partnership publicista Riley Kruer. „Bohatí spotřebitelé hledají vyšší spirituální a emocionální naplnění, což je přivádí k cestování. Tato unikátní tržní nika v cestovním ruchu dramaticky vzrůstá od dob pandemie a bude dál růst i v roce 2024,“ uzavírá.

Tomáš Stingl

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme