Máte vyladěné SEO nebo sázíte na PPC? Jak se orientovat v e-commerce zkratkách

Internetový prodej tvoří v současnosti již 20 procent celosvětového maloobchodního obratu. Na některé byznysové zkratky, které jsou s daným odvětvím spojeny, dnes člověk narazí i v běžném životě. Vyznáte se v nich?

Jednou z nejdůležitějších oblastí e-commerce je online marketing. Narazit zde můžete kupříkladu na zkratky jako SEO nebo PPC. Obecně používaných zkratek je ale daleko víc.

Ilustrační fotografie

SEO (Search Engine Optimization), česky optimalizace pro vyhledávače, je způsob, jak zlepšit viditelnost webových stránek na Google a dalších stránkách. Například e-shop s módou může správnou optimalizací zvýšit organickou návštěvnost, a tím i prodeje, bez nutnosti investovat do placené reklamy. Podle studie společnosti BrightEdge pochází až 53 procent návštěvnosti webů právě z organického vyhledávání.

Zkratka PPC (Pay-Per-Click) v sobě ukrývá model internetové propagace, u níž inzerent platí za každé kliknutí na svou reklamu. Jedním z nejznámějších příkladů PPC reklamy jsou Google Ads. Tento model se často používá při promo akcích nebo výprodejích, kdy je cílem rychle zvýšit návštěvnost a prodeje.

Měli byste vylepšit CRM

Další významnou oblastí jsou zkratky související s prodejem a zákaznickou zkušeností. Z těch nejznámějších lze zmínit CRM a CX.

CRM (Customer Relationship Management) je systém, který pomáhá firmám spravovat a analyzovat interakce s jejich zákazníky. Příkladem je Salesforce, jenž umožňuje sledovat historii zákazníků a lépe cílit marketingové kampaně.

Češi zkoušejí štěstí v e-commerce. Pro většinu znamená e-shop jen doplňkový příjem

CX (Customer Experience) neboli zákaznická zkušenost je komplexní pojem zahrnující všechny interakce, které zákazník s firmou má. „Zlepšování CX může zahrnovat rychlé a efektivní řešení problémů, personalizované služby a intuitivní uživatelské prostředí. Firmy, které se zaměřují na zlepšování zákaznické zkušenosti, často zaznamenávají vyšší loajalitu zákazníků a vyšší míru opakovaných nákupů,“ popisuje Jan Nedělník ze společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, která působí v oblasti zákaznického servisu.

Technologické zkratky: Zase nám spadl POS

V e-commerce je možné narazit i na celou řadu technologických zkratek. Za představení stojí například API (Application Programming Interface). Jedná se o rozhraní, které umožňuje různým softwarovým aplikacím spolupracovat.

Například API od PayPalu zajišťuje e-shopům zpracovávat platby přímo na jejich stránkách, což zvyšuje komfort zákazníků a zjednodušuje platební proces.

Proč se malým e-shopům daří i s nástupem online tržišť?

V oblasti logistiky a plateb se pak lze setkat například se zkratkou POS (Point of Sale). Jedná se o místo, kde dochází k transakci mezi zákazníkem a prodejcem. Moderní POS systémy často zahrnují pokladní software a hardware, které umožňují integrovat prodejní data s e-shopem, což zjednodušuje správu zásob.

„Například velký maloobchodní řetězec může sledovat prodeje v reálném čase a okamžitě doplňovat zboží na základě aktuální poptávky,“ upřesňuje Jan Nedělník.

Strategie v e-commerce: Jaká zvolíme KPI?

Pro analýzu a strategii v e-commerce jsou klíčové zkratky jako KPI a ROI.

KPI (Key Performance Indicator) jsou ukazatele, které pomáhají sledovat a hodnotit úspěšnost ve specifických oblastech. V oblasti internetového prodeje je důležitým KPI například konverzní poměr, jenž měří procento návštěvníků webu, kteří dokončí nákup. Podle studie společnosti Invesp se průměrný konverzní poměr e-shopů pohybuje okolo tří procent.

ROI (Return on Investment) je ukazatel, který měří zisk nebo ztrátu ve vztahu k investici, a pomáhá firmám rozhodovat se o tom, které projekty nebo kampaně stojí za investování. Pokud firma například investuje do nové marketingové kampaně a ROI je vyšší, než se očekávalo, jedná se o znak úspěšné investice.

Všechny zmíněné zkratky jsou nicméně jen pomyslnou špičkou ledovce. V branži se jich dle některých oborových webů využívá více než 150. A neustále přibývají nové.

Redakčně upravená tisková zpráva Konecta

• Teritorium: Česká republika | Zahraničí
• Oblasti podnikání: E-commerce

Doporučujeme