Rozhovor

Nedvídek: Malé a střední podniky postrádají finanční řízení. Je to cesta do pekel

„Většina malých a středních podniků nemá finanční plán, situace v Česku je tristní. Absence finančního řízení přitom podniky zásadně poškozuje,“ tvrdí Václav Nedvídek ze společnosti My Value Officer.

„Majitelé firem si mohou i v Česku pronajmout externí finanční ředitele a další odborníky,“ popisuje Václav Nedvídek v rozhovoru pro BusinessInfo.cz.

Václav Nedvídek | My Value Officer

Jaká je situace v malých a středních českých firmách, pokud jde o úroveň finančního řízení? Mají pod kontrolou cash flow, vědí, jakou mají hrubou marži, případně jak na cenotvorbu?

Bohužel musím říct, že je tristní. Když jsem před třemi lety začínal s podnikáním, nenapadlo by mě, že je situace až tak špatná. Pokud mluvíme o malých a středních podnicích (MSP), se kterými pracujeme, což jsou převážně firmy s obratem do půl miliardy korun, většina z nich nemá finanční plán. Majitelé na otázku, jestli znají svou hrubou marži (rozdíl mezi výnosy a náklady na prodané zboží/služby), odpovídají, že nikoli. Cash flow sledují stavem účtu, postrádají jakýkoli odhad budoucího finančního výkonu založený na aktuálních datech. Většinou se specializují na produkt, na prodej, ale kvalitní finanční řízení jim schází.

Očekával bych, že problémy s finančním řízením se budou týkat zejména malých podniků. Vy ale říkáte, že situace je špatná i ve středních firmách…

Mluvíme o MSP a mezi nimi jsou samozřejmě i střední firmy. Jako příklad bych uvedl jednoho ze současných klientů. Jde o jednu výrobní společnost s obratem zhruba 350 milionů korun. Postrádali jakékoli finanční řízení, neměli sofistikovaný finanční plán, používali zastaralý účetní systém. Přesné statistiky samozřejmě neexistují, ale na základě našich zkušeností odhaduji, že malých a středních podniků, které nemají potřebný finanční plán, bude 70 až 80 procent.

S jakými nedostatky se ještě potýkají?

Kromě absence finančního plánu vedení nesleduje výsledky v potřebné kvalitě – tedy v kvalitě manažerské výsledovky. O konkrétních číslech nemají takový přehled, jaký by mít měli. Nevědí, jak vysoké mají aktuálně přímé náklady, jaké mají náklady za obchod, kolik utrácejí za marketing. A když už se to od svého účetního dozvědí, informace se k nim dostanou pozdě. V novém měsíci nemají k dispozici výsledky za ten předchozí. V jedné firmě nám loni v březnu řekli, že nevědí, jak skončil rok 2023… 

Václav Nedvídek, My Value Officer

Co můžete majitelům firem jako ´pronajímatelé finančních ředitelů´ nabídnout? Na vašem webu se dočteme, že už do týdne může do společnosti klienta nastoupit zkušený externí CFO nebo jiný odborník. 

V našem týmu je aktuálně zhruba dvacet finančních ředitelů. Jsou to zkušení lidé, kteří působili v mnoha oborech. My ovšem pro firmy sestavujeme celé týmy – většinou je tam nějaký juniorní analytik, je tam supervisor, je tam zmíněný finanční ředitel, který může nastoupit do podniku klienta relativně rychle. Souvisí to samozřejmě s našimi interními kapacitami, ale pokud ty lidi máme k dispozici, jsme schopni do týdne či dvou přijít do firmy, zanalyzovat stav – tedy ověřit, jaké je finanční zdraví podniku i to, jak funguje celý proces finančního řízení. Zjistíme, jaký mají přehled o výsledcích, jak a zda vůbec plánují. Na základě toho dáme vedení patřičná doporučení a po nějakém čase nabídneme firmě komplexní řešení. Součástí je zmiňovaný finanční plán, k dispozici má podnik pravidelné a podrobné výsledky. Pořádáme pravidelné porady, kterých se zúčastňuje zmíněný externí CFO, a na základě toho dělá vedení podniku finanční rozhodnutí.

