Zatímco ještě pro předchozí generaci bylo běžné dát si ke snídani rohlík s máslem a se salámem, v současnosti se stále více lidí v Česku začíná poohlížet po něčem zdravějším. Také manželé Jitka a Jakub Molnárovi začali s hledáním zdravější alternativy k běžným potravinám nejdříve pro sebe, na základě svých poznatků a zkušeností pak postupně vybudovali firmu Fit-day zaměřenou na výrobu „chytrých snídaní“ z ovocných a zeleninových proteinů.
Hledání toho pravého však nebylo snadné. Když se spolu nynější manželé před šesti lety seznámili, pracoval Jakub Molnár jako bankovní úředník, který neměl nikdy příliš mnoho času na jídlo, a proto často sáhl po nějaké rychlé náhražce, kterou si mohl dát během krátkých přestávek v práci. Ve stejné době se jeho budoucí žena začala stále více probírat informacemi, které se objevovaly na internetu o průmyslově vyráběných potravinách. Spousta chemie, přebytek cukru a tuků, geneticky modifikované suroviny a další nedostatky běžně kupovaných potravin je vedly k hledání zdravější alternativy.
A tak si začali připravovat různé zeleninové či ovocné tyčinky, kaše nebo krekry, ale stále hledali něco, co by jim umožnilo připravit rychlé, ale přitom zdravé jídlo. Přípravou totiž zatím trávili několik hodin a životnost jídla byla maximálně několik dní. Až je napadlo zaměřit se na sušené ovoce a zeleninu, které se bez obsahu vody nekazí a vydrží i několik let. Jejich volba nakonec padla na rostlinné proteiny, které daly vzniknout nápojům Fit-day.
Zdraví z bývalé teplárny
„Vytvořili jsme snídani pro všechny, kteří se chtějí cítit svěže a být ráno plní energie. Udělali jsme základní řadu sedmi produktů a díky poptávce od zákazníků jich dnes nabízíme přes třicet,“ popisuje Jakub Molnár, kam se firma posunula od roku 2012, kdy vznikla. Pozitivní účinky proteinových nápojů si vyzkoušel sám na sobě. Zatímco v dobách, kdy působil v bance, vážil 96 kilogramů, nyní se pohybuje kolem 70 kilogramů a zbavil se problémů s vysokým tlakem.
Kvůli rostoucímu zájmu manželé koupili v Hlubočkách u Olomouce starou teplárnu z roku 1920 a rok ji rekonstruovali. Poté ještě museli koupit výrobní technologie. S investicí pomohl otec Jakuba Molnára, osm milionů si půjčili v bance. Ani velké dluhy pro ně ale na počátku nepředstavovaly černou můru. O tom, že by jim jejich plány se zdravými snídaněmi nevyšly, neuvažovali. „Na tuto variantu jsme na začátku ani nepomysleli, protože jsme o našem nápadu byli přesvědčeni a měli jsme velký zájem něco změnit,“ vzpomíná Jakub Molnár.
Společnost se od té doby postupně rozrůstá. „Začínali jsme ve dvou lidech – já a manželka. Takto jsme to zvládli jeden rok, poté bylo tolik práce, že jsme museli začít přijímat zaměstnance. Dnes bereme brigádníky nebo nové zaměstnance každý měsíc. Máme přebytek lidí, kteří chtějí ve Fit-day pracovat,“ pochvaluje si Jakub Molnár.
Počáteční investice do rozjezdu nebyla jedinou překážkou, kterou musela začínající firma překonávat. „Ze začátku bylo těžké najít dobrého dodavatele surovin, který by splňoval naše požadavky na kvalitu. Protože skoro nikdo v rámci Evropy nevyrábí stoprocentní sušený ovocný prášek. Ale podařilo se nám domluvit skvělou spolupráci s několika dodavateli, kteří nám poskytují stoprocentní sušené ovoce a zeleninu v té nejvyšší kvalitě. Všichni tito dodavatelé jsou držiteli ekologického bio-certifikátu a díky tomu máme přehled nad každým kusem ovoce,“ popisuje Jakub Molnár.
Situace s dostupností surovin se navíc postupně zlepšuje. „Spolupracujeme s výrobci ekologické zeleniny a ovoce. Poptávka po na ekologických a bio produktech je v západní Evropě obrovská a díky tomu se pěstuje stále více druhů ovoce a zeleniny. Takže v poslední době máme surovin dostatek,“ navazuje Jakub Molnár. V počátcích bylo také obtížné sehnat suroviny za rozumné peníze. Firma byla malá a nakupovala jen menší množství surovin. Jak objem výroby rostl, dostávala se i k výhodnějším cenám od dodavatelů.
Horší potraviny v supermarketech motivují ke změně
Jak se prosazuje zdravá snídaně v Česku, kde je národním jídlem vepřo-knedlo-zelo? Překvapivě to není špatné. „V České republice máme za předchozí rok již více než sto tisíc zákazníků, což je přibližně 1 procento české populace. V budoucnu se budeme snažit přesvědčit i zbývajících 99 procent o kvalitě našich výrobků,“ usmívá se Jakub Molnár.
Naproti tomuto trendu jde i fakt, že stravovací návyky se v tuzemsku postupně zlepšují. „Už dávno v Čechách není standart jíst rohlík s máslem a lidé si začínají uvědomovat, že strava je to nejdůležitější co v životě pro své zdraví mohou udělat. Kvalitu ovzduší, smog, továrny – to jsou věci, do kterých běžný člověk zasáhnout nemůže, ale strava je volba kterou může změnit,“ zdůrazňuje Jakub Molnár.
