Díky programu INO:EX pro malé a střední firmy, který Středočeské inovační centrum nabízí, se Zemance podařilo prorazit s úplně novými typy sušenek, k čemuž pomohl i nový design, webové stránky a průzkum trhu v rámci zmíněného programu.
Firma Zemanka je jedničkou na trhu bio sušenek a krekrů a mezi ostatními značkami má i nejlepší hodnocení spokojenosti. Její produkty naleznete téměř ve všech supermarketech a v síti nezávislých prodejen zdravých výživ. Vyrábí ročně přes 180 tun pečiva a produkty vyváží do 11 zemí v Evropě. Přečtěte si rozhovor o spolupráci Zemanky a SIC s majitelem a ředitelem firmy v jedné osobě, Janem Zemanem.
Jak jste se dozvěděl o SIC a o programu, který Vaše firma využila?
Programy SIC znám, protože sám jsem expertem v programu Platinn pro inovační centra v České republice. Podrobnosti o programech INO a EX jsem se dozvěděl z osobní prezentace zástupců SIC.
Jak byste popsal cestu od prvních kroků až po úspěšné finále spolupráce se SIC?
Zaujaly nás programy pro podporu inovací INO a EX. Zejména proto, že se zdály z prvního představení velmi prakticky zaměřené na vývoj v menších firmách včetně jednoduché administrace. My vývoj provádíme prakticky neustále, ale nikdy jsme nenarazili na podporující programy, které by pro nás měly smysl a byly zaměřeny na potřeby menších a středních firem.
S biopotravinami předběhli dobu. Teď Biopekárna Zemanka vyváží sušenky do mnoha zemí Evropy
Hodně jsme se posunuli v oblasti vývoje a uvedení na trh, pokud jde o cirkulární produkty, kde využíváme nevyužité suroviny z jiných potravinářských výrob. Některé produkty jsou i díky podpoře SIC nyní již na trhu, jako například Kávové sušenky v kavárnách IKEA či Costa Coffee nebo v obchodním řetězci Kaufland.
Na otázku, zda splnila spolupráce jeho firmy se Středočeským inovačním centrem očekávání, odpovídá šéf Zemanky poměrně jednoznačně
Programy nám pomohly zejména ve dvou oblastech. Jednak v oblasti vývoje nových produktových řad a jednak v oblasti validace a získání dat z průzkumů trhu a potřeb zákazníků. Ve vývoji produktů jsme výrazně rozvinuli řadu cirkulárních produktů a rovněž jsme vyvinuli úplně nové dvě řady proteinových sušenek (i ve variantě keto) a plněných sušenek, které budeme uvádět na trh v příštím roce.
V oblasti získání dat jsme díky programu INO mohli realizovat dva pro nás zásadní výzkumy potřeb zákazníků a otestovat i potenciální úspešnost vyvíjených druhů výrobků. Právě kvalitní datová základna pro nás byla velmi důležitá. A rozhodně nemohu opomenout, že nám programy pomohly i při změně naší vizuální identity, která zahrnovala jak úplně nový vizuální koncept, tak i nové obaly a nové webové stránky.
Novými chutěmi, vizuály ani webovými stránkami však plány středočeské firmy nekončí
Naší silnou vizí je získání a rekonstrukce nového vlastního výrobního areálu. Nyní máme dva oddělené provozy a rádi bychom je sloučili do jednoho místa.
Navíc chceme vybudovat kvalitní návštěvnické centrum, kde se naši zákazníci budou moci seznámit se způsobem výroby, vidět ji, vyzkoušet si upéct svoje vlastní sušenky, dozvědět se zajímavé informace, dát si dobrou kávu a další skvělé věci v hezké kavárně, prostě strávit příjemný čas a užít si výlet k nám. Samozřejmě včetně velkého a inspirativního zázemí pro děti jak uvnitř, tak venku. Navíc celá rekonstrukce a provoz bude koncipován podle zásad udržitelné architektury. Chceme postavit první zelenou biopekárnu v Evropě.
Uvidíme, zda i v tomto případě budou vize firmy dostatečně silné na to, aby znovu získaly podporu v některém z programů Středočeského inovačního centra.