Pavel Junek z Prahy si jako amatérský milovník klasického lyžování a pravidelný účastník Jizerské padesátky loni vyzkoušel jeden z legendárních skandinávských dálkových běhů norský Birkebeinerennet.
Více než padesát kilometrů z Reny do Lillehammeru absolvoval s hůlkami české značky HAAKON. „Karbonové hole mají za super ceny. Dají se koupit za dva až pět tisíc, což je levnější než u zahraniční konkurence, ale kvalita je minimálně srovnatelná. Navíc vám je při zlomení – do dvou let zadarmo – vymění,“ popisuje běžkařský nadšenec.
Proč jsme do toho šli…
Astronomicky vysoké ceny karbonových holí byly ostatně jedním z důvodů, proč malá česká rodinná firma na Liberecku před čtyřmi lety vznikla
Manželé Pavla a Michal Francke objevili v roce 2020 raison d´etre v tom, že budou dělat radost milovníkům bílé stopy a dnes už se jejich hole na běžky a Nordic walking vyvážejí do Francie, Německa, Slovenska, Polska, Španělska nebo Kanady.
„Když jsme společně závodili v dálkových bězích na lyžích, často se stávalo, že se nám drahé karbonové hole zlomily a museli jsme hned pořizovat nové (karbon sice vyniká až absurdně nízkou hmotností, ale zároveň má i sníženou odolnost při nárazech). Nastavení trhu nás dráždilo – bylo to nehospodárné, neekologické i svým způsobem nepřátelské vůči sportovcům a jejich potřebám,“ vypráví spoluzakladatelka firmy Pavla Francke.
„Proto jsme do toho chtěli vstoupit s myšlenkou, že to dokážeme udělat jinak. A povedlo se,“ dodává s úsměvem.
Ve stopách slavného vladaře
Inspiraci našli v historii země, která je Mekkou klasického lyžování. Slavný Birkebeinerennet má totiž s malou rodinnou firmou z Jizerských hor společného víc než to, že někteří účastníci používají její vybavení.
„Od začátku jsme chtěli založit silný brand, který má kořeny v nordic sportech. Inspirovala nás historie Norska, kde ve 13. století panovala krutá občanská válka. Tehdy byl malý král Haakon IV. Haakonson převezen na běžkách norskou krajinou na sever země, aby byl zachráněn a stal se jedním z historicky nejúspěšnějších vladařů. Birkebeinerennet se dnes na jeho počest jezdí s batůžkem na zádech,“ připomíná Pavla Francke, odkud se vzal název značky.
Na Birkebeinerrennet si vezete na zádech 3,5 kg batoh jako připomenutí slavného přechodu hor v roce 1205 s malým králem Haakonem. Právě v Norsku, v kolébce lyžování, nás jméno napadlo. Vlastně jsme si přidali do kolébky k našim dvěma milovaným dětem ještě malého Haakona.
Manželé Franckeovi – ona z rodiny olympioniků v klasickém lyžování, on bývalý juniorský reprezentant v triatlonu – přitom zakládali firmu bez předchozích zkušeností s podnikáním. Rozjezd financovali jen z rodinného rozpočtu. Start nikoli pro slabší povahy, ale pro sportovce tělem i duší.
„Začalo to jako bláznivý nápad. ´Přeci nemůže být tak těžké vyrobit si vlastní hůlky. Karbonová tyčka a kus plastu,´ říkali jsme si. Jako každý podnikatel jsme do tohoto projektu šli se značnou mírou naivity a idealismu,“ přiznává. K idealismu ovšem přidali velkou porci elánu a odhodlání.
Důležitým milníkem pro ně bylo získání zkušeného a kvalitního zpracovatele uhlíkových vláken. „Bez dodavatele kvalitních tubusů jsme do toho odmítali jít. Čekala nás ale také velká investice do vývoje vlastních plastových komponentů. V tu chvíli šlo o rozhodování buď všechno, nebo nic,“ doplňuje Pavla Francke. Rozhodli se zariskovat, investovat většinu rodinných peněz a risk se vyplatil.
Doslova s kůží na trh vyšli poprvé v září 2020, kdy se zúčastnili první předváděcí akce pro lyžaře. Počáteční obavy vystřídala úleva – podle Pavly Francke se u sportovců setkali s nadšením, podporou a fanděním české značce, které předčily veškerá očekávání.
Mezi zákazníky i profesionální sportovci
Dnes nabízejí svým zákazníkům hole pro běžecké lyžování a Nordic walking, kolečkové lyže a některé doplňky jako termoledvinky, rukavice nebo čepice.
„Snažíme se reagovat na potřeby sportovců v různých odvětvích sportů, proto v současnosti vyvíjíme nové parametry holí pro takzvaný trail-running. Našimi zákazníky jsou amatérští nadšenci do běžeckého lyžování a Nordic walkingu, ale i profesionální sportovci,“ říká Pavla Francke.
