SNTF plánuje zahájit rozsáhlý program nákupu různých typů železniční techniky, aby splnila požadavky současných i budoucích projektů zaměřených na rozšíření vnitrostátní sítě a posílení spojení mezi jednotlivými regiony.
V rámci nové strategie do roku 2035, na jejíž realizaci stát uvolní přibližně 378 miliard dinárů (2,8 miliardy USD), byl vypracován rozsáhlý program na nákup různých typů kolejových vozidel. První tranše v hodnotě 138 miliard dinárů (jedna miliarda USD) je určena na nákup 400 osobních vozů, vagonů a lokomotiv různých typů.
ExportMag: Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
Investice počítá také s modernizací železniční infrastruktury, jako jsou instalace monitorovacích kamer na některých tratích, automaty na jízdenky na nádražích po celé zemi (má jít o místní výrobu), online rezervace jízdenek a zavedení jednotné jízdenky použitelné pro vlak, tramvaj, metro, lanovku a autobusy Etusa v hlavním městě Alžíru.
Infrastrukturní složka plánu se mimo jiné týká obnovy 82 osobních nádraží (dále SNTF zahájila studie kompletní přestavby osmi hlavních stanic v Alžíru, Sidi Bel Abbes, Souk Ahras, Skikda, Annaba, Chlef a Ain Temouchent). Tyto investice jsou součástí perspektivy zlepšování služeb a rozšiřování kapacit tak, aby uspokojily stále rostoucí poptávku. Například pro železniční nákladní dopravu přepravily linky SNTF předloni 5 milionů tun a v roce 2024 měl objem dosáhnout 5,6 milionu tun, což představuje meziroční nárůst o 14 %.
Podle ministra dopravy Saïda Sayouda stát vyčlenil celkově přibližně 600 miliard dinárů (4,4 miliard USD) na posílení a opravy v sektoru železniční dopravy, přičemž největší mezera tkví ve slabosti základní infrastruktury, kterou je třeba modernizovat, a umožnit tak vyšší rychlost vlaků.
Počítá se také s novými tratěmi. Železnice Khenchela – Constantine na východě země, která je v současné době ve výstavbě, otevře celé regiony, ale také výrazně zrychlí cestování mezi těmito dvěma důležitými ekonomickými centry.
Partnerství s Čínou, ale i s Francií a Německem
Inaugurace závodu na výrobu železničních pražců čínskou skupinou CRCC v Tindoufu představuje zase důležitý krok k výstavbě železnice čínskou společností na jihozápadě Alžírska. Toto strategické zařízení umožní zejména zásobování materiálem pro stavbu 950 km dlouhé tratě realizovanou čínskými firmami, která je určená pro přepravu železné rudy z ložiska Gara Djebilet do Bécharu.
Alžírský modernizační program do roku 2035, který je založen na strategickém partnerství s několika zeměmi, zejména Čínou, Francií a Německem, podle tamních médií umožní uspokojit rostoucí poptávku po mobilitě, a to jak ze strany cestujících, tak pro nákladní dopravu. Rozvoj železniční dopravy v Alžírsku ale představuje také významné příležitosti pro české firmy z tohoto oboru, které mají zájem dlouhodobě se angažovat v této severoafrické zemi.