To dokládá i třetí ročník akce Czech Startup Day, v jehož rámci se investorům představilo třináct začínajících českých firem.
Vítězem letošního ročníku Czech Startup Day se stal startup monitorující stav baterií BatteryCheck, druhé místo obsadila kyberbezpečnostní společnost REDAMP SECURITY a na třetím místě se umístila firma Aireen, která vyvinula neinvazivní metodu screeningu chronických onemocnění. Další účastníci pitch session představili produkty a služby z oblastí financí, mobility, optimalizace a automatizace, bezpečnosti, satelitů, virtuální reality, veřejných zakázek nebo potravin. Při vyhlašování vítězů porotce Peter Helesic z investiční platformy Danube Angels vyzdvihl kvalitu letošních účastníků.
ExportMag.cz: Startupy v USA? To není jen Silicon Valley
Dva bloky soutěžní pitch session doplnily panelové diskuze a prezentace českého startupového ekosystému. Celou akci organizoval obchodně-ekonomický úsek velvyslanectví a agentura CzechTrade, a to jako Projekt na podporu ekonomické diplomacie (PROPED).
Dynamická startupová scéna
Rakouská startupová scéna je obzvlášť dynamická. Oblasti ICT a vědy zůstávají nadále hlavním odvětvím pro startupy. Nejvíce kol financování bylo v roce 2023 uzavřeno v sektorech umělé inteligence, virtuální reality, blockchainu, cloudu, kybernetické bezpečnosti a datové analytiky.
Díky svému silnému finančnímu sektoru je Rakousko ideální destinací pro rozvoj startupových řešení ve finančních službách. Nicméně i oblast Life Science a zdravotnictví je velmi dobře zastoupená. Rakousko si drží i pozici lídra v zelených technologiích a nabízí tak prosperující prostředí v oblasti průmyslu, energetiky a mobility. Udržitelnost a digitalizace budou v nadcházejících letech určujícími tématy pro všechny společnosti a startupy zde mohou hrát zásadní roli jako hybatelé inovací.
Konzervativní, ale loajální Rakušané
Často uváděným úspěšným příkladem vstupu českého startupu na rakouský trh je společnost Rohlik.cz. Firma zde vystupuje pod jménem Gurkerl („okurčička“) a nabízí převážně regionální produkty. „Rakušané vždy preferují domácí výrobky,“ vysvětluje ředitelka rakouské kanceláře CzechTrade Julie Havlová. Před vstupem na trh proto hraje zásadní roli příprava – průzkum trhu, definice cílové skupiny a prodejních kanálů, informace o konkurenci. Nelze spoléhat na to, že rakouský trh bude fungovat stejně, jako ten český nebo německý. To potvrzuje i zástupkyně městské hospodářské agentury Vienna Business Agency pro firmy z ČR a Slovenska, Zuzana Bedřichová: „Nejčastěji s firmami řeším rebranding a marketingovou strategii.“
Rakušané jsou konzervativní, ale loajální obchodní partneři. Marion Biber z Austrian Business Agency, místní obdoby agentury CzechInvest, zmiňuje, že Rakušané jsou v obchodě pragmatičtí a vždy se snaží dospět k nějakému řešení. Panují však velké rozdíly v mentalitě mezi z velké části mezinárodní startupovou komunitou a místními tradičními firmami. Na rakouském trhu Marion Biber vzhledem k jeho velikosti vyzdvihuje fungující networking mezi jednotlivými aktéry i podporu pro firmy ze strany hospodářské komory, klastrů a vládních agentur.
Rakousko láká na zaměstnanecké akcie
Konzultace Vienna Business Agency jsou zdarma. Vybrané zahraniční startupy mají možnost zúčastnit se měsíčního akceleračního programu Vienna Startup Package. Jeden týden z programu pak tvoří mezinárodní startupový festival ViennaUP. Jeho menší obdobou bude letošní první ročník Czech Startup Week. Jedním z partnerů Czech Startup Day byla také vídeňská pobočka organizace European Institute of Innovation and Technology, EIT Manufacturing East, který nabízí programy a financování pro startupy z výrobního sektoru.
Pro firmy, které se chystají v Rakousku zakládat pobočku, je zajímavá nově vytvořená forma flexibilní kapitálové společnosti (FlexCo) šitá na míru startupům, která se od dalších právnických osob liší sníženým základním kapitálem a uvolněním formálních požadavků i možností vydávat daňově zvýhodněné akcie pro zaměstnance.
Podobně jako v jiných zemích jsou v Rakousku do ekosystému startupů kromě zakladatelů firem zapojeny i další zúčastněné strany – investoři, poskytovatelé rizikového kapitálu, inkubátory, business angels, mentoři, univerzity a společnosti zejména z odvětví IT, výzkumu a různých odvětví průmyslů. Mezi nejčastější způsoby financování startupů v Rakousku patří financování pomocí business angels (66,7 %), veřejného financování (63,8 %) a rizikového kapitálu (49,3 %).