Patří mezi ně například Martin Jakš, bývalý reprezentant v běhu na lyžích a medailista z olympijských her ve Vancouveru, nebo mladý David Eliáš, který letos získal zlato na mistrovství světa juniorů v letním biatlonu. Kromě nich s holemi HAAKON jezdí také část české juniorské reprezentace v běžeckém lyžování a biatlonu.
Mnohé inovativní firmy se dnes neobejdou bez spolupráce s akademickou či vědeckou sférou. Je to i případ podniku manželů Franckeových. Technická univerzita v Liberci jim poskytuje inovativní´zázemí, technologická řešení, a nakonec i samotnou výrobu plastových komponentů pro všechny hole.
„Spolupráce funguje velmi dobře, jsme prakticky sousedé a můžeme kdykoliv diskutovat o nových nápadech a zlepšovat současnou výrobu. Velkou pomocí jsou i technologické vouchery ze strany Libereckého kraje, které nám usnadňují vstup do náročnějších investic,“ přiznává zakladatelka firmy.
Hlavně nebýt chamtiví
Když Pavla Francke popisuje, v čem vidí hlavní výhodu oproti konkurenci, neubrání se smíchu: „Opravdu nejsme chamtiví. Nabízíme prvotřídní kvalitu za běžně dostupné ceny. To je náš směr či podniková filozofie, jak se tomu dnes vznešeně říká. Snažíme se, aby poměr cena / výkon byl nejlepší na trhu. To ovšem zákazník zjistí, až když má hole fakticky v ruce. Dokážeme i design na míru, máme velmi prozákaznický přístup – dokážeme klientům vyjít vstříc, když je to potřeba.“
Největší unikátností naší značky je takzvaná Garance výměny tubusu – něco jako připojištění holí nebo pojistka „proti blbosti“. Tato služba vznikla v reakci na zmíněný křehký charakter karbonu.
A co přesně si pod zmíněnou pojistkou proti blbosti představit? „Je to trochu, jako když si kupujete pračku. Nabídnou vám extra pojištění navíc a snadnou výměnu pračky, kdyby se cokoliv stalo. Tento princip jsme přenesli z elektroservisu do sportovního průmyslu. Zákazník si připlatí za službu a po dobu dvou let mu garantujeme výměnu dvou zlomených tubusů, bez zbytečných otázek. Může získat prakticky celý nový pár holí,“ popisuje zakladatelka firmy.
Do něčeho takového se podle Pavly Francke velké značky pustit nemohou: „V tom je naše výhoda. Jsme sice menší, ale flexibilní s prostorem pro nové nápady.“
Není lepší marketing než sníh
Většina vyrobených produktů se dnes prodá v Česku, export tvoří jen desetinu z celého obratu firmy. Procento se ale bude zvyšovat. Aktuálně vyvážejí do šesti výše zmíněných zemí a v plánu mají i dobytí amerického trhu.
„Prosadit se jako mladá značka na zahraničních trzích je těžké a jde to velmi pomalu. V současné chvíli ale máme na čem stavět. Rok 2023 byl velmi obtížný vzhledem ke špatným sněhovým podmínkám nejen v ČR ale v celé střední Evropě. Přišli jsme o řadu B2B zákazníků v Německu, kde se prakticky nelyžovalo vůbec. Doufáme proto v příznivou zimu, protože, jak se říká v naší branži: ´Není lepší marketing, než sníh´.“
V roce 2022 expedovali přes 2000 holí, v roce 2023 ovšem došlo k poklesu objemu téměř na polovinu.
Stopovací hry? V terénu čeká na rodiny ukrytý poklad
Pavla i Michal bezmezně věří v kvalitu, kterou produkují, a toto nastavení si chtějí udržet. „Tam k žádné změně dojít nemůže, ztratili bychom smysl našeho podnikání. Chceme ale dále rozvíjet především letní sortiment Nordic walkingu a trail-runningu a stát se spolehlivou značkou na trzích, jako je Polsko, Německo a Francie. Máme před sebou i smělý cíl – proniknout na severské trhy, kde je velký potenciál,“ doplňuje Pavla Francke.
Rodinné podnikání má podle ní svoje neoddiskutovatelné výhody. Největším plusem rodinného byznysu je podle zakladatelky firmy společné nasazení, ale také vzájemné pochopení, když se nedaří.
„Nevýhodou je samozřejmě jedná důležitá a náročná dovednost – umění oddělit pracovní od osobního. U nás se to elegantně vyřešilo tím, že já s Michalem spolu řešíme co nejméně operativy a omezili jsme to jen na strategické otázky,“ usmívá se.
Pavla má v současnosti ve firmě na starosti rozvoj, marketing a export, její manžel se primárně stará o kvalitu výroby. „Máme velkou výhodu v tom, že se perfektně doplňujeme. Michal přináší odvahu a risk, já zase kreativitu a srdce,“ dodává Pavla Francke.
Projekt HAAKON se zapojil do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.