Předpokládám, že kvalifikovanější rozhodnutí, která mají firmě pomoci ušetřit náklady či zvýšit zisky…

Majitel už zná konkrétní čísla, zná rizika, má jasný scénář řízení a skutečně může dělat kvalifikovanější rozhodnutí. Stejně tak dostává výsledky mnohem rychleji. Pokud mu někde tečou peníze, zjistí to okamžitě, takže může nerentabilní zakázky utnout hned a neztratí půl roku. Pokud tyto věci neřešíte, peníze vám unikají zcela zbytečně. Nejde o žádný zázračný lék, ale efekt kvalitně nastaveného finančního řízení je pozitivní a projeví se poměrně rychle.

Jak celý proces funguje konkrétně? Klient se na vás obrátí a…?

Klient, který má pocit, že potřebuje pomoct či poradit, nás osloví s konkrétní poptávkou. My musíme do firmy přijít a na místě zjistit, co se skutečně děje. Někdy se na nás majitelé obrátí a nemají přehled, v čem je potíž. Na úvod sestavíme klasickou nabídku, pak je potřeba zpracovat analýzu, která trvá zhruba měsíc. Na základě analýzy zpřesníme plán, co bude potřeba udělat v budoucnu. Za tři až čtyři měsíce předáme firmě finanční řízení ´v mašličce´, u velkých společností to může trvat i o něco déle, třeba půl roku.

Malé firmě může stačit excel, střední firma už potřebuje sofistikovanější reportingový systém. My využíváme Power BI od Microsoftu a jsme schopni naprogramovat klientovi reporting na míru.

Můžete to více rozvést?

Musíme přijít a podívat se na jejich data v účetním systému. Většinou je nemívají v tom správném detailu. Z hlediska zákona o účetnictví je to v pořádku, ale chybí tam manažerský pohled. Potřebujeme znát detaily, co je ziskové a co naopak ztrátové. Zároveň je třeba nastavit procesy tak, aby mělo vedení firmy čísla k dispozici včas. Potřebujeme spolupráci s účetním a všemi, co předávají podklady do účtárny. To může zabrat čtvrt roku pro majitele sice neatraktivní, ale důležité práce… A vedle toho samozřejmě plánujeme, na schůzce s majitelem si řekneme, jaké má cíle. Kam a zda investovat, jestli chce firma expandovat, koupit novou společnost a podobně.

Zajímá majitele firem i to, jaká investice se jim v dané situaci vyplatí?

Určitě. V tom případě se podíváme na plánovanou investici, prozkoumáme, jestli má firma dostatečné prostředky a zda si na to nebude muset půjčit. Případně jestli si majitelé neukousli příliš velké sousto a není dobré investici minimálně odložit. Často se stává, že mají majitelé velké oči – naplánují na daný rok deset projektů a pak zjišťují, že nemají dost peněz, ani že jim banka nepůjčí. My se snažíme zasadit vše do reálného rámce, ukázat na konkrétních číslech, co dává smysl. A najde jen o čísla, která položíte na stůl. Snažíme se fungovat jako byznysový partner a o všem diskutovat.

Jak na digitalizaci ve firmě krok za krokem s expertem Pavlem Ohnoutkou

Mluvil jste o tom, že se na vás klienti obracejí sami, ale jak mám jako majitel poznat, že v mé firmě není něco v pořádku. Co je tím rozsvíceným červeným světlem, první známkou, že musím něco změnit nebo se poradit s odborníkem, aby nebylo pozdě?

Prvním základním signálem je to, že roste obrat a úměrně obratu neroste zisk. To je nejlepší příklad toho, že firma není dobře finančně řízená. Pokud to tedy samozřejmě není záměr. Může to být tak, že vedení záměrně investuje (do čehokoli) pro budoucí růst a generování okamžitého zisku je pro ně v tu chvíli podružné. Většinou to tak ale nebývá, často je za tím prostě nevědomost. Dalším varováním je to, co už jsem zmiňoval dříve – tedy, že vedení nezná ty základní metriky, hrubou marži, přímé náklady, jaké jsou náklady na obchod či marketing a podobně.

Jak přistupovat k finančnímu řízení na startu (když je firma mladá), aby k problémům, o kterých mluvíte, vůbec nedošlo?

