Vladimír Gašpar a Marek Řídký jsou kamarádi, jejichž kariérní cesty směřovaly na jiné břehy byznysu. Zatímco Marek Řídký založil a doteď je majitelem marketingové agentury Underline, Vladimír Gašpar se vydal do pojišťovnictví. Podnikatelský duch je ale nakonec spojil. Oba hledali inovativní řešení, kterým by mohli pomáhat dále do světa, a jedno takové nakonec Vladimír Gašpar našel.
Šlo o využití biometrického podpisu a vzdálené obchodní komunikace. Na obě technologie narazil, když působil jako top manažer v rámci německé pojišťovně ING Diba. Zaujalo ho natolik, že se nakonec spojil s Markem Řídkým a společně začali podobná řešení od roku 2018 nabízet i českým klientům. „Oba produkty, se kterými jsme začínali, mají obrovský potenciál a jsou objektivně velmi užitečné. Navíc i inovativní. A v Česku jsou inovace v digitalizaci dosud podceňované, takže prostor je tu velký,“ konstatuje Vladimír Gašpar.
Zaznamená rychlost i tlak
Jejich společnost Dreamview tak nabízí biometrický podpis InSign, který se plně vyrovná originálním ručním podpisům. Splňuje totiž všechny české i evropské právní předpisy a normy a plně nahrazuje vlastnoruční podpis. V čem se liší od zastaralých vektorových podpisů, které řada lidí používá při potvrzování přijetí balíčku od kurýrů nebo pošťáků? K tomu je potřeba porovnání s klasickým podpisem.
Vlastnoruční podpis umožní písmoznalci poznat směr, tah, důraz a další prvky. Naproti tomu zastaralý vektorový podpis, používaný kurýry, představuje jen jednoduchý obrázek, který nemá příliš porovnatelných charakteristik. Navíc je k jeho použití potřeba speciální podepisovací tablet.
Moderní biometrický podpis nevyžaduje speciální podepisovací tablet, funguje na jakémkoliv dotykovém zařízení, a navíc v sobě má údaje obdobně jako vlastnoruční podpis. Vedle samotného obrázku podpisu obsahuje také záznam průběhu podepisování ve formě videa, ale zachycuje i tlak, rychlost psaní, směr psaní, zeměpisnou polohu, datum a čas. Biometrický podpis lze realizovat jak s pomocí stylusu, tedy pera, tak i prstem.
Na telefonu i tabletu
I když biometrické podpisy v zahraničí úspěšně fungují, v Česku nebylo jejich prosazení zpočátku jednoduché. „Než přesvědčíte zákazníky, že mají koupit a implementovat produkt v nové kategorii, kterou fakticky dosud neznali, je zdlouhavé. Byla to náročná investice časově i finančně,“ vysvětluje Marek Řídký.
Největší bariérou je podle něj často mentální nepřipravenost na tak výraznou změnu, kterou komunikace a podepisování na dálku přináší. „Mezi klienty Dreamview nicméně nejsou jen banky nebo pojišťovny, ale i menší hráči, například zdravotnická zařízení, které pomocí biometrického podpisu uvažují o digitalizování celé své agendy. Na řešení od Dreamview pro biometrický podpis i vzdálenou obchodní komunikaci je úžasné to, že je lze implementovat téměř okamžitě. Firma nemusí řešit nákladné a dlouhodobé migrační procesy. Zjednodušeně řečeno, je to jako zapojit krabičku do zásuvky,“ zdůrazňuje Vladimír Gašpar.
Typickým zákazníkem společnosti jsou především banky, pojišťovny a další finanční společnosti. Konkurencí na českém trhu jsou především firmy nabízející starší řešení s podpisovým tabletem. „Ale to je už z našeho pohledu slepá větev vývoje. My jdeme cestou, kdy je možné se podepsat prostřednictvím jakéhokoliv dotykového zařízení a navíc i takzvaně vzdáleně,“ zmiňuje Marek Řídký. Právě možnost vzdáleného podepisování zvýšila v současné době atraktivitu biometrických podpisů.
Příprava na další vlnu pandemie?
Řada zákazníků totiž stále z obav před nákazou raději omezuje návštěvy bank, pojišťoven a dalších uzavřených provozoven či institucí. Navíc s očekávaným návratem pandemie na podzim čeká řadu podniků zřejmě opět omezování provozu a osobního styku s klienty.
V loňském roce, který byl prvním kompletním působením společnosti Dreamview na trhu, uzavřela firma s obratem zhruba 5 milionů korun. Další růst plánuje společnost v souvislosti s expanzí do Polska, na slovenském trhu již působí.
Oba podnikatelé věří, že se okruh uživatelů bude nadále rozšiřovat, a to nejen kvůli současné koronavirové situaci, ale i v souvislosti s postupující digitalizací. „Využíván bude nejen u bank a pojišťoven, ale například i u společností z oblasti utilit, automobilových prodejců, cestovních kanceláří, developerů a realitních kanceláří. Nakonec se, věříme, přidá i státní a veřejná správa,“ uzavírá Vladimír Gašpar.
Dalibor Dostál
Společnost Dreamview v kostce
Technologická společnost Dreamview přišla na český trh s moderním biometrickým podpisem, který je uznáván stejně jako originální autogram. Na tuzemském trhu tak prosazuje řešení, které je výrazně rozšířeno v Německu a dalších zemích západní Evropy.