Velký týden malých firem

Němí učitelé na i pod pultem: ‚Knižní lahůdkářství‘ sází na originalitu malých nakladatelství

Majitelky dětského knihkupectví 2veverky Veronika Benešová Hudečková a Věra Opatrná začínaly jako kočovnice, s knížkami jezdily do škol a školek. Dnes mají v Praze kamenný obchod a čtenáře lákají na kvalitní produkci malých nakladatelství.

„Malá nakladatelství se často věnují okrajovým tématům, zisk pro ně nebývá prvotní motivací. A taky vytvářejí mimořádné počiny, kvalitně provedené po všech stránkách,“ říká Veronika Benešová Hudečková.

Interiér knihkupectví 2veverky v pražských Holešovicích | 2veverky

Je zoufalé nemít rozečtenou krásnou knihu, nemít v zásobě nic, co bychom mohli otevřít bez zklamání, říkával básník Jiří Orten. O to, aby měli čtenáři takové knihy vždy v zásobě, se spoluzakladatelka Asociace malých nakladatelů a knihkupců Veronika Benešová Hudečková stará už patnáct let.

Její nakladatelství Verzone vydává uměnovědnou a dětskou literaturu a v edici Xin představuje českým čtenářům klasickou i moderní čínskou prózu.

Knihkupectví 2veverky se snaží pro čtenáře vybírat „kvalitně zpracované knihy, které (nejen) dětem vnášejí do života ponaučení i radost.“

I v případě knih můžeme rozlišovat spotřební zboží s krátkou životností (knihu si jednou přečtete a víckrát ji neotevřete) nebo kvalitní titul, který vás bude těšit léta a budete se k němu s radostí vracet…

Němí učitelé bez křiku a zlosti

„Kdysi jsem četla hezké přirovnání, že jsou knihy němými učiteli, učiteli bez křiku a zlosti. Ale kniha nemá být jenom poučná. Proto si moje děti oblíbily knížky od dvou veverek. Výběr mají pestrý a tituly jsou krásně graficky zpracované,“ říká jedna ze spokojených zákaznic Petra Koutná.

Podle Veroniky Benešové Hudečkové si každý titul zaslouží zvláštní péči. „Ukazujeme i dětem na workshopech, že kniha má nějaká kvalitativní kritéria, že by měla být zpracována profesionálně. Důležitý je pro nás samozřejmě obsah – nejen samotný příběh nebo faktografie, ale také úroveň jazyka, text bez gramatických chyb, dobře napsaný či přeložený a zredigovaný. Vizuální stránka zase obsahuje mnohem víc než jen ilustrace. Důležitou roli hraje grafická úprava, zvolená typografie, ale i vazba a papír. Kniha je jednoduše komplexní dílo,“ popisuje.

Majitelka knihkupectví už deset let sleduje, jak s nimi jejich malí či mladí zákazníci rostou a dělí se s nimi o čtenářské zážitky. Pochvala od nich je pro ni tou největší odměnou. „Nedávno se za námi zastavil asi šestnáctiletý chlapec s tím, že nám jen chce poděkovat, že díky nám našel ve čtení radost. Co si můžeme přát víc?“ ptá se zakladatelka s úsměvem.

Dobrá knihkupectví by měla být filtrem kvality. Jako běžní uživatelé nerozumíme při nákupu spoustě detailů, při výběru spotřebičů si také nechám poradit od profesionálů.

Osudové setkání

Za vznikem knihkupectví 2veverky stojí podle slov Veroniky Benešové Hudečkové osudové setkání s Věrou Opatrnou. Sama Veronika se dlouho věnovala výtvarnému umění, její kolegyně je vystudovanou architektkou, ale zároveň vášnivou čtenářkou.

Kamarádkami a byznysovými společnicemi se obě ženy staly právě díky lásce ke knihám, které Věra od Veroniky „tak dlouho nakupovala, až se rozhodly spojit své síly“.

A proč právě 2veverky? „Hledaly jsme dobře zapamatovatelný, hravý název, který by se dal i dobře graficky zpracovat. Jmenujeme se Věra a Veronika, tak se to vlastně nabídlo samo,“ prozrazuje podnikatelka.

Zleva Věra Opatrná a Veronika Benešová Hudečková | 2veverky

Začátky ve znamení kočovnictví

I když kamennou prodejnu v Holešovicích otevřely až po první vlně covidové pandemie před čtyřmi lety, příběh jejich knihkupectví se začal psát už v roce 2012 při organizování výstavy 11 světů / Současná česká ilustrace pro děti.

„Každý týden jsme připravovali workshopy s autory a nabízeli jejich knihy. A návštěvníci se ptali, kde se dají ty knížky po výstavě koupit. V roce 2015 mě oslovili z DBK Praha, kde hledali novou koncepci pro festival LiterARTura. Tehdy jsem si vzpomněla právě na dotazy návštěvníků výstavy a navrhla založit festival na nemainstreamové literatuře pro děti,“ vypráví zakladatelka.

Před deseti lety bylo v Česku míst, kde se dala sehnat kvalitní dětská literatura, jako šafránu. Úspěch zmíněné akce Veroniku zaskočil, byl to pro ni ale jasný signál, že má smysl se knihkupectví věnovat naplno.

Prvních pět let bylo neskutečných, festival trval celý březen, na vizuálech jsme spolupracovali s ilustrátory dětských knih, celý měsíc byl nabitý besedami, dílnami, čtením…

Od roku 2015 fungovaly jako kočovná prodejna, kamenný obchod původně vůbec otevírat nechtěly. „Měsíc probíhal festival v DBK, a pak jsme s knížkami jezdily do škol a školek a organizovaly pop-up akce. Covid ovšem všechno změnil – zatímco jiní zavírali, my jsme se rozhodly otevřít,“ popisuje Veronika Benešová Hudečková.

