Aktivní pohyb na hřišti. Tímto sportovní přirovnáním definoval ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček ve svém vystoupení na letošním Meeting Pointu CzechTrade přístup, jaký by měla Česká republika zvolit při obhajobě svých zájmů a posílení hospodářství v době, kdy prochází globální ekonomika velkými otřesy.

„My jsme v době, která je velmi turbulentní. V době, která je zároveň velmi nebezpečná. Klade na nás mnohem větší nároky – na otázky zajištění vlastní bezpečnosti – než tomu bylo v minulosti. Může pro nás být políčkem období, kdy jsme jako společnost trochu zaspali. A to nemyslím jen v otázce bezpečnosti, ale zároveň v obezřetnosti, kam má směřovat naše proexportní politika,“ uvedl ministr. „Současná doba nám ukazuje, že musíme ten pohyb na hřišti zlepšit. V hokeji, ve fotbale se jako správný hráč máte pohybovat ne tam, kde je ten puk teď, ale tam, kde bude, abyste mohli dávat góly,“ dodal.
Jako příklad kýženého aktivního přístupu uvedl tříletý odklad přísných emisních limitů, které by velmi zatížily i český automobilový průmysl. Odklad chystaných pravidel tento týden připustila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. „Myslím, že tady velmi dobře zafungovala naše diplomacie, aktivita moje i dalších členů vlády. A to je přesně ta aktivita. Nemysleme si, že jsme malý, bezvýznamný stát. Ne, my jsme větší stát v Evropě,“ vyzval ministr Vlček.
CzechTrade chce být víc dostupný i v regionech
Ministr i proto přijel osobně podpořit už 23. ročník tradiční akce Meeting Point CzechTrade, která letos poprvé proběhla v Brně. Agentura CzechTrade, která akci organizuje, tak chce být svými službami více dostupná i firmám v regionech. Zájem zástupců regionálních podniků o export dokazuje také účast – na klíčovou akci se jich letos přihlásily téměř čtyři stovky.
K dispozici jim bylo k osobním konzultacím všech 56 ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade z celého světa. Ti během půlhodinových konzultací nabídli podnikatelům reálný pohled na rozvoj byznysu v zahraničí, posoudili možnosti expanze a doporučili optimální postup při vyjednávání na konkrétním trhu. „Meeting Point CzechTrade je největší proexportní událostí v Česku a jedna z nejdůležitějších pravidelných akcí pro internacionalizaci českých firem. Zaplněnost sálu a zájem firem o akci potvrzuje, že CzechTrade je pro české firmy důležitým partnerem,“ uvedl generální ředitel agentury Radomil Doležal.
Zájem o mimounijní trhy roste
Tradičně jako každý rok se nejdříve zaplnila kapacita konzultací do evropských teritorií, především sousedních zemí, jako je Německo, Rakousko nebo Polsko, které dokonce musely navyšovat své konzultační kapacity.
Brzy se zaplňovala kapacita také u mimoevropských zemí, například Kanady nebo Spojených arabských emirátů. Podle slov Radomila Doležala začíná docházet k postupné změně trendu – český export roste i mimo EU, čímž se přibližuje k diverzifikovanějším exportním modelům ostatních zemí
„Česká republika měla v rámci srovnání s ostatními státy EU za rok 2023 nejvyšší podíl vývozu do zemí EU, a to 81 procent, celých 19 procent pak mimo EU. Podíváme-li se na poslední tři roky, v minulém roce došlo ke snížení podílu exportu do zemí EU pod psychologickou hranici 80 procent. Nárůst exportu do mimoevropských zemí ale neznamená úbytek exportu do EU, ale spíše lepší rovnováhu v geografickém rozložení českého vývozu. Zatímco Česká republika si udržuje svou pozici na evropském trhu, hlavní dynamika růstu se soustředí na mimoevropské trhy,“ dodává.

Celkem letos proběhlo téměř 1700 konzultací, přičemž každá firma se mohla zúčastnit maximálně pěti. Na místě bylo ke konzultacím připraveno 63 stolků, z toho 60 teritoriálních včetně Business Club Ukrajina. Dále měly firmy možnost diskutovat také o možnostech, které nabízí zástupci z Klientského centra pro export nebo Design Centra CzechTrade či specialisté na projekty NOVUMM 2 a NOVUMM2KET. Kapacita těchto konzultací se také zcela naplnila.
Co exportéry nejvíc zajímalo?
CzechTrade se v rámci konzultací vedle tradičních odvětví zaměřuje také na podporu startupů a vysoce inovativních firem, což potvrdili také ředitelé zahraničních kanceláří. Téměř 54 procent z nich uvedlo, že ve stejném poměru ke konzultacím přišly jak zavedené firmy, tak i startupy a mladé firmy. Co se služeb CzechTrade týče, všichni ředitelé uvedli, že 100 procent firem projevilo zájem o službu Ověření zájmu o produkt či službu. Dále exportéry zajímají služby jako jsou Dlouhodobá exportní asistence, Market Entry, také Oborové mise a Prezentace veletrhů v zahraničí. Zajímavá je také struktura firem z pohledu oborů, které na Meeting Point CzechTrade konzultovaly. Nejčastěji to jsou firmy ze strojírenství, potravinářství, IT a nových technologií, spotřebního zboží nebo stavitelství.