Je to jednoduché. Všichni musejí vést účetnictví, to je ze zákona povinnost. Účetního tedy mají, ale neumějí mu dát správné zadání. Na počátku by mělo být dlouhé sezení (majitele s účetním), kdy by mělo vedení firmy jasně sdělit, co od vedení účetnictví očekává, jaké chce vidět detaily, a nastavit alespoň základy finančního řízení. Případně si na to někoho najmout – ať už interně nebo externě. Účetní na to nebývají zvyklí, ale vedení by jim mělo jasně sdělit, že chce každý měsíc ke stanovenému datu vidět ten a ten report, vidět, jaké jsou výnosy, jaké jsou přímé náklady, kolik co stojí, a jaký je zisk. Pokud to neudělají, v tu chvíli prohráli… 

Malé firmy, které si nemohou dovolit finančního ředitele na plný úvazek, si mohou pronajmout externího finančního manažeraza zlomek mzdy. A využít ho jen na tolik hodin, kolik potřebují (8⁠ až ⁠40 hodin měsíčně).

Většina firem nepřežije první dva roky a 70 procent déle než pět let. Souvisí to se špatně nastaveným byznys plánem, chybí jim zmiňované kvalitní finanční řízení, nebo to bývá ještě o něčem jiném?

Je tam více fází. Firmy často nepřežijí počáteční fázi, kdy je rozhodující, zda je o jejich produkt / službu zájem. Pokud ho zákazníci nechtějí, mají smůlu. Pokud ale firma toto počáteční období úspěšně překoná a má potvrzeno, že o její produkt zájem je, následuje další fáze: a v té hraje podle mého soudu finanční řízení naprosto klíčovou roli… Díky němu totiž mají pod kontrolou celý svůj byznys. Pokud kupříkladu narazí na to, že postrádají dostatečné cash flow, protože nemají tolik zákazníků, kolik očekávali, mohou řekněme škrtat v nákladech, nebo se rozhodnout pro jiné účinné řešení. A tohle bez kvalitního finančního řízení a přehledu o finančním zdraví podniku není možné. Pak se firma dostává do problémů.

Stává se, že se na vás obracejí firmy těsně před krachem? Jak obtížné je v tu chvíli najít smysluplné řešení?

Až osmdesát procent společností, které se na nás obracejí, jsou firmy růstové. Pomoc vyhledají například proto, že majitel ztrácí nad situací v podniku kontrolu. U těch zbývajících dvaceti procent jde v podstatě o krizový scénář. Je to poptávka typu: jsem v červených číslech a nevím, co s tím mám dělat. Můžete mi pomoct? Samozřejmě, že se dá leccos zachránit – ne vždy, ale většinou nějaké řešení vymyslíme. V tu chvíli už to mívá velký přesah do krizového managementu. Krizový manažer hledá úspory, kde se dá, jasně oznámí, kde se musí výrazně škrtat a na čem ušetřit. Samozřejmě je dobré, když je takový člověk ze stejného oboru.

Nakolik je pronajímání finančních ředitelů v Česku běžné?

V zahraničí je to běžnější, a to zejména v anglosaském světě. Když jsme před třemi lety začínali, byla u nás tahle služba víceméně v plenkách. V Česku firmám nabízejí své služby externí finanční ředitele jednotlivci/živnostníci a věnuje se tomu i pár menších firem, ale troufám si tvrdit, že jsme v současnosti na trhu číslo 1. Velké poradenské firmy externí CFO nenabízejí, mají odlišnou klientelu. My se soustřeďujeme právě na malé a střední podniky, velké firmy samozřejmě finanční ředitele mají.  Přesto jsme dělali už několik zakázek pro velké společnosti – Trinity Bank, ČSOB – ale tam samozřejmě nešlo o „pronájem“ CFO.

Václav Nedvídek

Pracuje ve světě financí déle než 10 let. Začínal v konzultační společnosti Ernst & Young, dále působil na seniorních ekonomických pozicích ve skupinách ČSOB a PPF. Bývalý finanční a provozní ředitel sedlčanské nemocnice byl také finančním ředitelem v IKEM. Jeho firma My Value Officer nabízí od roku 2022 klientům mj. externí finanční řízení prostřednictvím týmu zkušených CFO.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Management
Tematický Newsletter
Zajímá vás téma daní? Nepropásněte nové články na BusinessInfo.cz, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Co můžete čekat? Jak a kdy splnit daňové povinnosti: návody, rady, informace o změnách, aktuality, daňový kalendář, jednotlivé druhy daní. Jak postupovat při placení daně z příjmů, DPH, silniční daně i daně z nemovitostí, nebo třeba přístup k daňovým formulářům.

Zpracování osobních údajů
Přihlášením potvrzuji souhlas, že jsem se seznámil(a) se Zásadami zpracování osobních údajů. Tento portál je chráněn technologií reCAPTCHA od společnosti Google a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky.

Doporučujeme