Reklamu v obchodech, čekárnách lékařů nebo na nádražích prezentují firmy stále častěji prostřednictvím videospotů na obrazovkách. Je pro ně proto klíčové co nejsnadněji ovládat, co a kde se bude na monitorech prezentovat. Právě v tomto oboru se prosadil startup Hugport.
Jeho mateřská firma sice vznikla již v roce 2014, ale oborem, ve kterém se prosadila na trhu, se začala zabývat až ve druhé půlce roku 2015, přičemž první vývoj a prodeje přišly na přelomu roku 2015 a 2016.
Hledali řešení pro sebe
„Podařilo se nám skrze řešení vlastní potřeby vzdálené aktualizace obsahu na obrazovce najít úplně nový tržní segment a technologii, na kterou jsme se zaměřili,“ vysvětluje Stanislav Richter, managing partner Hugportu. Anglický název System-on-Chip asi málokomu něco řekne, jeho popis je však poměrně jednoduchý.
„Je to ve zkratce integrovaný přehrávač, který přední velcí výrobci, jako je Samsung, LG a ostatní, montují do svých obrazovek. Jedná se o velikou změnu na trhu, kde se doposud za každou obrazovku dává PC, které obsah přehrává,“ porovnává Stanislav Richter.
„To znamená pro koncové zákazníky obrovské úspory a tudíž je nejen ekonomicky velice výhodné. K této technologii má přístup a umí s ní pracovat v České republice jen velmi málo firem a my jsme zde jednoznačně lídry,“ doplňuje Stanislav Richter.
V čem je řešení českého startupu pro firmy tak přínosné? „Představte si, že jste nadnárodní nebo i lokální firma, která má geograficky distribuované kanceláře, obchody, výrobní haly nebo jiné pobočky. Na každé z těch poboček potřebujete prezentovat nějakou informaci pro zaměstnance nebo zákazníky. Může to být restaurační menu, reklama, počasí, interní komunikace nebo cokoliv jiného,“ popisuje Stanislav Richter.
„Těch obrazovek můžou být desítky, stovky nebo i tisíce. A teď si představte, že ta informace nemá být statická a vy potřebujete udělat změnu, která se propíše do celé sítě, ale bude mít určitá specifika pro každou pobočku dle lokality,“ doplňuje Stanislav Richter, v čem Hugport zjednodušuje firmám správu obsahu.
Zaostřeno na giganty
Hned na začátku přitom musel starup cílit na velké firmy. „Jelikož je náš software nejlepší na správu a řízení obsahu ve velikých sítích stovek obrazovek, které často obhospodařují veliké společnosti, bylo dost komplikované získat u nich jako menší a mladá firma důvěru. Otázky typu ‚co bude až zbankrotujete‘ byly na denním pořádku,“ vzpomíná Stanislav Richter.
Počáteční nedůvěru se mladé společnosti postupně podařilo prolomit a nyní se podílí na výrazné změně na trhu s videoreklamou. Trh se totiž přetváří z hardwarového systému, který byl založený na přítomnosti PC u reklamních obrazovek, na modernější softwarové řešení.
„Naše veliká výhoda je, že jsme součástí inicializace té změny a trh to může neskutečně zvětšit a posunout k lepším produktům a službám,“ pochvaluje si Stanislav Richter.
Firma spolupracuje se zákazníky nejrůznějšího typu. Od univerzit, přes školy, zdravotnické instituce, retailové řetězce, banky, developery, výrobní firmy až po benzínky. „Všude ale řešíme sítě minimálně desítek, spíše stovek až tisíce obrazovek, kde nad nimi klient potřebuje mít kompletní kontrolu,“ podotýká Stanislav Richter.
V tuzemsku jim konkurují především společnosti, které nabízejí starší řešení založené na přehrávání reklam na obrazovky z počítačů. Ty nechtěly trh opustit bez boje.
Souboj s dinosaury
„V tuzemsku jsme se bohužel velice záhy setkali s konkurenty, kteří se našeho řešení začali bát. Na trh, kterému dvacet let dominovali jsme přinesli inovaci, kterou nebyli schopni zachytit. Jak produktovou, tak ve formě byznys modelu. Začali nás nesmyslně a neoprávněně pomlouvat, a to do značné míry poškodilo vztahy, které jsme právě s výše zmíněnými firmami budovali. Vše jsme si ale obhájili a myslím, že teď máme vztahy s těmito velkými výrobci velice dobré,“ popisuje Stanislav Richter těžké období, které musela jeho firma zvládnout.
Udržet dobré vztahy s nadnárodními firmami vyrábějícími monitory je pro startup klíčové. „Jelikož pracujeme s technologií budovanou těmito světovými značkami, je pro nás jejich podpora naprosto zásadní. Na druhou stranu my jim pomáháme na trhu s prodejem jejich produktů, což vytváří hodnotu pro všechny. Zároveň jim často pomáháme s vylepšováním jejich výrobků, jelikož je detailně testujeme, než je nasadíme k zákazníkům,“ popisuje Stanislav Richter oboustranně výhodnou symbiózu.
Společnost založil spolu s Lukášem Zahrádkou, který vyvíjel produkt, zatímco Stanislav Richter se soustředil na obchod a partnerství. V současnosti ve firmě působí přibližně deset lidí.
Nedávno získal starup významnou investici od nadnárodní IT společnosti. „Cleverlance se rozhodla podpořit mladý a schopný start-up, protože věří v jeho silný potenciál a praktický přínos. Rozhodli jsme se do Hugport investovat v podobě vývoje mobilní aplikace, skrz kterou bude možné obrazovky spravovat. Jedná se tedy o investici v podobě dodání našich odborníků z oblasti mobility, kteří zkušenosti sbírali na projektech u velkých bankovních domů a v oblasti TELCO,“ vysvětluje Jiří Voldán, manažer společnosti Cleverlance.
Pro Cleverlance šlo o první projekt v dané oblasti, nicméně je připraven ke spolupráci také s dalšími startupy, které působí v oblasti vývoje mobilních aplikací nebo hardwaru z oblasti internetu věcí (IoT).
Jak Hugport, tak Cleverlance věří, že odvětví čeká dobrá budoucnost. „Obor po hodně dlouhé době čeká konečně digitalizace. Softwarově orientovaná řešení nabízejí vyšší přidanou hodnotu pro zákazníka a uživatele. Mnohem větší důraz bude kladen na interaktivitu, jednoduchou správu a různé formy obsahu. Je před námi stejný zlom, který nastal na mobilním trhu, když byl představen iPhone a první smartphony. A my budeme u toho s naší technologií,“ uzavírá Stanislav Richter.
Dalibor Dostál