Zakladatelky odmítaly připustit, aby na několik měsíců zmizely čtenářům z očí (školy byly zavřené, akce se konat nemohly), aby přišly o kontinuitu a musely začínat od nuly. „Nahrála tomu také skutečnost, že se uvolnil krásný prostor v Holešovicích,“ dodává podnikatelka. 

Knihkupectví nabízí originální tituly malých nakladatelství | 2veverky

Jak přežít mezi velkými hráči

Na pultech knihkupectví nacházejí Češi v posledních letech stále více knih pro děti a mládež. V Česku vychází ročně zhruba 14 tisíc titulů, dětská literatura tvoří zhruba osminu z tohoto počtu a počet dětských titulů se za posledních deset let zvýšil takřka o třetinu.

A proč se pro to, že budou dělat radost dětským čtenářům, rozhodly 2veverky? Primárně to souvisí se zmíněným festivalem LiterARTura, založeném na ´nemainstreamové dětské literatuře´.

„Dál jsme už nepřemýšlely o tom, že bychom zaměření měnily. Knížky pro děti nás navíc ohromně baví. Specializace je pro nás výhodou – je totiž jednou z cest, jak přežít mezi velkými hráči. Nemůžeme zákazníkům nabízet slevy, ale poskytujeme dobrý servis. Knihy opravdu známe, pečlivě do nabídky vybíráme, víme, co nabízíme a komu by se konkrétní knížka mohla líbit,“ prozrazuje podnikatelka.

´Knižní lahůdkářství´ v pražských Holešovicích | 2veverky

Pro rodiče i pedagogy je podle jejích slov výhodou, že nemusejí sami složitě hledat v záplavě knih, ale dostanou se ke kvalitním titulům přímo a na jednom místě – v jejich ´knižním lahůdkářství´. „A čas, který ušetří, můžou věnovat třeba čtení,“ usmívá se.

Poklady do svých knihoven pak ani nemusejí shánět u jiných knihkupců. 2veverky mají totiž pod pultem i něco pro dospělé čtenáře. „Pro dospělé máme takzvané podpultovky. Samozřejmě je to vtip pro starší generaci, ale ty knihy jsou opravdu umístěné pod pultem. V nakladatelství vydáváme i knihy pro dospělé, takže pro ně potřebujeme „výdejní místo“,“ dodává.

Kamarádky překladatelky a redaktorky nás zásobují spoustou skvělých tipů, takže ani u literatury pro dospělé u nás nečekejte mainstream

Kde budeme za pár let?

2veverky nemají do budoucna žádné převratné plány, Věra a Veronika ale rozhodně nešetří novými nápady a stále přicházejí s novými aktivitami.

„Máme nicméně jasno v tom, že nechceme růst. Nemáme ambice usilovat o otvírání poboček nebo většího knihkupectví. Kouzlo našeho podnikání je v intimnosti a autentičnosti,“ prozrazuje Veronika Benešová Hudečková.

Nás ta práce těší, a dokud tomu tak bude, budeme mít knihkupectví. Až se přestane vytrácet radost, zavřeme krám.

„Začaly jsme ale dělat výstavy ilustrací, k workshopům Jak vzniká kniha jsme vymyslely další, protože nás školy chtějí opakovaně, zavedly jsme čtenářské dílny pro školy v knihkupectví, participační metodou?? s dětmi a pedagogy vybíráme knížky do školních knihoven, chystáme i programy pro dospělé a tak dále,“ vyjmenovává.

Smysl svého podnikání nevidí Veronika Benešová Hudečková ve vydělávání milionů, v této branži je to ostatně utopie. U malých nezávislých knihkupců a nakladatelů jde v Česku spíše o každodenní boj o přežití.

Foto: 2veverky

„Během několika let nás pravděpodobně čeká úbytek nezávislých knihkupectví, starší generace půjde do důchodu a mladší o nepříliš lukrativní práci nemá zájem, v jiných oborech si dokážou vydělat podstatně víc,“ krčí rameny podnikatelka.

Zakladatelka 2veverek sice chválí nedávné snížení DPH u knih na nulu, je to podle ní ale spíše symbolický krok (kromě důkazu naší příslušnosti k vyspělým západním zemím).  

„Nulová DPH zbrzdila růst cen knih. Ty ale byly a jsou dlouhodobě nízké a sotva umožňují přežití všech aktérů, tedy nejen knihkupců a nakladatelů, ale i autorek, překladatelů a dalších profesí. Česká literární scéna potřebuje mnohem víc. Příklady ze zahraničí ukazují, že masivní podpora kultury se státu vyplatí. Není to jen černá díra na peníze, ale ty se také vracejí, například v příjmech za prodeje licencí,“ říká.

Učme se vyslovovat pojem bibliodiverzita

„Na západ od nás je i součástí kulturních politik pojem bibliodiverzita, u nás se ho zatím učíme vyslovovat. To znamená co nejširší dostupnou nabídku literatury. Malá nakladatelství se často věnují okrajovým tématům a vytvářejí mimořádné počiny. Knihy vydávají z přesvědčení, zisk není primární motivací, a navíc mají mnohem větší svobodu – nemusejí živit desítky zaměstnanců nebo se zodpovídat investorům. My jsme pak jedním z mála míst, kde jejich knihy dostanete, v knihkupeckých řetězcích je neseženete“ říká Veronika Benešová Hudečková.

Jakub Procházka

Doporučujeme