Zatímco v roce 2009 získalo „papíry“ k řízení osobního automobilu přes 128 tisíc šoférů, loni to bylo už jen necelých 93 tisíc. Podobně nebo méně jich bude podle čísel za prvních pět měsíců i v letošním roce.
Úbytek nových šoférů má dva hlavní důvody. „Mladí lidé zejména ve městech řeší cestování jinak než dřív. Po vlastnictví automobilu a řidičáku touží méně než kdykoliv v minulosti,“ říká analytik poradenské společnosti EY Petr Knap s tím, že řidičák už není vstupenkou do světa dospělých.
„Pokles pak způsobuje samozřejmě i demografický vývoj,“ dodal. Ročníky 1995 až 2004 totiž patřily podle Českého statistického úřadu k vůbec nejslabším co do počtu narozených dětí. Trendu nebrání ani relativně nízká cena za pořízení řidičského průkazu skupiny B. V Česku se pohybuje okolo deseti tisíc korun, ale například v sousedním Rakousku budoucí řidiči zaplatí v přepočtu až pětinásobně více.
Mírně naopak přibývá každoročně vydaných řidičáků skupiny D na autobusy. V roce 2009 jich úřady vydaly 1797, loni 2176. U kamionů počet vydaných řidičáků dlouhodobě stagnuje, ročně průkaz získá asi deset tisíc řidičů.
„I přesto, že autobusáků přibývá, tak na trhu citelně chybějí, stejně tak řidiči kamionů,“ uvádí majitel autoškoly Green Drive a instruktor budoucích řidičů autobusů a kamionů Radovan Myslík. „Vliv měl i dříve povinný vojenský výcvik, lidé získali řidičáky zdarma,“ dodal s tím, že nyní stojí řidičák na kamion asi 50 tisíc korun.
Převzato z portálu e15.cz. Autor článku: Jiří Liebreich.