Nefinanční data představují nové bohatství firmy. Jak s ním efektivně nakládat v komunikaci i v řízení společnosti?

Témata udržitelnosti a odpovědnosti vůči životnímu prostředí a společnosti získávají na váze. Od roku 2024 čeká první velkou vlnu korporací povinnost vydávat ESG reporting, kterým se pořád častěji řídí banky nebo investoři u poskytování financování.

Skutečnou situaci ve firmě tak už nezamaskují marketingová prohlášení, rozhodnou data. V oblasti vztahů mezi firmou se svými spotřebiteli či zaměstnanci je situace podobná. Zaměstnanci i spotřebitelé v průzkumech každoročně deklarují narůstající důležitost udržitelnosti v jejich rozhodování o nákupu produktu nebo setrvání v zaměstnání. Evropská legislativa ale začíná řešit i dobrovolné prohlášení o udržitelnosti a v oblasti komunikace ke spotřebitelům nastavuje přísná pravidla. Firmy, které teď pochopí, co znamenají jejich vlastní data a správně je komunikačně využijí, se dostanou do značné konkurenční výhody. Jak se ale ve všem zorientovat?

Ilustrační fotografie

„Do dvou let budeme v oblasti udržitelnosti fungovat dle zcela jiných pravidel, než jako je tomu nyní. Velký důraz bude kladen na transparentnost a to jak v datech vůči bankám, investorům a obchodním partnerům, tak v oblasti komunikace v rámci dodavatelsko-odběratelských řetězců, nebo vůči zaměstnancům a koncovým zákazníkům,” komentuje situaci Ivana Hekerle, jednatelka poradenské společnosti v oblasti udržitelnosti CIRA Advisory. Naráží tak na značné legislativní změny, které se týkají reportingu nefinančních aktivit i greenwashingu.

Firmy už nyní investují nemalé finanční prostředky do analýzy jejich provozu, shromažďování dat pro ESG reporting nebo vydávání ucelených zpráv o udržitelnosti či přímo ESG reportů.

„To je zcela zásadní a důležitý první krok a firmy jsou do něj tlačeny povinností ESG reportingu. Skutečná výzva ale teprve přijde teprve až s daty začnou dál pracovat. Mnoho firem totiž čeká zásadní transformace v tom, jak přistupují k nákupu surovin pro výrobu, k finanční a environmentální efektivitě provozu, k podmínkám vlastních zaměstnanců i zaměstnanců v hodnotovém řetězci a s tím i související komunikace. Velké i malé firmy pouze zjišťují kam až ESG aktivity zasahují a budou potřebovat značnou podporu v tom, jak je správně uchopit,” předpovídá vývoj trhu Ivana Hekerle.

ESG již většina firem nevnímá jako povinnost, ale jako klíč k úspěchu, ukázal průzkum

Zásadní pak dle CIRA Advisory bude právě komunikace udržitelných aktivit. Pro tu totiž Evropská unie chystá velice přísná pravidla, o kterých nyní české firmy často ani neví. Za porušení pravidel přitom může firmám hrozit pokuta až 4 % ročního obratu nebo roční zákaz účasti ve veřejné soutěži.

„Je velice důležité, aby firmy začaly ESG vnímat jako transformační management a dle toho i přizpůsobily vlastní komunikaci. Obecné deklarace o udržitelnosti už neobstojí u zákazníků ani před zákonem. Už teď se proto věnujeme vzdělávání marketérů v agenturách i interních týmech, aby pochopili, co je čeká. Často konzultujeme také briefy reklamních kampaní, tvoříme strategie komunikace udržitelnosti, připravujeme obsah a mnoho dalšího,” přibližuje aktivity Ivana Hekerle.

Veškeré popsané aktivity přitom mají jeden společný cíl – pomoci firmám zvládnout udržitelnou transformaci, obstát v konkurenčním prostředí a dlouhodobě ekonomicky růst. Dle zprávy S&P Global z roku 2024 evropské společnosti s vysokým ESG hodnocením dosahovaly v průměru o 2,3 % ročně vyšších výnosů než společnosti s nízkým ESG hodnocením v období od roku 2018 do roku 2023. Tyto společnosti byly také odolnější vůči volatilitě trhu.

Ilustrační fotografie

Pokud tedy české firmy správně pochopí svá „ESG data”, stanou se novým bohatstvím pro firmu – otevřou cestu k vyšší efektivitě a úsporám, podpoří vztahy se zaměstnanci i zákazníky a přispějí k vyšší odolnosti.

V reakci na zmíněné skutečnosti a kontext na českém trhu, se CIRA Advisory rozhodla spustit kampaň v oblasti komunikace ESG aktivit, aby si reportující firmy i firmy v hodnotovém řetězci reportujících společností uvědomily, důsledky v oblasti komunikace. CIRA Advisory poskytuje pro české firmy služby v oblasti poradenství, jak ESG data získat a pracovat s nimi, i s návaznou komunikací. Více informací je k dispozici na www.ciraa.eu.

Redakčně upravená tisková správa CIRA Advisory

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme