Návrat k poctivé ševcovině a botám, které vznikají díky doteku lidských rukou. To dal Václav Staněk do vínku společnosti Vasky, kterou založil v 2016, hned poté, co dosáhl hranice plnoletosti. Před jejím založením již měsíce tvořil strategii, vymýšlel logo nebo založil prezentace na sociálních sítích.
Vzhledem k tomu, v jak útlém věku začínal podnikat, nemohl se při rozjezdu firmy spoléhat na předchozí byznysové zkušenosti. „Když nebudu počítat, že jsem na babiččině zahrádce posbíral zeleninu a pak jsem ji babičce s dědou prodával, nebo prodej učebnic na škole a pár podobných pokusů, tak Vasky byly mým prvním větším podnikatelským počinem. Jelikož jsem si nezvolil cestu zplnoletnění, tak to ani dříve nešlo,” usmívá se Václav Staněk.
Rozjezd vlastní firmy byl v jeho případě součástí větších životních změn. „Do sedmnácti jsem se věnoval atletice, se kterou jsem však musel kvůli diagnostikované cukrovce skončit. A když jsem přemýšlel, čemu bych se chtěl v životě věnovat, dovedlo mě to vždy k podnikání. Měl jsem pocit, že je na trhu málo bot, které jsou kvalitní a zároveň dobře vypadají. A protože pocházím ze Zlína, kde je obuvnictví zakořeněno, tak to bylo jasné,” pokračuje Václav Staněk.
Lokální produkce
Přestože část tradičních výrobců podlehla levné konkurenci z Asie, podle Václava Staňka obor měl a stále má tržní potenciál. „Lidé mají rádi lokální produkty a to jim můžeme nabídnout. Což je zároveň i velká výzva, najít v dnešní době výrobní kapacity, ševce a šičky. Náročné to bylo zejména ze začátku, když jsme vyráběli pouze pár kusů denně,“ popisuje Václav Staněk.
Rozjet výrobu v Česku, když řada jiných značek přesunula výrobu do levnějších zemí, nevidí jako nepřekonatelný hendikep. „Určité riziko je každé podnikání. Záleží, jaké jsou cíle firmy a kdo je její zákazník. Pokud byste chtěli dělat nejlevnější boty na trhu, je opravdu těžké toho dosáhnout ve větším množství v tuzemsku. Ale jsou i jiné hodnoty, které zákazník v dnešní době ocení. Řekl bych, že právě to, že jsme česká značka, je jedna z nich. Cenově jsme na tom v rámci kategorie produktu navíc s konkurencí podobně. V porovnání s některými zahraničními značkami i lépe,“ dodává zakladatel Vasky.
Nejtěžší podle něj byly úplné začátky. „Měl jsem pár tisíc korun, se kterými jsem se rozhodl založit firmu. Okolí můj sen o podnikání zpochybňovalo, jelikož mi bylo čerstvě osmnáct a s podnikáním jsem začínal. V té době mi pomohli zejména spolužáci a přátelé. I díky nim se nám podařilo vybudovat značku, která dnes obouvá tisíce zákazníků,“ zmiňuje Václav Staněk.
Při startu firmy zvládl nejenom dokončit čtvrtý ročník střední školy a odmaturovat, ale poté i vystudovat vysokou školu. A potvrzuje, že skloubit podnikání a studium dohromady bylo náročné. „Fandím každému, kdo se touto cestou vydá. Zároveň jsem se mezitím věnoval rozjezdu ještě dalších čtyř společností – firmy Bagind s koženými batohy z Indie, nábytkářské firmy Wuders, značky Paon se spodním prádlem a marketingové agentury Inhubo. Naštěstí mám kolem sebe spoustu skvělých a šikovných lidí, kteří tu náročnou cestu jdou se mnou,“ pokračuje mladý podnikatel.
Volný čas s audioknihami
I když ho podnikání hodně vytěžuje, nechce svůj život omezit jen na řízení firem. „Snažím se si každý den najít aspoň chvilku pro sebe. Rád poslouchám podcasty, audio knihy nebo běhám. Všechno je to otázka priorit a jak po mém vzoru říkám – co chceš, můžeš,“ usmívá se Václav Staněk.
Je přesvědčený o tom, že zákazníci v Česku již dokáží ocenit a zaplatit kvalitní ruční práci. „Věřím, že se to bude ještě zlepšovat. Jsem vděčný za každého našeho zákazníka, který nám důvěřuje a podporuje svou koupí české řemeslo. Co může někdo vnímat jako překážku je, že si na některé boty musí počkat, právě kvůli povaze ruční výroby, která trvá. Ale i tomu se snažíme jít naproti škálováním výroby a většinu produktů dnes dokážeme odeslat do druhého dne,“ přibližuje zakladatel Vasky.
Typickým zákazníkem společnosti jsou podle něj aktivní lidé, napříč věkovými kategoriemi, kteří mají rádi kvalitní, lokální produkty. Firemní statistiky ukazují, že jsou to spíše ženy, ale zákazníky má ševcovský startup i mezi muži. „Díky rozšiřování sortimentu má u nás už skoro každý možnost si něco vybrat, což je směr, kterým chceme i nadále jít,“ popisuje Václav Staněk. Za největší konkurenci považuje především velké značky. „Mají prostředky ‚být všude‘, ať už fyzicky nebo reklamou. Jejich kroky samozřejmě sleduji, ale zajímají mě i menší a lokální brandy, kterých si velmi cením,“ dodává podnikatel.
Plánovaná expanze
Konkurence je pro něj motivací se neustále zlepšovat. „Jsem rád, že se trh s kvalitní obuví neustále posouvá. Navíc dle průzkumů ani ten nejloajálnější zákazník nenakupuje pouze u jediné značky. Uvědomuji si proto, že je důležité, aby každý měl svou unikátní cestu, kterou se vydá a to je to, čím se ve Vaskách řídíme,“ pokračuje Václav Staněk.
V minulém roce firma pronikla na Slovensko, kam to není ze Zlína daleko. Několik objednávek odeslala také do dalších zemí. „Ale nedá se hovořit o expanzi, tu na další trhy plánujeme v následujících letech,“ plánuje zakladatel Vasky.
Velmi citelně postihla mladou firmu koronavirová krize. Na nějaký čas se kvůli nedostatku ochranných prostředků přeorientovala na výrobu roušek, kterých vyrobila tisíce. „Ale nejednalo se o výdělečnou činnost, pouze jsme pomohli, když to bylo nejvíce potřebné,“ zmiňuje podnikatel. Přestože situace nebyla jednoduchá, podařilo se firmě udržet i v období pandemie růst, byť jí to stálo spoustu peněz a úsilí.
Pandemie vzala firmě desítky milionů
I přesto ji toto složité období výrazně přibrzdilo. „I když jsou Vasky od počátku zejména internetovým obchodem, naše prodejny jsou pro nás, jako obuvnickou značku, velmi důležité. Pražskou prodejnu v ulici Na Příkopech zákazníci mohli v roce 2020 navštívit všeho všudy 21 dní, jelikož byla slavnostně otevřena začátkem prosince a od vánočních svátků byla až do května minulého roku veřejnosti uzavřena. Vasky tak přišly od začátku pandemie o desítky milionů korun. O peníze ale na konci dne jde nejméně, nejtěžší na tom ze začátku byla asi ta nejistota, jak se bude všechno vyvíjet a hlavně, jestli to vše zvládneme ve zdraví. Jsem velmi vděčný, že se nám to zatím daří,“ zdůrazňuje Václav Staněk.
Právě během pandemie a období uzavřených prodejen firmě pomohlo, že vyrostla na internetových základech. „Výhodou bylo, že Vasky začínaly jako e-shop a naši zákazníci tedy byli zvyklí nakupovat přes internet. Snažili jsme se každopádně co nejlépe na situaci reagovat a zlepšovat i své služby v onlinu. Na webu máme u každého modelu přesnou tabulku velikostí, radíme lidem, jak boty vybírat, ať už na sociálních sítích nebo na zákaznické lince, kterou jsme zřídili. U jednotlivých produktů uvádíme, za jak dlouho je můžeme odeslat. Někteří si to možná neuvědomují, ale jsme stále poměrně malá firma. A i když pro velké e-shopy jsou některé služby samozřejmostí, pro nás to ale byly velké kroky kupředu,“ popisuje Václav Staněk, co pomohlo ve Vasky udržet růst prodejů na e-shopu.
Budoucnost firmy vidí v tom, že stále více lidí dokáže ocenit poctivý přístup k podnikání. „Poptávka po lokálních ručně vyráběných produktech roste, ačkoliv tradiční řemeslo v Česku prochází náročným obdobím. Lidem více a více záleží na tom, odkud daný produkt pochází a z čeho je vyroben. I ve Vaskách myslíme na to, aby zákazníky při nošení našich bot netlačilo svědomí. Každý pár Vasek projde rukama až dvanácti ševců a šiček, kteří navazují na českou obuvnickou tradici a vyrábí boty z kvalitních materiálů na generacemi osvědčených strojích. Udržitelnost a společenská odpovědnost patří k našim hodnotám a já věřím, že je s námi bude sdílet čím dál tím více zákazníků,“ uzavírá Václav Staněk.
Dalibor Dostál
Startup Vasky v kostce
Společnost Vasky založil Václav Staněk v roce 2016, když ještě studoval na střední škole. V současné době provozuje internetový obchod a dvě prodejny ve Zlíně a v Praze. Loni začala expanzi na Slovensku a plánuje proniknout také do dalších zemí.