Pro velké e-shopy, které v posledních dvou letech rostly nejvíce a přizpůsobily tomu i velikost skladů nebo svých týmů, je tato zpráva nepříjemná. Na druhou stranu se i menší a střední e-shopy musejí počítat každou korunu.
Zákaznici se nehrnou, zboží zůstává ležet ve skladech a náklady na celý provoz se zvyšují. Tak by se dala charakterizovat aktuální situace v internetových obchodech.
Jejich provozovatelé a majitelé hledají řešení pro to, kde získají potřebné výdělky, ale také způsoby, jak mohou ušetřit.
Většina e-shopů je postavena na krabicovém řešení
V Česku je aktuálně provozováno více než 50 tisíc e-shopů, přičemž více než dvě třetiny z nich jsou postaveny na tzv. krabicovém řešení. Ta mají pro majitele internetových obchodů nesporné výhody, pokud se jedná o technologický vývoj, jednoduchost použití či rozmanitost nastavení či doplňků. Právě rozmanitost však může hrát důležitou roli v nákladech na provoz obchodu.
„Téměř každý eshoper vstupuje na trh s tím, že chce mít nejlepší e-shop a poskytovat nejlepší služby, aby se mezi ostatními prosadil. K tomu si odpovídajícím způsobem nakonfiguruje svůj nový obchod, jehož cena se však může vyšplhat mnohem výše, než je samotný základ,” vysvětluje Martin Pech ze společnosti Upgates, která vyvíjí e-shopové řešení.
Na trhu existuje spousta řešení, ať už lokálních, či zahraničních, z nichž mohou majitelé vybírat. Podle Martina Pecha často provozovatelé ani netuší, zda budou schopni využívat všechny možnosti obchodu.
Úspora stovek až tisíců korun měsíčně
„Vždy doporučuji si udělat srovnání mezi jednotlivými platformami a podle svých priorit si určit, co vše bude potřeba pro provoz obchodu. Při chytrém výběru e-shopového řešení nemusí majitelé připlácet za základní funkce a doplňky, které jsou pro plnohodnotný provoz e-shopu potřebné,” radí obchodní ředitel vývojářů.
Většina provozovatelů internetových obchodů až v těžších časech zjistí, na kolik jejich provoz vyjde v porovnání s tím, co vše v rámci obchodu využívá. Teprve poté e-shopeři začnou optimalizovat náklady a hledat levnější řešení.
„E-shopové platformy to majitelům obchodů nedělají jednoduché. Pokud chtějí využít konkrétní doplňky e-shopu, musí si často za ně připlatit nebo sáhnout po vyšším tarifu, který je pro ně někdy zbytečně naddimenzovaný a často žene jejich měsíční náklady o stovky až tisíce korun měsíčně nahoru. To stejné platí i při příplatku za doplňky samotné,” popisuje přístup platforem Martin Pech.
Jak tedy začít s e-shopem? Udělat si průzkum a zvolit plnohodnotnou platformu, která internetovým podnikatelům za dané náklady nabídne nejvíce. Když se dále jejich byznys bude rozšiřovat, systém poroste s nimi a majitelé obchodu nebudou muset řešit přechod na jiné řešení. Takový růst může znamenat nasazení dalšího obchodu nebo možnou expanzi do zahraničí a s ní potřebu vícejazyčného obchodu.