Součástí doprovodného programu agentury na veletrhu byl také odborný seminář zaměřený na obchodní příležitosti v konkrétních teritoriích a seminář týkající se online marketingu v Německu.
Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade je součástí České národní expozice, kterou na MSV zastřešuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Co je Meeting Point CzechTrade?
Během půlhodinové konzultace se zde vývozci radí s odborníky působícími v různých světových teritoriích. Vzhledem k bohatým zkušenostem zahraničních kanceláří na daném trhu firmy řeší konkrétní exportní příležitosti či podmínky k obchodování, ale také způsob komunikace, který je pro každý trh specifický.
„Meeting Point CzechTrade je nedílnou součástí doprovodného programu strojírenského veletrhu už od roku 2012 a patří mezi naše nejdůležitější akce roku. Pro firmy jsou konzultace na jednom místě s našimi odborníky příležitostí získat cenné informace, které nejsou dostupné z žádných jiných zdrojů. Naši experti se zástupci firem prokonzultují nejvhodnější teritorium a pomohou zpřesnit exportní záměr firem. Tato akce může být pro zájemce o export prvním krokem k úspěšné expanzi, a to i na vzdálenější trhy,“ říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
Rozmanitost teritorií přináší nové příležitosti
Na akci se registrovalo 121 firem a je naplánováno celkem 330 konzultací s řediteli zahraničních kanceláří. Další konzultace poskytují specialistky z Klientského centra pro export a Design Centra CzechTrade. Největší zájem je o konzultace zaměřené na blízká teritoria jako jsou Rakousko, Polsko a Německo. Letos se rychle zaplnily i vzdálenější trhy, Čína, USA a Kazachstán.
Na místě jsou přítomni zástupci zahraničních kanceláří jak ze zemí Evropské unie, tak i z těch vzdálenějších, jako je Ázerbájdžán, Indie, Kolumbie nebo Kyrgyzstán. Také spektrum zájemců o zahraniční trhy je z hlediska specializace široké, a to od chemického průmyslu nebo zdravotnické techniky až po letecký průmysl. „CzechTrade provozuje kanceláře jak v evropských metropolích, tak i v afrických obchodních kolébkách, jako je například Nigérie, kde je způsob obchodního jednání pochopitelně odlišný, ale velmi atraktivní,“ dodává Radomil Doležal.
Letošní MSV v Brně: Stovky firem ze světa a inovativní průmyslové technologie
V rámci doprovodného programu veletrhu pod hlavičkou CzechTrade proběhly dva odborné semináře, jejichž kapacita se kompletně naplnila. Na teritoriálním semináři prezentovali odborníci ze zahraničních kanceláří obchodní příležitosti v Indii, USA a Kazachstánu, kde CzechTrade otevřel nebo otevře své exportní inkubátory.
Ochrana a tvorba životního prostředí, nanotechnologie, zdravotnická technika nebo letecký průmysl jsou například perspektivními obory pro export do Indie. V USA jsou atraktivním odvětvími pro české firmy doprava nebo elektromobilita. V Kazachstánu jsou na vzestupu obory, jako je strojírenství, těžební obory nebo energetika. Druhý seminář byl zaměřený na online marketing v Německu, na porovnání běžných marketingových nástrojů a na konkrétní podmínky online expanze do DACH (Německo, Švýcarsko, Rakousko) regionu. Účastníci získali tipy a rady, jak na úspěšný export v německy mluvících zemích nebo jak si najít kontakty na německém trhu.
Návrat na Ukrajinu
CzechTrade v září znovuobnovil své zastoupení v Kyjevě, kam se vrátila také ředitelka kanceláře Oksana Antonenko. Zástupci firem mají na Meeting Pointu CzechTrade příležitost konzultovat aktuální exportní příležitosti, které Ukrajina v rámci obnovy nabízí.
Nový byznys na Ukrajině vzniká i za války, říká Oksana Antonenko (video a podcast)
„Firmy si uvědomují, že musí být připraveny, aby vstoupily na trh rychle a včas. Při konzultacích se mě nejvíce ptají na aktuální poptávku a jaké obory jsou nyní pro Ukrajinu prioritou. Firmám poskytuji informace ohledně zdravotnictví nebo potřeb k obnovení infrastruktury, obytných míst či zpracování stavebního odpadu. Nejvíce konzultací mám se zástupci firem, které zajišťují čističky odpadních vod a zpracování odpadu,“ uvedla Oksana Antonenko, ředitelka zahraniční kanceláře v Kyjevě.
Meeting Point CzechTrade probíhá v podobném formátu každoročně také v únoru. Pokud tedy firmy neměly příležitost účastnit se letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu, mohou využít konzultací zahraničních odborníků na nadcházející akci počátkem roku 2023