„Firmy letos v červenci a srpnu nakoupily o plných 21 procent aut víc, než loni v létě. Jejich zájem o omlazení nebo rozšíření firemní flotily zřejmě do konce roku dále vzroste,“ shrnuje obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller.
Mimořádné dvouleté odpisy vozů letos využívá více než polovina tuzemských podniky, toto „covidové“ daňové zvýhodnění ovšem skončí 31. prosince 2023.
Martin Feller potvrzuje, že možnost daňově odepsat auto za dva roky místo obvyklých pěti let, zavedená v covidovém období, skutečně trvá jen u firemních vozů zakoupených do konce letošního roku.
Prodejci aut navyšují skladové zásoby
Pokud si dnes firmy zadají auto do výroby, jeho dodání do konce roku není podle Fellera příliš reálné. Dodací lhůty se sice letos zkrátily, pořád se ale v průměru pohybují mezi čtyřmi až šesti měsíci.
Velcí dealeři aut proto zvyšují skladové zásoby pro očekávaný nápor podnikových odběratelů v závěru roku.
„Jako největší tuzemský prodejce vozů Škoda a Hyundai jsme přibližně o čtvrtinu navýšili skladové zásoby u všech nejžádanějších fleetových modelů. Celkem tak máme skladem přes dva tisíce nových a předváděcích vozů dvanácti značek a téměř 1500 prověřených ojetých vozů s odpočtem DPH, vhodných pro firmy,“ podotýká obchodní ředitel Louda Auto.
Týden inovací: Jak vybudovat lepší postcovidové Česko?
„Mimořádné odpisy umožňují poplatníkovi promítnout pořizovací cenu automobilu do nákladů formou jeho odpisů v krátkém horizontu 24 měsíců namísto obvyklých pěti let a tím snížit daňový základ v krátké době po pořízení automobilu,“ říká Jana Dudková z poradenské firmy Rödl & Partner.
Původně bylo možné mimořádné odpisy uplatňovat pouze u majetku pořízeného v letech 2020 a 2021 a tato úprava byla zavedena jako reakce na covidová opatření s cílem „motivovat poplatníky k pořizování nového hmotného majetku“.
Důvodem prodloužení možnosti uplatňovat mimořádné odpisy i u majetku pořízeného až do letošního prosince, byla dle důvodové zprávy k zákonu 366/2022 Sb. „podpora investic poplatníků v době obtížné ekonomické situace způsobené přetrvávajícími důsledky šíření koronaviru SARS CoV-2 a také novou mimořádnou událostí v podobě ruské agrese proti Ukrajině, která vyvolává řadu sekundárních dopadů na podnikatelské i nepodnikatelské subjekty, zejména výrazné zvýšení cen pohonných hmot“.