Lidé vás najdou díky tomu, co prodáváte. Ale nakoupí u vás kvůli tomu, kdo jste, říkala slavná kanadská podnikatelka a copywrighterka Merel Kriegsman. Gabriela Němečková a její maminka Denisa Huňatá si za „jazyk, kterým komunikují, kdo jsou, aniž by musely promluvit,“ zvolily módu. Před více než čtyřmi lety společně založily malou rodinnou dílnu, která šije designové kšandy, kšandové pásky a jedinečné páskové korzety. Jejich značka má po rebrandingu originální název – Kus sebe.
Šle jako typický pánský doplněk? Učíme je nosit ženy
Od malička toužila být návrhářkou, módní branže ji vždy přitahovala. Pro Gabrielu Němečkovou znamená móda víc než jen kus látky. „Je to způsob komunikace beze slov, sebevyjádření toho, kdo jsme a jak se cítíme. Módou můžeme vyjádřit svoji jedinečnost,“ říká.
„Tyto myšlenky byly navíc podkladem pro náš nový název, protože oblékáme kus sebe. A zároveň velký kus sebe vkládáme do naší tvorby,“ vysvětluje, kde se vzal neotřelý název jejich značky, změněný z původního „Tvoje kšandy“
Nové originální jméno na jejich tvorbu více pasuje možná i proto, že nabízejí každému zákazníkovi možnost navrhnout si vlastní originální KUS pro SEBE.
Šle jako typický pánský doplněk se díky dvojici podnikavých žen postupně stávají součástí dámského šatníku. Denisa Huňatá šije, její dcera má na starosti především marketing a komunikaci. Jejich dílnou je od počátku jeden jídelní stůl.
Jsme rodinný tým – máma a dcera – které spojuje vášeň pro módu, design a kreativitu. Vždy nás přitahovaly netradiční kousky, které dokáží vystoupit z řady a vyniknout svou originalitou.
„Do budoucna bychom ale určitě rády zapojily více žen, pro které je také tvorba terapií – tak jako pro nás. Láká nás také možnost prorazit na zahraniční trhy,“ doplňuje Gabriela Němečková.
Odreagovat se od všeho „maminkování“
Původním vzděláním ekonomka následovala mnoho úspěšných žen, které během mateřské dovolené opustily jistotu stabilního zaměstnání a s odhodláním vstoupily na tenký led vlastního byznysu. Gabriele a její společnici se podařilo objevit mezeru na trhu a postupně ji zaplňují.
Mladá podnikatelka si splnila dlouholetý sen vybudovat si vlastní značku: „Na počátku to byl pro mě ventil, odreagování od všeho maminkování. Kromě toho mě bavilo posouvat a rozvíjet se v nových oblastech jako marketing, prodej, výroba, finance, právo a v mnohém dalším, co s vlastní značkou souvisí.“
A proč s maminkou zvolily zrovna výše zmíněný módní doplněk? V každodenním shonu se dvěma malými dětmi prý postrádala Gabriela na pultech obchodů pohodlné oblečení, které by zároveň dobře vypadalo.
Tolik jsem se toho nenaučila ani během studia vysoké školy jako za pár let budování vlastní značky. Cítím pocit uspokojení, že konečně tvořím to, co mě baví.
„Měla jsem neustále problém s pásky, které v pase nepříjemně škrtily. A tehdy jsem si vzpomněla na kšandy, jež se mi vždy líbily jako doplněk. Ke svému překvapení jsem ovšem zjistila, že na trhu neexistují šle pro ženy – byly dostupné jen pánské modely, které nepasovaly na ženskou postavu a jejich design mě neoslovil,“ krčí rameny.
Na startu jim paradoxně pomohla pandemie covid-19. Denisa Huňatá je profesionální fotografka, která má – jak její dcera říká – oko pro detail a cit pro estetiku. V době pandemie přitom neměla práci. „Tak jsme se do toho společně vrhly po hlavě…“ usmívá se Gabriela Němečková.
Co vše nabízíme zákazníkům?
K původnímu sortimentu se postupně přidaly další produkty, přizpůsobené ženské postavě, které na trhu chyběly – pásky a kšandové korzety.
Nedostatkovým zbožím na trhu jsou podle mladé podnikatelky i kšandy z kvalitních materiálů a se zajímavým designem.
„Na trhu jsou především kousky se dvěma gumami, my jsme přišly s novým pohodlnějším designem. Kšandy, které jsou vyrobené z měkkého saténu, jsme posunuly na novou úroveň. Vymyslely jsme i nové varianty jako kšandový pásek, který se dá nosit velmi variabilně. Jeho výhodou je, že nikde netlačí, je elastický a zákazníkovi opět můžeme vytvořit design na míru. Stejně tak naše nejaktuálnější novinka – páskové korzety – si získává u žen velkou oblibu. Inovace jsou součástí naší firmy, není ale jednoduché s novými a inovativními produkty na trhu prorazit. Lidé jsou totiž konzervativní a nejraději kupují to, co dobře znají,“ popisuje Gabriela Němečková. Produkty se značkou Kus sebe seženete primárně na jejich e-shopu.
Pečlivý výběr dodavatelů a kvalitní materiály
Tvorbu obou dam charakterizuje vztah k poctivé ruční práci a takzvané slow fashion (pomalé módě), která přináší zákazníkům výraznou přidanou hodnotu.
„Jdeme proti proudu fast fashion, které chrlí spousty nekvalitního oblečení. Šijeme kousky, které když si vezmete do ruky, budete vědět, že byly vytvořeny s maximální péčí. Za naší tvorbou je příběh. Příběh o vlastním designu, ručním šití v rodinné dílně, pečlivém výběru lokálních dodavatelů a kvalitních materiálů,“ tvrdí Gabriela Němečková.
Vytvářet vlastní originální design na míru zákazníkovi přináší oběma podnikatelkám radost. „Vznikají opravdu jedinečné kousky. Zákazník na nich může mít vlastní motto, monogram, oblíbený motiv nebo třeba vlastní obraz či fotografii.“
Zaměřují se také na merch pro firmy, hudební skupiny nebo influencery. Známým propagátorem kšand je v českém show byznysu moderátor a herec Honza Dědek. I on si vybral šle se značkou Kus sebe. „Ty v úvodní znělce jeho talk show jsou skutečně z naší dílny,“ usmívá se podnikatelka.
Rodinný podnik navazuje také spolupráci s umělci a čerstvě i se studenty designu, kteří budou vymýšlet nové vzory a inovace kšandových spon. „Tato spolupráce nás moc těší, je skvělé se propojovat a vnášet nové inspirace od mladé generace. Moc se na výsledek těšíme,“ dodává Gabriela Němečková.
Kupředu nás posunul také Inkubační program Plzeňského kraje zaměřený na inovativní podniky. Prošly jsme rebrandingem firmy a novou vizuální identitou.
Etalon rodinného podniku
Kus sebe je doslova etalonem rodinné firmy. Malá kreativní dílna, kterou tvoří rodič s potomkem a do jejíhož fungování už se zapojují i Gabrieliny dcery. A jak vnímá zakladatelka největší výzvy, případně rizika rodinného podnikání?
„Rodinné podnikání má spoustu výzev. Pro mě je to především udržení hezkých vztahů. Nesmíte se nechat stáhnout dolů neúspěchy. Pro nás je velmi důležité udržet si radost z tvorby a motivaci –prostě všechno to, proč jsme značku zakládaly. Bylo to o radosti a hravosti, jedinečnosti. Když nás to občas táhne dolů, snažíme si to připomínat. Spoustu společného času trávíme diskusemi nad naší tvorbou,“ přiznává Gabriela Němečková.
Rodinný byznys chtějí do budoucna rozvíjet a rozhodně ho udržet i pro budoucí generace. „Zapojují se i mé dvě dcery, které už chytají podnikatelské nápady. Jsem ráda, že jim můžeme jít příkladem a že mohou vytvářet, cokoliv je baví a naplňuje. Rády jsou součástí celého toho kolotoče,“ doplňuje podnikatelka.
Podnikání je podle ní náročnou misí, která vyžaduje trpělivost a odhodlání. Klíčovou devizou je vytrvalost. „Věřte svému produktu a jeho hodnotě, i když se vám občas zdá, že je cesta obtížná. Každý malý krok směrem k vašemu cíli je důležitý, a proto je klíčové nevzdávat se, i když se setkáte s překážkami. Důležité je také neztrácet radost z tvorby a nadšení, se kterým do podnikání vstupujeme. Pečovat o sebe a nezapomínat na své potřeby,“ radí Gabriela
Ženy často přinášejí do podnikání kreativitu, empatii a schopnost naslouchat, což jsou cenné vlastnosti.
Podnikání může být vyčerpávající, proto je podle ní vždy důležité udržovat rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Ženám podnikatelkám doporučuje jediné: Nepodnikejte tak jako muži – využijte svou intuici a jedinečný pohled na věc.
Firma Kus sebe se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.