Zdroj: CzechTrade

MSV: CzechTrade nabídl stovky konzultací, firmy ocenil za využití průmyslového designu

Státní agentura na podporu obchodu CzechTrade organizovala i letos na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně (MSV) vzdělávací a konzultační akce pro české exportéry. Největší zájem byl o individuální konzultace v rámci Meeting Point CzechTrade. Poprvé byli na MSV vyhlášeni vítězové Ceny za průmyslový design.

Exportérům byli k dispozici zástupci z dvaceti vybraných zahraničních kanceláří CzechTrade z celého světa, nejvíce se firmy zajímaly o export do sousedních zemí, mimo Evropu pak do USA. O svých obchodních záměrech se mohli zástupci podniků poradit také s odborníky z Design Centra CzechTrade a Klientského centra pro export.

Cena za průmyslový design: 1. místo pro PRUSA RESEARCH | CzechTrade

Aktivity CzechTrade byly na MSV v Brně od 8. do 11. října součástí České národní expozice, kterou zastřešuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Tradiční akcí MSV je Meeting Point CzechTrade, během které proběhlo na 330 odborných konzultací o exportu do zemí Evropské unie i mimo ni.

CzechTrade: Sledujeme o jaké trhy je největší zájem

Na místě byli přítomni zástupci zahraničních kanceláří CzechTrade jak ze zemí Evropské unie, tak i těch vzdálenějších teritorií, jako je USA, Kanada, Kostarika či Dominikánská republika. Dále firmy konzultovaly s odborníky z Design Centra CzechTrade a Klientského centra pro export.

„Na jedné z největších doprovodných akcí veletrhu, kterou Meeting Point CzechTrade bezesporu je, se setkávají zástupci těch zahraničních kanceláří, které se na téma strojírenství zaměřují a mají proto firmám co nabídnout. Pro exportéry bylo k dispozici více než tři sta konzultačních slotů, o které byl opět velký zájem a všechny sloty byly zcela zaplněné. Tato akce zaujímá v rámci strojírenského veletrhu pevné místo, kde se každoročně setkávají lidé z byznysu a konzultují ve správnou dobu své exportní záměry pro příští rok,“ říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Nejrychleji se zaplnily konzultace o obchodu do Německa, Rakouska, Skandinávie či zemí Beneluxu. Dále do Francie a Spojeného království. Co se mimoevropských trhů týče, největší zájem byl o stolek s vlajkou USA.

Meeting Point CzechTrade na MSV 2024 v Brně | CzechTrade

„Průběžně sledujeme a vyhodnocujeme, o jaké zahraniční trhy mají firmy největší zájem a jak se tento trend v průběhu let mění. Stále však platí, že nejčastěji konzultují své exportní záměry do sousedních zemí a nebylo tomu jinak ani letos,“ dodává Radomil Doležal.

Ceny za průmyslový design: Vyhrála 3D tiskárna PRUSA RESEARCH

Letos poprvé byla vyhlášena Cena za průmyslový design Mezinárodního strojírenského veletrhu. Exponáty českých firem hodnotila odborná porota složená z profesionálů v oblasti průmyslového designu, kterými byli: vedoucí Design Centra CzechTrade Zuzana Sedmerová, vedoucí Ateliéru průmyslového designu na UMPRUM Ivan Dlabač, odborný asistent v ateliéru Tvarůžek/Blaha na Fakultě architektury ČVUT Tomáš Blaha, zakladatel studia Faktum Design David John a vedoucí Odboru průmyslového designu na Fakultě strojního inženýrství VUT Brno Ladislav Křenek.

Porota u vybraných produktů ocenila vizuální zpracování, které zdůrazňovalo průmyslové užití, zvýšilo důvěryhodnost výrobce a potenciál zaujmout zákazníky.

Josef Průša: V automatizované tiskové farmě vidíme budoucnost výroby

V prvním ročníku zvítězila firma PRUSA RESEARCH díky 3D tiskárně PRUSA PRO HT90, jejíž design vytvořil Vít Fendrych. „Vizuální zpracování nového typu tiskárny posouvá produkt do segmentu průmyslového užití. Základní kompozice působí vyváženým dojmem, geometrie trojúhelníku se propisuje i do vnějšího boxu,“ shrnula porota.

Druhé místo získal design dvousloupové pásové pily na kov 540 HORIZONT X, kterou na veletrhu představila firma PEGAS – GONDA. Autorem designu je Josef Gonda. Na třetím místě se, díky nápaditému designu sady upínek a svěrek, umístila firma JC – METAL. Autorem designu je Jan Cetl.

Proč má ocenění za průmyslový design význam?

Cílem Ceny za průmyslový design je zvýšit povědomí o důležitosti průmyslového designu ve strojírenství a ukázat jeho stěžejní význam pro konkurenceschopnost českých výrobků na světovém trhu.

Zuzana Sedmerová, předsedkyně odborné poroty Ceny za průmyslový design k tomu dodává: „Oceňovat průmyslový design má význam. Pokud totiž chceme odvětví průmyslu a designu rozvíjet, měli bychom být schopni upozorňovat na případy excelence a kvalitní realizace. Ty by měly sloužit jako inspirace, ale vlastně i ukazatel toho, jak na tom v současnosti tato odvětví jsou.“

65. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu představuje inovace, které mění průmysl

Vyhlašovatelem prvního ročníku Ceny za průmyslový design bylo Design Centrum CzechTrade, národní platforma státní podpory designu a garant pro oblast designu. Organizátorem ocenění byla společnost Veletrhy Brno, pořadatel Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Trofej, kterou vyrobila ivančická firma Cementum, a diplom vítězným firmám během slavnostního vyhlášeni předali generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal, Jan Kubata a Zuzana Sedmerová.

Exportní potenciál zavedených firem i nadějných startupů

Pro české startupové firmy zrealizoval CzechTrade pitch v rámci služby Startup Entry, jejímž cílem je posouzení potenciálu startupu na světových trzích zejména z hlediska šancí uspět s nabízeným produktem či službou na konkrétním trhu.

Celkem pět startupových firem prezentovalo svou nabídku zástupcům regionálních center CzechTrade napříč kontinenty. Jednalo se o inovativní řešení v oblastech postavených na technologiích AI s přesahem zejména do průmyslového, zdravotnického a municipálního využití.

V rámci dalšího doprovodného programu agentury CzechTrade na veletrhu proběhly také edukační akce, jako například workshop o expanzi do Německa, na kterém si padesátka firem mohla mimo jiné vyzkoušet, jak pomocí nástrojů umělé inteligence najít personifikovaný email na nákupčího německé firmy a během dvou minut napsat perfektní akviziční email v němčině. Dále proběhl seminář o exportních příležitostech do Střední Ameriky a Karibiku zaměřený na perspektivní obory daného trhu, kterými jsou digitální ekonomika, nové technologie či služby ICT. 

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme