K programování se Moudrá dostala přes hraní a modifikování počítačových her. Později, když došlo k masovému rozšíření chytrých telefonů se systémem Android a s tím spojených aplikací, viděla v nich Moudrá se svým budoucím obchodním partnerem Tomášem Jukinem potenciál. Spolu založili agenturu Juicymo, která vytváří aplikace klientům na míru, a to včetně těch webových. A jakou filozofii podnikatelka zastává?
„Neúspěchy jsou základ podnikání, bez nich se člověk nemůže posunout dál,“ říká Moudrá. Mezi ně řadí i události, které působí bolest – psychickou, nebo finanční. V IT světě je častá ztráta energie, s tím se ale musí podnikatel vyrovnat tak, aby nepoškodil svůj tým, popisuje podnikatelka. Finanční bolest je více prozaická, čas od času se stane, že klient zaplatí pozdě, nebo vůbec. To pak musí firma vykrýt ze svého cash flow. Přitom se často stává, že se jedná o kuriózní situace – například jednou klient firmě nezaplatil druhou polovinu, protože jeho investorovi přišla manželka na nevěru, vzpomíná Moudrá se smíchem.
Firma Altron dodává na Blízký východ odolné cloudové kontejnery
Proces přijímání nových zaměstnanců je v její firmě komplexní. „Když k nám přijde nový člen týmu, tak si s ním hodně povídám,“ popisuje Moudrá a dodává, že společně s podřízeným postupně nastavují milníky pro jeho další profesní růst. K úspěšnému začlenění do týmu pomáhají i „kuchařky“ – jedná se o soupis konkrétních úspěchů i neúspěchů, kterých firma dosáhla tak, aby je mohla zopakovat, respektive se jich vyvarovat.
Jedním z nejtěžších aspektů podnikání je pro Moudrou delegace povinností. Ačkoliv je duší programátorka, jako podnikatelka se musí starat o větší obraz. „Pro mě bylo těžké delegovat tu práci dál, nechat mé kolegy, aby programovali,“ říká s tím, že v začátcích bylo pro ni nejobtížnější najít prvního člověka, na kterého by převedla část vývoje softwaru. To u ní vedlo až k přetížení, se kterým jí pomohl mentoring. Před přetížením také varuje své kolegy, „je důležité najít work-life balance,“ dodává.
A jaké jsou podle ní nejdůležitější vlastnosti, které musí žena-podnikatelka mít? Nesmí se bát a neposlouchat jízlivé rady, ale naopak poslouchat rady odborníků a kolegů podnikatelů, vypočítává Moudrá. „Nebát se říci o radu, (…) ne vše se dá vyčíst z knih,“ doplňuje. Ale tím nejdůležitějším je kvalitní mentoring, uzavírá Moudrá.