Německý automobilový průmysl čelí historické krizi. Co se musí změnit?

Německý automobilní průmysl, který je tradičně jeden z klíčových pilířů tamní ekonomiky, čelí historickým výzvám.

Transformace směrem k elektromobilitě, digitalizaci a rostoucí mezinárodní konkurence mění strukturu zaměstnanosti i investiční strategie firem. K tomu se přidávají vysoké energetické náklady, byrokratická zátěž a nejisté politické podmínky, které oslabují konkurenceschopnost firem.

Ilustrační fotografie

Německý automobilový svaz (VDA) provedl na přelomu října a listopadu 2024 reprezentativní studii pokrývající firmy z celého automobilového průmyslu. Tento přehled shrnuje klíčové problémy, aktuální trendy a zásadní opatření nezbytná pro udržení Německa jako globálního lídra v automobilovém průmyslu.

ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy

Pokles očekávání: Polovina (50 %) firem z automobilového průmyslu zaznamenala horší ekonomické výsledky, než očekávala. Pouze 5 % firem překonalo svá očekávání.

Negativní výhled na rok 2025: Pouze 17 % firem očekává zlepšení situace. 38 % firem naopak předpokládá zhoršení své ekonomické situace.

Problém s nedostatkem zakázek: 65,5 % firem označilo nedostatek zakázek za hlavní výzvu. Slabý evropský automobilový trh a vyčerpané objednávky z minulosti zhoršují situaci.

Investice a zaměstnanost: 69 % firem odkládá, přesouvá nebo ruší investice v Německu, 23 % firem chce přesunout investice do zahraničí, 19 % plánuje úplně zrušit investice, pouze 1 % firem plánuje zvýšit investice v Německu. 54 % firem aktuálně snižuje počty zaměstnanců, zatímco pouze 14 % je navyšuje. Nedostatek pracovních sil je méně výrazný (37 % firem), což je pokles oproti předchozím letům.

Reakce na situaci: 69 % firem plánuje úspory, 59 % se zaměřuje na restrukturalizace, 29 % chce diverzifikovat své aktivity do jiných odvětví.

Financování a banky: Firmy čelí obtížnějším podmínkám při získávání financování od bank. Tento vývoj ukazuje na vážné strukturální problémy v německém automobilovém průmyslu, zvláště v jeho středně velkých firmách, a na potřebu okamžitých politických opatření.

Vývoj zaměstnanosti: Vzestup u IT profesí (+85 % od roku 2013) a s tím související kritický nedostatek odborníků v IT, a dále v elektrotechnice a energetice. Pokles u tradičních profesí, jako jsou strojírenství a metalurgie (-16 % od roku 2019). Demografické změny zhorší situaci – čtvrtina zaměstnanců odejde do důchodu během 10 let. Přebytek v méně relevantních oborech: Některé obory, jako administrativa a obchodní management, mohou mít v budoucnu přebytek pracovníků.

Doporučení a politické výzvy: 92 % firem označuje snižování byrokracie za nejvyšší prioritu pro EU. Na míru přizpůsobené podpůrné programy by uvítalo 41 % firem. K doporučením patří:

  • investice do vzdělávání a rekvalifikace pracovníků,
  • zlepšení podmínek pro investice v Německu, aby nové pracovní příležitosti vznikaly lokálně,
  • podpora konkurenceschopnosti snížením energetických nákladů, byrokracie a zrychlením schvalovacích procesů.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Berlíně (Německo). Autoři: Hana Švédová, ekonomická specialistka, Erik Siegl, obchodní rada.

• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme