Nový směr ve vzdělávání: Žáci získají praxi přímo ve firmách

Reálné znalosti absolventů škol již delší dobu neodpovídají současným potřebám trhu práce. Nesoulad mezi kvalifikací absolventů a potřebami firem by mělo řešit duální vzdělávání.

„Na schopnosti absolventů škol rychle se zapojit po ukončení vzdělávání do práce v konkrétní firmě nebo oboru je jasně patrné, že duální vzdělávání je výhodné jak pro žáka, tak pro jeho zaměstnavatele. I díky naší iniciativě tento systém již několik let pilotně funguje v pěti českých krajích,“ říká Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR pro vzdělávání a digitální ekonomiku.

Ilustrační fotografie

Historická návaznost a možnost inspirace ze zahraničí

Systém, kdy podniky vychovávaly žáky ve svých školách a na svých pracovištích, není ničím novým, u nás existoval do konce osmdesátých let 20. století. Privatizace podniků však tyto dlouhodobě nastavené vazby přerušila. Přitom státy, které na podobném principu vytvořily své systémy odborného vzdělávání, dokazují, že duální vzdělávání je velmi efektivní. Jde zejména o německojazyčné země, jako jsou Německo, Rakousko, Švýcarsko, a další. Velkou inspirací je například Slovensko, které na základě podobné historie a školského systému duální vzdělávání znovuobnovilo v roce 2015.

Co je to duální vzdělávání?

Název odkazuje na DUÁLNÍ status účastníka vzdělávání. Žák (nebo student) je zároveň žákem školy, která ho připravuje v oblasti všeobecných předmětů a odborného základu, ale současně je i „zaměstnancem“ firmy, kde se v reálu učí detailní postupy a technologie. Zde mu také přísluší jistá „odměna“ za produktivní práci pro firmu a další možné benefity. Škola se s firmou domlouvá na tom, jak bude jeho vzdělávání vypadat. Takto připravený absolvent je po absolvování školy schopný se rovnou zapojit do pracovního procesu u mateřské firmy nebo jinde v daném oboru, protože již ovládá konkrétní dovednosti. Po určité době může začít i sám podnikat.

Pilotní projekty ukázaly nutné legislativní změny

SP ČR usilovně pracuje na prosazení tohoto způsobu vzdělávání. Od roku 2017 realizuje pilotní projekt v Moravskoslezském kraji s pěti školami a šesti firmami. V letech 2020–2022 se aktivity rozšířily do Zlínského, Středočeského a Ústeckého kraje v rámci projektu Kompetence 4.0. Duální vzdělávání bylo pilotně ověřeno ve 36 partnerských školách a firmách.

Ilustrační fotografie

Pilotní projekt ukázal, že systém duálního vzdělávání není možné plně převzít ze zahraničí kvůli odlišné legislativě. Lze však využít některé jeho prvky a začlenit je do našeho vzdělávání, například by zaměstnavatelské organizace a svazy získaly povinnost posuzovat firemní pracoviště a vydávat či odnímat certifikáty k provozování praktického vzdělávání. Firma by na uhrazení části nákladů spojených se vzděláváním mohla dostávat finanční příspěvek na žáka.

„Žák by formálně zůstával žákem školy, ale s firmou či jiným poskytovatelem praxe by měl podepsanou samostatnou smlouvu,“ uvádí Miloš Rathouský, expert SP ČR pro oblast vzdělávání, a dodává: „Firma by pak mohla žákovi nabízet kromě vzdělání i jiné motivační benefity, například firemní stipendium.“ Podle dosavadních zkušeností ze zahraničí i z pilotního projektu by totiž absolventi byli více motivovaní a lépe připravení na práci s nejmodernějšími zařízeními a technologiemi. Certifikovaná pracoviště by navíc mohla být využita i pro praxe vysokoškoláků nebo praktické rekvalifikace dospělých.

Jak může vypadat „duál po česku“?

  • Firma uzavře smlouvu se žákem a naučí ho část odbornosti, kterou si dohodne se školou.
  • Povinností firmy je připravit vhodná pracoviště a určit instruktory pro žáky.
  • Na základě smlouvy může firma žákům poskytovat věcné či finanční benefity (stipendium), firmě naopak přísluší příspěvek na žáka.
  • Zaměstnavatelské organizace se podílejí na řízení systému a certifikaci firemních pracovišť.
  • Malé a střední podniky mají v systému určitá zvýhodnění a administrativní podporu.
  • Na úrovni krajů by měla být vytvořena podpůrná a poradenská pracoviště.
  • Do systému vzdělávání by mohli vstoupit i dospělí v rámci rekvalifikací a zlepšování dovedností.

Stávající vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala připravené návrhy a principy duálního vzdělávání legislativně rozpracovat a předložit ke schválení. V současnosti Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pracuje na návrhu novely školského zákona, která by měla zahrnovat i „duální větev“. Pokud vše půjde podle plánu, novela by měla být předložena vládě do konce letošního roku a účinnost hlavních opatření by mohla být již od září 2025.

Pohled z praxe

Potřebu propojit vzdělávání s praxí vnímají i ve společnosti VÚTS Liberec. Proto spolupracují s Technickou univerzitou v Liberci, se Střední průmyslovou školou Liberec a dalšími vzdělávacími institucemi. Zapojují se do organizace stáží, seminářů a projektů, které studentům umožňují získat praktické zkušenosti.

Řada z jejich odborníků externě působí a vyučuje na Technické univerzitě, podílí se na vedení diplomových a disertačních prací. Podle Jaromíra Ficka, člena dozorčí rady VÚTS, je zejména u technických oborů důležitá osvěta a podpora: „Nedostatek studentů v technických oborech je vážným problémem, který vnímáme i my. Hlavním důvodem poklesu zájmu je podle nás malé povědomí o tom, jak dynamická a perspektivní technická povolání jsou. Mnoho mladých lidí je dnes bohužel vnímá jako zastaralá nebo složitá, aniž by chápali možnosti, které moderní technologie nabízejí. Svět technologií je třeba mladým představovat jako kreativní oblast, kde je prostor pro inovace a řešení zajímavých výzev.“

Převzato ze speciální přílohy časopisu Svazu průmyslu a dopravy České republiky Spektrum (02/2024). Autorka: Miloš Rathouský zástupce ředitelky Sekce pro vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme