Více než polovina evropského obyvatelstva se dle projektu Smart Protein snaží omezit svou spotřebu masa. Není překvapením, že dle dat Consumer Panel Services GfK v Česku nakoupí rostlinné alternativy až 4 z 10 domácností a tři čtvrtiny z nich nákup opakují.
„Zákazníci mají vyšší nároky na zdravotní stránku a chuťový profil rostlinného produktu a samozřejmě je zajímá i akceptovatelná cena. Na snížení ceny máme v Tescu větší vliv, pokud se jedná o privátní produkt a umíme zasáhnout do výroby, zbytek produktů se snažíme zahrnout do promočních akcí,“ komentovala generální ředitelka Tesco pro Českou republiku Katarína Navrátilová v rámci CEO panelu konference, kde také uvedla, že se sama stravuje vegansky. Na panelu zazněl také důraz na význam certifikace, například logem V-Label, pro jednoduché rozeznání rostlinného složení produktů.
Romana Nýdrle, ředitelka pro obchod ze Svazu obchodu a cestovního ruchu vyzvedla důležitost českého legislativního nastavení ve prospěch podpory lokálních výrobců rostlinných produktů, aby se zvrátil trend jejich většinového importu. Prezentovala to na příkladu omezení názvů rostlinných produktů jako např. alternativa rostlinného mléka, které mohou výrobcům ztížit situaci a jdou proti záměru oslovit běžného zákazníka a zákaznici.
Role rostlinných alternativ při zmírnění dopadů klimatické krize je stěžejní. Momentálně tvoří většinu evropského jídelníčku maso a mléčné produkty, které stojí za vysokými emisemi. Pomoci mohou inovace, jako například produkt z mykoproteinu od dánské firmy Tempty Foods. Při výrobě mykoproteinu se vyprodukuje za pouhý týden srovnatelné množství proteinu jako u chovu 100 krav.
Důležitou roli při rozvoji inovacích hraje i podpora ze strany státu. „Na zahraničních trzích má šanci uspět produkt, který přináší nové řešení. To platí i v oblasti potravinářství. Inovace ve výrobě potravin v propojení s udržitelným rozvojem podporujeme, ať už zřízením Exportní aliance Proveg Czech Export Alliance, díky které jsou členské firmy na zahraničních trzích silnější, či záštitou, kterou jsme rádi udělili této konferenci,“ uvedl Vladimír Degťar, ředitel sekce služeb pro exportéry v agentuře CzechTrade.
Přečtěte si více o fungování exportních aliancí v článku na portálu ExportMag.cz
Na konferenci byly uděleny ceny populárním rostlinným produktům. Vítězem v kategorii Nejoblíbenější česká rostlinná značka se stal Pan Hrášek od firmy Emco. Cenu za nejoblíbenější rostlinnou alternativu mléka získal produkt Vegan Veselá kráva od společnosti BEL, cenu za nejoblíbenější rostlinnou alternativu masa si odnesla společnost Good Calories.
Konference New Food Forum není jediným aktivitou ProVeg Česko směřující k rozšíření nabídky rostlinných produktů v Česku. Organizace nedávno představila také nový kurz vhodný nejen pro technology a technoložky z potravinářských firem, který podpoří inovace a jehož cílem kurzu je nabídnout kvalitnější rostlinné alternativy na trh Česka i Slovenska.