Od jednoho stroje k šicí dílně. Základem úspěchu je nejen nápad, ale i sociální sítě

Na začátku podnikání Lucie Ježkové byl pátek třináctého, kdy doma objevila starý šicí stroj. Nyní úspěšná podnikatelka stojí v čele největšího výrobce ručně šitých produktů pro miminka v Česku, firmy By Luci. 

Jak se Lucie Ježková od domácích výrobků určených pro svého syna vypracovala až k vedení rozsáhlé šicí dílny? Mým základním manažerským pravidlem je „nikdy neříkej nikdy“, říká se smíchem podnikatelka.

Lucie Ježková
Lucie Ježková | By Lucy

Začátky firmy byly nicméně náročné, protože vše zkoušela metodou pokus-omyl a učila se ze svých chyb. Při startu podnikání využila díry na trhu, konkurence tehdy prakticky neexistovala. Navíc hned ze začátku založila chráněnou dílnu, která přináší jejím výrobkům i přidanou hodnotu. 

Provoz firmy, který odstartoval před čtyřmi lety, ale nebyl vždy jednoduchý. By Lucy se dvakrát ocitla před krachem. Jedním z důvodů byl i překotný růst. „Nabírala jsem lidi pořád, pořád a pořád, ale nedávala jsem si práci se zaškolením,” přiznává se podnikatelka. Vycházela při tom z vlastní zkušenosti, že když ona se vše naučila sama, tak ostatní to také udělají. „Dostali jsme se do fáze, kdy jsme dělali stejné obraty, ale v dílně bylo jednou tolik lidí,” dodává. Nakonec muselo dojít k propouštění.  

Navíc se By Lucy potýkala s vysokou chybovostí při zpracování objednávek – vše se původně zapisovalo ručně do sešitů. S tímto problémem pomohla digitalizace systému výroby a objednávek. Nyní je na každé objednávce QR kód a každá švadlena má na tabletu k dispozici všechny důležité informace o zakázce. Originální systém je přitom dostatečně jednoduchý, takže s ním nemají problém pracovat ani méně počítačově gramotné zaměstnankyně. 

Bez sociálních sítí by to nešlo

Klíčovým aspektem obchodního modelu Lucie Ježkové jsou sociální sítě, kde firmu sleduje na 90 tisíc lidí. Právě díky úspěšné marketingové komunikaci By Lucy dosáhla v prvním čtvrtletí letošního roku rekordních tržeb. Za úspěchem stojí změna agentury, která se firmě stará o reklamu na facebooku. „Sociální sítě jsou nutností,“ říká Ježková a dodává, že právě na nich tvoří příběh, kterým oslovuje zákaznice.  

Ilustrační foto | By Lucy

„Nabyla jsem dojmu, že české ženy mají rády reality show. Na sociálních sítích je pouštíme k nám do dílny, vidí, kdo za těmi šicími stroji sedí,” popisuje podnikatelka svou strategii. Díky tomu zákaznice vnímají konkrétní tváře z firmy a vědí kam, a především komu, jejich peníze jdou. Další specialitou firmy jsou online konzultace, které nedávno spustila a na podzim se chystá otevření showroomu. 

Koronavirus na rozdíl od řady jiných odvětví nezměnil chování jejích zákaznic, čas ale ano. „Je tu velký tlak na perfekcionalismus,“ vysvětluje Ježková s tím, že zákaznice často chtějí až nadlidské výkony. Ty ovšem nejsou při ruční výrobě možné. Obecně její firma zvyšuje standard zákaznické péče. K drtivé většině objednávek jsou přikládány ručně psané, personalizované dopisy. 

A jaké má Lucie Ježková plány do budoucna? Kromě již zmíněné provozovny, počítá také s výstavbou nové dílny a vlastní tiskárny tak, aby si By Lucy mohla tisknout vlastní desény a vzory. 

Adam Krupa

• Témata: Uspěli v podnikání

Doporučujeme