Mobilitu pro vozíčkáře řeší unikátním způsobem. Elbee nenutí přesedat

Rodinná firma dokázala rozvinout chytrý nápad a přivést do výroby světově unikátní vozidlo. Do budoucna by jeho využití mohly pomoci nastupující technologie, jako je elektromobilita nebo autonomní řízení.



elbee automobilV konkurenci tisíců evropských firem se dokázala prosadit tuzemská společnost Elbee Mobility vyrábějící v Lošticích na Olomoucku speciální vozidla pro vozíčkáře. Od Evropské komise získala prestižní grant pro malé a střední podniky SME Instrument. Za 50 tisíc eur zmapuje potřeby handicapovaných řidičů a promítne je do přípravy plánované nová verze vozidla Elbee.

Projekt Elbee byl do roku 2015 součástí rodinné strojírenské společnosti ZLKL.Ta byla založena v roce 1993 Ladislavem Brázdilem starším a dalšími třemi společníky.

Na začátku chybělo vše

„Firma byla budovaná z ničeho, nešlo o privatizaci. Na začátku podnikání bylo těžké všechno všechno – táta neměl zkušenosti, finance, zakázky, prostory, technologie, zkrátka nic na čem by se dalo stavět. Byl to každodenní boj o přežití a o rozvoj podniku. V roce 2003 táta společníky vyplatil a stal se jediným majitelem společnosti,“ popisuje prehistorii firmy Ladislav Brázdil mladší, vedoucí úseku obchodu a jednatel společnosti Elbee Mobility.

ladilav brazdilZLKL se přitom pyšní tituly jako Společensky odpovědná firma roku, Inovátor roku, patří mezi Českých 100 Nejlepších firem a také se dostal do výběru časopisu Forbes mezi 100 největších rodinných firem. Ladislav Brázdil starší je navíc například Manažerem odvětví v oblasti vývoj a zpracování kovových výrobků a Vynikajícím manažerem v kategorii středních firem. V ZLKL založili také firemní mateřskou školu, která  je netradičně vedena z větší části v angličtině a s prvky waldorfské pedagogiky.

Samotný vývoj vozidla pro postižené začal před čtrnácti lety ještě mimo ZLKL. „Myšlenka se zrodila v roce 2003 v hlavě jistého konstruktéra z Plzně, který měl zkušenost s vývojem a výrobou městského minivozidla. Táta v té době hledal nějaký zajímavý produkt, který by mohla společnost ZLKL finalizovat a skrze který bychom se posunuli na další metu. Byla to totiž doba, kdy nám začaly  zakázky přetahovat firmy z Asie, a nikdo nevěděl, jak rychle se to zastaví,“ vzpomíná Ladislav Brázdil mladší.

„Koncept Elbee ho tehdy nadchnul. V roce 2008 pak přišlo rozhodnutí projekt odkoupit a rozvíjet samostatně – byla to jediná životaschopná cesta,“ doplňuje Ladislav Brázdil mladší. Na přelomu let 2015 a 2016 odprodala firma ZLKL projekt vozidel pro vozíčkáře společnosti Vinbra, založené v roce 2000 jako menší sesterská strojírna společnosti ZLKL. Později změnila jméno na Elbee Mobility.

Sen o vlastní automobilce

„Vozidlo Elbee splňovalo veškeré naše představy – dodnes se jedná o světový unikát, slouží pro dobrou věc, využívá naše silné strojírenské zázemí. Byla v tom i troška chlapské ješitnosti – kdo by nechtěl dělat vlastní ‚auta‘. I když fakticky jde o těžkou čtyřkolku, to znamená spíš o motocykl, než o automobil,“ vysvětluje Ladislav Brázdil mladší, proč rodinnou firmu projekt zaujal.

automobil elbee„Největší výzvou bylo konstrukčně vyřešit přední otevírání vozidla. A taky projekt po dlouhá léta financovat,“ dodává s úsměvem a připojuje: „Na začátku projektu Elbee bylo asi nejtěžší uvědomit si, že takový projekt se nedá kvalitně udělat za 5 milionů korun, ale sotva tak za 5 milionů euro.“

Za největší přínos zvoleného řešení považuje to, že umožňuje vozíčkářům řízení bez přesedání z vozíku. To mnozí vozíčkáři sami nezvládnou a potřebují asistenci. Jeho specialitou je otevírání celé přední části, což výrazně vylepšuje využitelnost pro handicapované. Řidič tak nemusí do vozu přesedat z vozíku, ale rovnou s ním zacouvá do kabiny. Elektricky na dálku ovládané dveře a nájezdní plošinu pak zaklopí i s volantem. Elbee počítá také s jedním místem pro spolujezdce a zavazadlovým prostorem.

Další výhodou je možnost Elbee prakticky libovolně individualizovat a personalizovat.Může tak být nejenom šikovným pomocníkem, ale také lifestylovým produktem.

V současnosti společnost eviduje téměř 50 vyrobených nebo rozpracovaných vozidel. Z toho přibližně 20 jich bylo expedováno.  „V krátkodobém výhledu plánujeme prodávat desítky vozidel ročně, ve střednědobém stovky a v dlouhodobém tisíce,“ plánuje Ladislav Brázdil mladší. Elbee pomáhá i to, že je o něj velký mediální zájem, stejně jako různá ocenění.

Pověstí se vyrovnaly tvarůžkům

automobily elbee ve vyrobeDo budoucna tak zřejmě budou Loštice kromě výroby tvarůžků známé i unikátním vozidlem. „Už se tak postupně děje. Pikantní je, že se Elbee montuje v areálu bývalé tvarůžkárny,“ podotýká Ladislav Brázdil mladší.

Inovace v malá automobilce míří stejným směrem, jako u globálních gigantů ve výrobě vozidel. Jedním z nich je autonomní řízení. „To by bylo pro zdravotně postižené osoby neocenitelné. My k tomu plánujeme první krok – spustili jsme přípravy k vývoji systému drive-by-wire. Elbee tak bude v budoucnu možné na silnicích ovládat joystickem,“ popisuje Ladislav Brázdil mladší.

Druhým směrem je elektromobilita. „Prototyp máme již leta k dispozici. Dali jsme jej ale k ledu, trh ještě nebyl připraven. Nyní se vše dost zrychluje, takže projekt elektro pozvolna oprašujeme. Je v něm určitě budoucnost. A počítáme s ní i v názvu El-Bee jako elektrická včela,“ uzavírá Ladislav Brázdil mladší.

Dalibor Dostál

Doporučujeme