To dokládají i čísla autorky projektu Podnikání pro holky Markéty Baginské, jejíž komunita čítá už přes 22 tisíc žen. Úspěšná podnikatelka a mentorka inspiruje své české a slovenské publikum k tomu, že i ženy mohou být úspěšné v byznysu.
„Podívejte se třeba na Simonu Kijonkovou, ta je dlouhodobě inspirací pro české ženy, že když se chce, mohou dokázat cokoliv,” poukazuje Baginská na majitelku Zásilkovny.
Sama zažila raketový start podnikání. Nápad na vzdělávací platformu pro ženy se zrodil během jedné lekce jógy na Bali, kde Markéta několik měsíců žila. Díky silným profilům na sociálních sítích začala kolem Markéty brzy vznikat komunita žen, která se po několika měsících rozšířila až na 22 tisíc. „Dnes má Podnikání pro holky přes 750 dlouhodobých klientek. Za poslední rok jsme pro ně s mým týmem připravili přes tisíc kusů unikátního obsahu ve formě videí, podcastů či online workshopů,” popisuje.
Její misí je vybudovat největší edukativní platformu pro ženy v oblasti osobního rozvoje a podnikání. “Mužů totiž podniká o 50% více než žen a já si přeji, abychom společnými silami tuto statistiku pozitivně ovlivnily a ukázaly ostatním, že ženy prostě můžou,” hlásí s nadšením.
Markétino odhodlání dle jejich slov pramení ve sportu. V mládí začínala s běháním, později se pustila také do extrémních závodů jako Spartan Race či dokonce čtyřiadvacetihodinového běžeckého závodu LH24. „Překonat strach, nekomfort, zatnout zuby a jít dál přes všechny překážky, jsem se naučila už v té době a dnes vidím, že mi to v podnikání obrovsky pomáhá. I na svém okolí i jiných příkladech úspěšných podnikatelů vidím, že sport dává lidem skvělý základ právě do byznysu, ať už je to práce se strachem, tlakem, motivací, překážkami či umění naložit s dílčí porážkou,” věří Baginská.
Ženy mají skvělé nápady, ale také respekt z podnikání
Podnikání bylo původně ryze mužskou doménou, stále více žen ale propadá jeho kouzlu, opouští „jistá” zaměstnanecká místa a vydávají se na dobrodružnou dráhu vlastního byznysu. Podle Markéty Baginské má nápad na skvělý projekt, který by v Česku zažil úspěch, celá řada dalších žen, z přehnaného respektu se do něj ale nikdy nepustí. Čeho že se ženy ohledně podnikání tolik bojí?
„V ženách je onen přehnaný respekt z podnikání zakořeněný odpradávna. Muži vydělávali peníze, ženy se staraly o domácnost. To samozřejmě dávno neplatí, ženám ale stejně chybí dostatek sebevědomí. Nedovolí si, že i ony se můžou stát úspěšné v byznysu. Kolikrát si to bohužel ani nedovolí zkusit. Snažím se je namotivovat k tomu, aby do toho šly, i když mají strach,” popisuje Baginská. Podle ní se ženy bojí primárně kritiky svého okolí. „Ne vždy najde žena pochopení doma, u partnera nebo rodiny. K tomu je tu tlak sociálních sítí. Některé ženy sice chtějí podnikat, nejraději by to ale dělaly někde potichu a na tajno, aby nebyly na očích a nesetkaly se s kritikou. Strach mají z toho, že se vydávají jinou cestou, než jaká jim byla společností určena v minulosti,” domnívá se.
Většina žen ale Markétu oslovuje až v momentě, kdy jsou přesvědčené, že se do vlastních projektů chtějí pustit, nevědí ale, jak začít. “Přesvědčovat je dlouho nemusím, to je pravda. Ukazuju jim především směr. Důležitá je také role komunity. Když nová členka vidí tolik úspěšných a sebevědomých žen kolem sebe, je to pozitivně nakažlivé a to se mi líbí. Přesně proto společně rosteme a v tom je také ta síla,” dodává s úsměvem.
Díky online marketingu, sociálním sítím a vyzkoušeným strategiím se komunitě žen kolem Markéty Baginské daří dlouhodobě znásobovat své podnikatelské zisky a růst. A osobní rozvoj je vedle samotného podnikání a sociálních sítí třetím pilířem, na který platforma Podnikání pro holky dbá.
„Učím, vedu a předávám inspiraci ve formě videí, podcastů i článků na blogu,” uzavírá Markéta Baginská.