Lidé si podle něj začínají uvědomovat rizika konzumace mastných jídel, nezdravých tuků, přemíry sladkého. V tuzemsku mají přitom k hledání zdravějšího stravování paradoxně větší motivaci než spotřebitelé v západních zemích. „Do Čech se oproti západním zemím dováží méně kvalitní zboží a supermarkety se svými tlaky na výrobce stále snižují kvalitu nabízených produktů a pro nás je obrovskou výzvou s tím něco udělat,“ podotýká Jakub Molnár.
Důraz na zákazníky ukazuje Fit-day také volbou dalších surovin. U většiny produktů na trhu totiž platí rovnice, že protein rovná se sója. Ve firmě manželů Molnárových však šli jinou cestou. „Platí totiž také to, že sója rovná se alergen pro spoustu lidí. Navíc většina produkce sóji v dnešní době je geneticky modifikovaná. V produktech Fit-day jsme se snažili vyjít vstříc co nejvíce lidem a tak používáme protein z hrachu a rýže. Kombinace, kterou jsme vytvořili, obsahuje velké množství aminokyselin a díky tomu jsou produkty vhodné i pro sportovce s vysokou fyzickou zátěží,“ konstatuje Jakub Molnár.
Když se svým smoothie v prášku začínali, objížděli Molnárovi jednotlivé prodejny zdravé výživy po celé České republice. Prosadit nový typ výrobku na začátku nebylo jednoduché, a tak se začali poohlížet také po vyspělejších trzích, kde nebylo potřeba výhody zdravého životního stylu tolik vysvětlovat.
Začali proto oslovovat zahraniční firmy a získali jednoho z největších distributorů zdravých potravin ve Velké Británii a Španělsku. Postupně přidávali i další země, dnes přímo vyvážejí do 19 států a přes svůj e-shop jsou schopni obsloužit zákazníky v 52 zemích světa. Firma jede na dvě směny, včetně sobot.
Fit-day míří do Austrálie i na Nový Zéland
„Ze začátku jsme si distribuční cesty snažili zajistit sami, ale nyní je to spíš tak, že díky našim reklamám nás oslovuje spoustu distributorů z různých zemí a pokud nám to dává smysl tak na nový trh vstoupíme,“ popisuje Jakub Molnár. Letos plánuje společnost vstoupit na singapurský a indický trh, na přelomu roku 2018 pak vstupuje na trh v Austrálii a na Novém Zélandu.
Zájem prodávat ovocné a zeleninové smoothie mají i české obchodní řetězce, firma se s nimi však zatím nedohodla. Odmítá totiž tlak na snižování kvality. „Supermarkety nás stále oslovují, ale jejich požadavky na levnější složení jsou neuvěřitelné. Vůbec někdy nepřemýšlí nad kvalitou, ale přednější je pro ně ziskovost. U nás ve Fit-day si na kvalitě zakládáme a i přes veškerý tlak naše produkty zůstanou bez použití levných náhražek a přidaných cukrů,“ zdůrazňuje Jakub Molnár.
Firma se snaží odlišovat od běžných postupů i svým přístupem k zaměstnancům. „Bavíme se v práci se všemi otevřeně a díky tomu víme, čeho a jak by chtěl každý zaměstnanec v práci dosáhnout. U nás zaměstnanci nenastupují na konkrétní pozici, ale vstupují k nám na stáž, kde zkouší všechny pozice a hledají, co by se jim nejvíce líbilo. Když je zaměstnanec spokojený v práci, má daleko lepší výsledky a krom toho dělá to, co ho baví,“ zmiňuje Jakub Molnár.
Dvacet hodin denně spolu
O co větší pozornost věnují manželé Molnárovi svým zaměstnancům, o to větší pracovní nasazení prokazují sami. Vstávají denně v pět, ve firmě jsou spolu každý den 19 až 20 hodin. O tom, že by se startupové tempo mohlo podepsat na jejich zdraví či vztahu však nechtějí slyšet.
„S přibývajícím časem jsme v práci čím dál tím delší dobu. Rozhodně to však nevnímáme jako neudržitelné tempo, neboť je celý kolektiv Fit-day rodinně založený. Se zaměstnanci máme velmi dobré a kamarádské vztahy. Pracujeme s našimi sourozenci a rodiči, takže se cítíme v práci vlastně jako doma a děláme v životě to, co nás baví,“ podotýká Jakub Molnár.
Zeleninové a ovocné smoothie by časem měly doplnit další výrobky. Trh s proteinovými tyčinkami však zakladatele Fit-day neláká. „Myslíme si, že trh s tyčinkami je dost přesycený a proto toto odvětví není pro nás zajímavé. Také je fakt, že do tyčinek nelze dát hodně proteinu a je tam převaha cukrů a tuků. A to nesplňuje naši filozofii. Máme připraveny nové produkty, které zatím ještě na světě neexistují, ale čekáme, až na ně přijde ta správná chvíle,“ uzavírá Jakub Molnár.
Dalibor Dostál
Fit-day v kostce
Od roku 2012 se zabývá výrobou, vývojem a výzkumem produktů zdravého životního stylu. Fit-day je největším výrobcem rostlinného proteinu v České republice. Vyrábí lehké snídaně a svačiny na bázi ovocného smoothie, které se připraví do dvou minut. Používá suroviny pěstované v Evropě. Výroba se nachází v Hlubočkách u Olomouce, kde zrekonstruovali bývalou teplárnu.