V konkurenci tisíců evropských firem se dokázala prosadit tuzemská společnost Elbee Mobility vyrábějící v Lošticích na Olomoucku speciální vozidla pro vozíčkáře. Od Evropské komise získala prestižní grant pro malé a střední podniky SME Instrument. Za 50 tisíc eur zmapuje potřeby handicapovaných řidičů a promítne je do přípravy plánované nová verze vozidla Elbee.
Projekt Elbee byl do roku 2015 součástí rodinné strojírenské společnosti ZLKL.Ta byla založena v roce 1993 Ladislavem Brázdilem starším a dalšími třemi společníky.
Na začátku chybělo vše
„Firma byla budovaná z ničeho, nešlo o privatizaci. Na začátku podnikání bylo těžké všechno všechno – táta neměl zkušenosti, finance, zakázky, prostory, technologie, zkrátka nic na čem by se dalo stavět. Byl to každodenní boj o přežití a o rozvoj podniku. V roce 2003 táta společníky vyplatil a stal se jediným majitelem společnosti,“ popisuje prehistorii firmy Ladislav Brázdil mladší, vedoucí úseku obchodu a jednatel společnosti Elbee Mobility.
ZLKL se přitom pyšní tituly jako Společensky odpovědná firma roku, Inovátor roku, patří mezi Českých 100 Nejlepších firem a také se dostal do výběru časopisu Forbes mezi 100 největších rodinných firem. Ladislav Brázdil starší je navíc například Manažerem odvětví v oblasti vývoj a zpracování kovových výrobků a Vynikajícím manažerem v kategorii středních firem. V ZLKL založili také firemní mateřskou školu, která je netradičně vedena z větší části v angličtině a s prvky waldorfské pedagogiky.
Samotný vývoj vozidla pro postižené začal před čtrnácti lety ještě mimo ZLKL. „Myšlenka se zrodila v roce 2003 v hlavě jistého konstruktéra z Plzně, který měl zkušenost s vývojem a výrobou městského minivozidla. Táta v té době hledal nějaký zajímavý produkt, který by mohla společnost ZLKL finalizovat a skrze který bychom se posunuli na další metu. Byla to totiž doba, kdy nám začaly zakázky přetahovat firmy z Asie, a nikdo nevěděl, jak rychle se to zastaví,“ vzpomíná Ladislav Brázdil mladší.
„Koncept Elbee ho tehdy nadchnul. V roce 2008 pak přišlo rozhodnutí projekt odkoupit a rozvíjet samostatně – byla to jediná životaschopná cesta,“ doplňuje Ladislav Brázdil mladší. Na přelomu let 2015 a 2016 odprodala firma ZLKL projekt vozidel pro vozíčkáře společnosti Vinbra, založené v roce 2000 jako menší sesterská strojírna společnosti ZLKL. Později změnila jméno na Elbee Mobility.
Sen o vlastní automobilce
„Vozidlo Elbee splňovalo veškeré naše představy – dodnes se jedná o světový unikát, slouží pro dobrou věc, využívá naše silné strojírenské zázemí. Byla v tom i troška chlapské ješitnosti – kdo by nechtěl dělat vlastní ‚auta‘. I když fakticky jde o těžkou čtyřkolku, to znamená spíš o motocykl, než o automobil,“ vysvětluje Ladislav Brázdil mladší, proč rodinnou firmu projekt zaujal.
„Největší výzvou bylo konstrukčně vyřešit přední otevírání vozidla. A taky projekt po dlouhá léta financovat,“ dodává s úsměvem a připojuje: „Na začátku projektu Elbee bylo asi nejtěžší uvědomit si, že takový projekt se nedá kvalitně udělat za 5 milionů korun, ale sotva tak za 5 milionů euro.“
Za největší přínos zvoleného řešení považuje to, že umožňuje vozíčkářům řízení bez přesedání z vozíku. To mnozí vozíčkáři sami nezvládnou a potřebují asistenci. Jeho specialitou je otevírání celé přední části, což výrazně vylepšuje využitelnost pro handicapované. Řidič tak nemusí do vozu přesedat z vozíku, ale rovnou s ním zacouvá do kabiny. Elektricky na dálku ovládané dveře a nájezdní plošinu pak zaklopí i s volantem. Elbee počítá také s jedním místem pro spolujezdce a zavazadlovým prostorem.
Další výhodou je možnost Elbee prakticky libovolně individualizovat a personalizovat.Může tak být nejenom šikovným pomocníkem, ale také lifestylovým produktem.
V současnosti společnost eviduje téměř 50 vyrobených nebo rozpracovaných vozidel. Z toho přibližně 20 jich bylo expedováno. „V krátkodobém výhledu plánujeme prodávat desítky vozidel ročně, ve střednědobém stovky a v dlouhodobém tisíce,“ plánuje Ladislav Brázdil mladší. Elbee pomáhá i to, že je o něj velký mediální zájem, stejně jako různá ocenění.
Pověstí se vyrovnaly tvarůžkům
Do budoucna tak zřejmě budou Loštice kromě výroby tvarůžků známé i unikátním vozidlem. „Už se tak postupně děje. Pikantní je, že se Elbee montuje v areálu bývalé tvarůžkárny,“ podotýká Ladislav Brázdil mladší.
Inovace v malá automobilce míří stejným směrem, jako u globálních gigantů ve výrobě vozidel. Jedním z nich je autonomní řízení. „To by bylo pro zdravotně postižené osoby neocenitelné. My k tomu plánujeme první krok – spustili jsme přípravy k vývoji systému drive-by-wire. Elbee tak bude v budoucnu možné na silnicích ovládat joystickem,“ popisuje Ladislav Brázdil mladší.
Druhým směrem je elektromobilita. „Prototyp máme již leta k dispozici. Dali jsme jej ale k ledu, trh ještě nebyl připraven. Nyní se vše dost zrychluje, takže projekt elektro pozvolna oprašujeme. Je v něm určitě budoucnost. A počítáme s ní i v názvu El-Bee jako elektrická včela,“ uzavírá Ladislav Brázdil mladší.
Dalibor Dostál