Letadlo Sparker získalo na strojírenském veletrhu Zlatou medaili

Pro Zlatou medaili Mezinárodního strojírenského veletrhu si „doletěl“ ultralehký letoun TL-5000 Sparker. Letadlo na výstavu zapůjčila královéhradecká firma TL-ULTRALIGHT, která na vývoji letounu spolupracovala s odborníky z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.

Vystavovaný letoun Sparker je jedním z prvních v Česku, který byl přímo navrhován na nové předpisy dané kategorie, které zvýšily vzletovou hmotnost ultralehkých letadel z dřívějších 450 kilogramů na 600 kilo. Díky tomu vznikl letoun s vysokým stupněm vybavenosti, variability a komfortem cestování na dlouhých tratích. Letoun už je v prodeji, firma dosud prodala kolem deseti kusů zákazníkům z Evropy i USA.

Ultralehký letoun TL-5000 Sparker | Petr Kolmann

Bezpochyby nejvýraznějším exponátem na letošním stánku VUT je modrobílé letadlo kategorie ultralight. Konkrétně se jedná o typ Sparker od tuzemského výrobce TL-ULTRALIGHT. Na vývoji letounu se podíleli odborníci z Leteckého ústavu strojní fakulty VUT.

„Zajišťovali jsme z drtivé většiny výpočetní část, veškeré teoretické podklady, analýzy a predikce výkonu. Našim úkolem byly také veškeré pevnostní zkoušky, které jsou potřeba pro certifikaci letounu. Ty probíhaly v naší zkušebně letecké techniky, která je pro tento typ testů plně certifikovaná,“ popisuje vedoucí letecké zkušebny Ivo Jebáček, který v úterý 10. října na slavnostním večeru převzal pro letadlo Zlatou medaili Mezinárodního strojírenského veletrhu.

Pro Letecký ústav VUT a firmu TL- ULTRALIGHT se jednalo o pokračování mnohaleté spolupráce v oblasti vývoje a výzkumu nejmodernějších letounů. Příkladem je letadlo Stream Turbo, které má implementovanou vysoce výkonnou tutbovrtulovou pohonnou jednotku z Velké Bíteše, s níž má letoun naprosto výjimečné letové výkony při zachování vysoké bezpečnosti.

Vývoj nového letadla nebyl příležitostí jen pro vědce, ale i pro studenty. „Snažíme se naše studenty do podobných projektů vždy zapojit. Například v rámci předmětu, který se jmenuje „Zkoušení letadel“, mohli naši studenti navrhnout zkoušku vodorovných ocasních ploch. To zahrnovalo definici řezů, ve kterých bude konstrukce zatěžována a následně zkoušku i sami provedli, samozřejmě pod dohledem odborníka z řad pedagogů,“ dodává Jebáček.

 TL-5000 Sparker:

  • délka 6,6 m
  • výška 2,6 m
  • rozpětí křídel 9 m
  • nepřekročitelná rychlost 335 km/h
  • maximální vzletová hmotnost 600 kg
  • dolet 1400 km

„V letounu Sparker společnost získává vysoce konkurenceschopný výrobek, který v sobě spojuje vysoké výkony, vhodné letové vlastnosti, ergonomicky optimalizovaný kokpit, implementaci nejnovější avioniky a v neposlední řadě příznivé provozní náklady,“ říká jednatel společnosti TL-ULTRALIGHT Jiří Tlustý s tím, že velké množství inovativních řešení aplikované od počátečního návrhu až po sériovou produkci, umožnilo firmě vytvořit produkt, který svými výkony a užitnými vlastnostmi překonává konkurenční výrobky a definuje podobu nové generace letadel v kategorii.

„Velmi si vážíme dlouhodobé spolupráce s odborníky z Leteckého ústavu, díky kterému se do projektu podařilo implementovat nové pokročilé technologie a materiály a díky kterému se podařilo uskutečnit a urychlit náročný proces vývoje a certifikačního ověření letounu Sparker,“ uzavírá Tlustý.

Více o letounu najdete na webu TL-ULTRALIGHT. Letadlo je až do pátku k vidění na brněnském výstavišti na stánku VUT v pavilonu A1, stánek číslo 16.

• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Letecký průmysl | Věda, výzkum a vývoj

Doporučujeme