„Diverzifikace exportu je za současné geopolitické situace stále důležitější, stejně jako schopnost reagovat na geopolitická a ekonomická rizika. My na Ministerstvu průmyslu a obchodu v tom i díky naší organizaci CzechTrade hrajeme nezastupitelnou roli – pomáháme firmám orientovat se v dynamickém prostředí světového obchodu, otevíráme jim dveře na nové trhy a poskytujeme oporu v klíčových momentech jejich expanze. Podporu exportu vnímám jako klíčovou, a chystáme se ji v rámci ministerstva posílit,“ řekl ministr Vlček.
Zároveň informoval, že zkouší navýšit také peníze určené na podporu exportu. „Každá koruna investovaná do hledání nových příležitostí, do vytváření kontaktů, do vytváření servisu pro naše exportéry se mnohonásobně vrátí – přes daně, přes zaměstnanost a tak dále. Snažím se o to, abychom dosáhli ještě v rozpočtu letošního roku navýšení prostředků na podporu exportu,“ uvedl.
CzechTrade jde blíž k podnikům v krajích
Letošní ročník proběhl v Brně s cílem přiblížit služby CzechTrade firmám napříč republikou. Z dat vyplývá, že 65 % klientů CzechTrade má sídlo v Čechách, zatímco Morava tvoří 35 %. Výběr města Brna pro organizaci této proexportní akce reflektovalo jeho pozici druhého největšího města republiky, jeho mezinárodně veletržní tradice i regionálně vysoké koncentrace inovativních firem. Důležitou roli hraje také přítomnost regionální kanceláře, která zde dlouhodobě poskytuje odborný servis. „Meeting Point CzechTrade každoročně probíhal v Praze, nicméně rozvrstvení klientů mezi Čechami a Moravou ukazuje, že regionální zaměření je logickým krokem k podpoře firem po celé České republice. Rozhodnutí uspořádat letošní Meeting Point v Brně je výsledkem snahy být s touto nejdůležitější proexportní akcí blíže firmám i v dalších regionech mimo Prahu a oslovit také ty, které naše služby dosud nevyužily,“ vysvětluje Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade a dodává: „To se nám povedlo, o čemž opět svědčí vysoká účast firem.“
Nové šance jsou i v obranném průmyslu či zelené energetice, připomněl ministr
Podle ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka se otevírají nové obchodní příležitosti, které mohou vyvážit současnou stagnaci automobilového odvětví, na něž je česká ekonomika dosud dominantně zaměřena. Šance jsou podle ministra například v obranném průmyslu a navazujících oborech. „Ale to ne jen v otázce výroby nábojů, ale spíše výroby celých zbraňových nebo obranných systémů. Dá se v tom navázat na naší velmi silnou strojírenskou či elektrotechnickou tradici. V situaci určitého útlumu automobilového průmyslu můžeme průmyslové kapacity, lidské kapacity a provázanost s vysokým a středním školstvím využít právě pro toto odvětví, které jde v dnešním světě výrazně nahoru,“ podotkl ministr.
Další nové příležitosti jsou podle něj například v energetice zaměřené na obnovitelné zdroje nebo v různých technologických inovacích. „Proto já osobně nemám obavu, že pokud by pokračoval určitý útlum nebo stagnace automobilového průmyslu, že bychom nedokázali ty tržní mezery nějak vyplnit. Jsem v kontaktu s řadou firem, které jsou navázány na automobilový průmysl. Ony samy už několik let tuto situaci cítí a samy své portfolio diverzifikují takovým způsobem, aby dokázaly příležitost najít v jiných oblastech,“ dodal Lukáš Vlček.
V květnu bude v Londýně otevřen český Design Hub
České podniky proto také stále aktivněji pracují s designem. Na Meeting Pointu CzechTrade je proto zaujala také novinka Design Centra CzechTrade. Jde o připravovaný Atelier Bohemia | Design Hub v Londýně, který bude otevřen v květnu během akce Clerkenwell Design Week. Tento projekt nabídne českým firmám prostor showroomu pro prezentace jejich produktů, včetně využití kancelářského prostoru a zázemí.
Primárně je určen pro české firmy z oblasti interiérového designu, které systematicky inovují své produkty včetně jejich designu a chtějí rozvíjet své podnikání přímo z teritoria. Další cílovou skupinou jsou technologické firmy se zaměřením například na oblast integrace chytrých technologií do interiérového designu.
„Atelier Bohemia | Design Hub bude umístěn v londýnské stylové čtvrti Clerkenwell, proslulé koncentrací kreativních firem a architektů, což z něj dělá skutečně jedno z nejdůležitějších designových center na světě. Interiér hubu bude kompletně vybaven produkty českých firem, klientů CzechTrade, čímž se celý hub stane prezentačním prostorem české produkce s vysokou přidanou hodnotou. V Londýně se navíc uzavírají kontrakty do celého světa, především na Blízký a Střední Východ a do jihovýchodní Asie,“ informovala Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade. Dodala, že prostřednictvím londýnského hubu budou mít firmy příležitost exportovat i za hranice Velké Británie také do dalších teritorií.