Zdroj: CzechTrade

Na konferenci Design pro business byla řeč i o využití AI

Také v oblasti rozvoje designu má stále důležitější místo využití umělé inteligence. To patřilo k tématům konference, kterou uspořádalo Design Centrum CzechTrade pro zástupce firem, pro designéry, představitele akademické sféry i další odborníky.

V prostorách Technologického centra UMPRUM se konal třetí ročník konference Design pro business. Na akci přilákalo Design Centrum CzechTrade téměř 100 návštěvníků. Hlavní myšlenkou konference bylo inspirovat české firmy k efektivnímu využívání moderních technologií v průmyslovém designu. Program nabídl odborníky z oblasti AI a inovací, kteří představili aktuální trendy v designu a jejich přínos pro byznys. Vystoupily také přední české firmy se zaměřením na průmyslový a interiérový design.

Konferenci hostilo Technologické centrum UMRPUM v Praze.

Konference je primárně určena zástupcům firem, kteří využívají průmyslový design ve svých inovačních strategiích nebo o této klíčové konkurenční výhodě teprve uvažují. Program konference byl rozdělen do dvou bloků. V úvodu dopoledního se firmy od zástupců advokátní kanceláře eLegal dozvěděly, jak správně promptovat bez zásahu do autorských práv nebo osobních údajů.

O 3D tisku jako technologii pro finální výrobek mluvil David Karásek, designér a majitel společnosti mmcité a místopředseda představenstva Asociace českého průmyslového designu (AČPD). Lukáš Uliarczyk, Lead Designer společnosti Preciosa, představil využití AI v designérské praxi.

Design může zvednout přidanou hodnotu výrobku

Odpoledne na přednášce Ateliéru průmyslového designu pod vedením Ivana Dlabače společně s Vlastimilem Bartasem byly představeny současné možnosti využití umělé inteligence v procesu navrhování produktů.

Projekt Myceelab, který se zaměřuje na možnosti myceliálních kompozitů jako udržitelného a ekologického materiálu v zastavěném prostředí, na závěr představila Kateřina Suchánková, zakladatelka a autorka projektu Myceelab.

„Jedním z klíčových úkolů Ministerstva průmyslu a obchodu a naší proexportní agentury CzechTrade je podpora českého zahraničního obchodu a podpora českého exportu. Na první pohled se společnosti méně věnují dalším důležitým tématům, která se zahraničním obchodem souvisí více, než je patrné z běžného čtení naší ekonomiky, a tím je design. Proto jsem moc rád, že se tomuto tématu pravidelně věnuje agentura CzechTrade a již potřetí se zde můžeme sejít na takto zaměřené konferenci,“ uvedl v úvodu akce vrchní ředitel Sekce EU a zahraničního obchodu Ministerstva průmyslu a obchodu David Müller.

Jakou dotaci mohou podnikatelé získat na podporu designu?

Podle něj se vedle průmyslového designu jedná celkově o ochranu práv duševního vlastnictví, užitných a průmyslových vzorů, ochranných známek nebo označení původu. „Největší přidanou hodnotu totiž dokážeme vytvořit na počátku a na konci produkčního cyklu každého produktu, a její posilování nám umožní se dostat výše v dodavatelských řetězcích a posouvat se směrem k tomu, aby se české společnosti stále více stávaly dodavateli a exportéry finálních produktů,“ uvedl David Müller.

Přednášející připomněli i historický vývoj spojení technologie a designu.

I v oblasti designu má umělá inteligence stále významnější roli

Agentura se o technologie a nástroje AI začíná zajímat stále víc, což na konci května stvrdila mimo jiné podepsáním memoranda s Českou asociací umělé inteligence.

„Naším cílem je v projektech, kde se prolínáme, využít naše synergie na podporu jak přímého exportu českých technologií využívajících umělou inteligenci, tak také nástrojů AI k akceleraci stávajících vývozních aktivit českých exportérů. První společná aktivita je zahraniční mise zástupců České asociace umělé inteligence do Singapuru za podpory agentury CzechTrade a já věřím, že naše společné synergie využijeme také ve prospěch průmyslového designu, který je stěžejní pro konkurenceschopnost téměř každého zboží,“ řekl na konferenci Vladimír Degťar, ředitel sekce služeb pro exportéry CzechTrade.

Umělá inteligence pomůže také v boji s rakovinou. Přečtěte si profil startupu Carebot

CzechTrade si také uvědomuje stále větší důležitost průmyslového designu v budování úspěšného byznysu a pro české firmy spravuje Adresář designérů CzechTrade, díky kterému vznikají úspěšné spolupráce spojením profesionálního designéra s firmou.

Podle průzkumu agentury CzechTrade firmy od spolupráce s profesionálem nejčastěji očekávají inovativní myšlení, flexibilitu, kvalitní komunikaci a profesionalitu. Pro 56 procent firem jsou nejdůležitějším kritériem při výběru designéra zkušenosti designéra a oborové zaměření, 40 procent firem uvedlo reference a pro 23 procent z nich je stěžejní cena.

Cílem je motivovat další firmy pro rozvoj designu

Jedním z partnerů konference Design pro business je Asociace českého průmyslového designu. „Naše asociace sdružuje 26 firem, jejichž společným jmenovatelem je převažující výroba v Česku a systematická práce s průmyslovým designem. Naším cílem je motivovat další podnikatele, aby následovali cestu firem, které vsadily na design jako prostředek k úspěchu, originalitě a budování silného brandu u nás i za hranicemi. Podporujeme dialog mezi firmami a institucemi a pomáháme kultivovat prostředí našeho oboru, a to mimo jiné i prostřednictvím konferencí, jako je právě Design pro business,“ říká David Karásek, místopředseda AČPD.

Druhým partnerem konference je Vysoká škola uměleckoprůmyslová (UMPRUM), která agentuře CzechTrade poskytla prostory svého Technologického centra UMRPUM pro organizaci akce. „Spolupráce UMPRUM s CzechTrade vychází z našeho společného zájmu sdílet informace o aktuálních trendech v oblasti AI, legislativy i designu, ale i v propojení našich pedagogů a studujících s firmami, které jim již v průběhu studií umožňují nahlédnout do praxe prostřednictvím projektů, které zastřešuje UMlab,“ uvádí Ida Chuchlíková, prorektorka pro vnější vztahy Vysoké školy uměleckoprůmyslové.

• Oblasti podnikání: Design | Kreativní průmysly

Doporučujeme