Když Erich Stavař spolu s Bohumírem Blachutem založili v roce 1992 v Bolaticích společnost Isotra, plánovali, že se budou zabývat velkoobchodem s těsněním do oken, včetně montáží. Toto zaměření ostatně dalo název samotné firmě, kdy „Iso“ je odvozeno od anglického pojmu „isolation“ a „tra“ od slova „trade“.
Rostoucí poptávka po žaluziích však vedla v roce 1993 k rozšíření podnikatelských aktivit společnosti o montáže žaluzií a později také o jejich výrobu. „Neustálá snaha o zdokonalování produktů vedla v roce 1995 k zahájení výroby vlastních komponentů k žaluziím a ostatním výrobkům stínicí techniky,“ vzpomíná Erich Stavař, člen představenstva společnosti.
Primárním trhem pro firmu byla Česká republika, která měla pro tento sortiment velký potenciál. S rozšiřováním výrobního sortimentu však začala hledat také nové zákazníky. První exportní zakázku společnost realizovala v roce 1998.
„Na zahraničních trzích pro nás bylo nejkomplikovanější zvládnout znalost daného prostředí a potřeb zákazníků. V rámci tuzemska se člověk dokázal vcítit do potřeb zákazníků, nicméně v roce 1998 jsme začínali s prvními exportními zakázkami a orientace směrem k zákazníkovi nebyla vždy úplně jednoduchá, pokud pominu případnou jazykovou bariéru,“ vysvětluje Erich Stavař.
O tom, že firma tyto překážky překonala, svědčí, že v současné době exportuje své produkty do více než čtyřiceti zemí světa. Primárními trhy jsou pro ni Německo, Švýcarsko, Francie, Rakousko a Slovensko.
Firma se orientuje především na B2B segment a s řadou partnerů spolupracuje dlouhodobě. „Což odráží profesionální a technické poradenství na vysoce kvalitativní úrovni. Náš obchodní tým máme specializovaný na exportní trhy, takže jazyková bariéra pro nás v dnešní době není problém,“ podotýká Erich Stavař. Mezi typické zákazníky společnosti patří výrobci oken, montážní firmy, stavební firmy, developeři, výrobci stínicí techniky a obchodní firmy.
Obor vázaný na stavebnictví
Přestože se společnost za čtvrt století existence vypracovala mezi přední výrobce stínicí techniky a jednoho z technologických lídrů nejen v České republice, ani špičkové produkty ji před deseti lety neochránily před dopady celosvětové ekonomické krize. „Náš obor je silně vázaný na vývoj ve stavebnictví, a to se v minulých letech nevyvíjelo nijak pozitivně. Nicméně od roku 2012 jsme na růstové obratové a ziskové tendenci a v roce 2016 jsme dosáhli rekordního obratu v rámci celé historie naší společnosti,“ zdůrazňuje Erich Stavař.
Na trhu by se společnost nemohla dlouhodobě prosazovat bez sledování trendů v oboru. „V roce 1993 jsme viděli hlavní potenciál v řetízkových žaluziích. Troufám si tvrdit, že v těch letech byla znalost venkovního stínění na minimální úrovni. Postupně se ale začalo měnit vnímání zákazníků a začali řešit, mimo klasické zastínění, také vliv stínicí techniky na úspory a termoregulaci. V současné době jsou venkovní žaluzie ‚jedničkou‘ z hlediska podílu na produktové skladbě našeho sortimentu. Do popředí se dostávají také markýzy a screenové rolety,“ popisuje Bohumír Blachut vývoj.
Mezi trendy, které se poslední dobou prosazují v interiérech, patří například japonské stěny. Tato módní dekorace nejenom působí elegantně, ale má především praktické využití. Slouží nejen jako žaluzie či závěsy kolem oken, ale také například k oddělení jednotlivých částí místnosti nebo zakrytí úložného prostoru. Vycházejí z tisícileté tradice a na jejich výrobu se používají různé materiály, od lehkých a průhledných záclon až po těžké závěsy.
V některých oblastech dnes nemá firma srovnatelnou konkurenci ani na globálním trhu. „Troufám si říci, že jsme jediná firma na světě v oboru stínicí techniky, která umí vyvinout nový výrobek na zakázku, navrhnout design, vyrobit k němu jednotlivé komponenty, otestovat a certifikovat nový produkt, nastavit technologické procesy, vyvinout nové strojní zařízení a dodat takto kompletní technologii,“ zdůrazňuje Bohumír Blachut.
Ocenění z veletrhů
V současné době vývojový tým Isotra pracuje na nejmodernější a nejproduktivnější výrobní lince v oboru stínicí techniky pro výrobu venkovních žaluzií různých typů se zavedením technologie průmyslové revoluce 4.0. Ta využívá prvky digitalizace a s ní související automatizace umožňující značnou variabilnost výrobků a výroby. Technologickou vyspělost společnosti dokládá také vlastnictví dvou světových patentů pro technická řešení v oblasti stínicí techniky a několik užitných vzorů.
Společnost získala také řadu ocenění, například na stavebním veletrhu For Arch 2016 v Praze byl její stánek vyhodnocen jako nejlepší výstavní expozice nad 60 metrů čtverečních. Na letošním mezinárodním veletrhu Coneco v Bratislavě získala řetězová žaluzie Titan 90 čestné uznání za inovativní výrobek. Zároveň společnost získala třetí místo v ocenění Českých lídrů v Moravskoslezském kraji. Získala rovněž prestižní certifikát AAA, na který v České republice dosáhne jen 0,09 procenta nejkvalitnějších firem.
Dalibor Dostál