Mileniálové se narodili v letech 1982 až 1996 a dnes jim je kolem dvaceti, maximálně sedmatřiceti let. Často bývají označováni jako generace Y. Ve společnosti budí Havlovy děti velké rozpaky. Liší se. Velmi dobře je definuje fakt, že vyrůstali v době moderních technologií. Jako digitální průkopníci vyznávají jiné hodnoty, odlišné cíle i způsoby komunikace, a to jak v profesním, tak i v osobním životě. A na to je třeba reagovat!
Situaci na pracovním trhu navíc komplikuje skutečnost, kdy je nutné na jedné straně vyhovět nové nastupující generaci, ale zároveň potřeba uspokojit tu stávající, v tomto případě generaci X. Právě tyto věkové skupiny budou podle odborníků v následujícím roce obhospodařovat až 70 % pracovního trhu.
Vítězem budiž ten, kdo zaujme oba tyto tábory pracujících. Přitom jedním z hlavních znaků mileniálů je touha po svobodě a jistá dávka flexibility. Stejně jako pro Husákovy děti je i pro nastupující generaci Y důležitá kariéra, nikoli však za cenu osobního života. Generace Y touží po harmonii v oblasti work-life balance a předešlé generaci ukazuje, že není od věci zpomalit, že smysl života tkví i v jiných aktivitách, než jen trávit v práci spoustu času. V tomto kontextu pak hledají mileniálové své zaměstnání: práce je musí především bavit, důležité je pro ně i pracovní prostředí, kolegové a pověst firmy.
Ocení zejména možnost rozšířit si obzory v kontextu dalšího vzdělávání, růstu a osobního rozvoje. Suverénně pak zamítají myšlenku, že by celý svůj pracovní život strávili u jednoho zaměstnavatele, což bylo charakteristické pro generaci jejich rodičů.
To dokazuje i průzkum, který si v roce 2017 nechala zpracovat společnost Monster. Z něj totiž vyplývá, že 7 z 10 českých mileniálů alespoň nepravidelně sleduje nabídky práce. U 46 % žen se tak děje dokonce jedenkrát týdně. Nejčastěji navštěvují stránky pracovních portálů nebo velkých firem. Práci hledají na sociálních sítích, kde se zajímají zejména o sdílené pracovní nabídky svých přátel. Třetina oslovených se dokonce zajímá o profily svých budoucích kolegů.
A co na to zaměstnavatel?
Mileniálové úspěšně boří tradiční pojetí zaměstnance na plný úvazek. Sebevědomě dokazují, že práce se nutně nemusí odehrávat mezi čtyřmi zdmi za stolem kanceláře. Chtějí pracovat z domova, chtějí cestovat. Na tuto revoltu proti standardní pracovní době firmy velmi rychle zareagovaly. Zaměstnance se tak snaží nalákat na nový typ benefitů. Například home office – tedy práci z domova během některých dnů v týdnu – ocení zaměstnanci, kteří musejí do práce dojíždět. Mezi další patří forma tzv. stlačeného víkendu, která spočívá v tom, že čtyři dny v týdnu pracují více a v podstatě si tak napracují den volna, kterým si prodlouží víkend.
K dalším alternativám se řadí i možnost pracovat ve dnech volna včetně dovolené a svůj čas si pak vybrat najednou v podobě například dvou měsíců volna. Mileniálové mohou slyšet také na kurzy, které zaručí proces dlouhodobějšího vzdělávání, nebo na pracovní stáže v zahraničí. Rozvoj je pro ně důležitý, jejich generace totiž narušuje tradiční kariérní řád doprovázený přísnou hierarchií. S tím si rozhodně hlavu nelámou a sebevědomě útočí na vyšší pozice.
Sebevědomí je vůbec další zásadní definicí generace Y. Někteří ji možná považují až za aroganci, nicméně mileniálové se nebojí vyjádřit svůj názor, navíc jsou flexibilní, skvěle se vyrovnávají se změnami a dokážou se výborně adaptovat.
Přesto zůstávají týmovými hráči a rádi pracují ve skupinách. Proto jsou pro ně důležité i vztahy na pracovišti a pracovní prostředí. V práci se chtějí cítit šťastně. Budou rádi za kreativní neotřelé zázemí, které může nabídnout například relaxační zónu, za zdravé jídlo po celý den nebo třeba za kurzy jógy během pracovní doby.
Těmto novým postupům jdou v poslední době naproti zejména startupy, které jsou mileniálům v podstatě šité na míru. Musíme si ale uvědomit, že tyto trendy je možné následovat jen v případě některých profesí. Zvláště pokud hovoříme o flexibilní pracovní docházce.
Velkou otázkou zůstává, jak se s nastupující generací vypořádá třeba oblast průmyslu, kde řada zaměstnanců pracuje ve směnném provozu u výrobních linek. Vypadá to, že ze svých zásad budou muset v budoucnu slevit jak mileniálové, tak zaměstnavatelé. Vždyť jejich spotřebiteli budou zejména zástupci budoucí generace Z!
Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Judita Hrubešová