Od mateřské šije pro děti a mámy, prosperující firmu vybudovala z nuly

Než odešla na mateřskou, byla Petra Plemlová učitelkou ve školce a s podnikáním měla nulové zkušenosti.  Před osmi lety začala šít v obýváku pro vlastní děti. Dnes má firmu s ročním obratem v desítkách milionů korun.

Na Unuodesign.cz a unuo.cz prodává látky s pestrými potisky, zákaznicím nabízí funkční dětské a dámské oblečení nebo třeba střihy na látkové pleny, které jsou zase v módě. S ruční (a jen částečně robotizovanou) výrobou konkuruje i levnému zboží z Asie.

Petra Plemlová

Textilní průmysl má v Česku hlubokou tradici, podle Plemlové je ale momentálně na ústupu. Češi a Češky šít umějí, za světem nicméně pokulháváme s automatizací a robotizací.

„České ženy umějí šít, jen jich je omezené množství. Ale výroba je tu zaostalá, když ji srovnáme třeba s Polskem, Tureckem nebo Čínou, kde už většinu věcí nešije člověk. U nás se držíme řemeslné výroby, ale výsledek je často horší než to, co vypadne z robota, protože chybí strojová přesnost. Marže v textilním průmyslu jsou malé. Když je chcete zvýšit, musíte automatizovat,“ vysvětluje Plemlová v podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring.

Na podnikání v branži prý nestačí jen umět šít či navrhovat. „Mít e-shop vlastně znamená mít technologickou firmu. Ovládat technologie a umět je ovládat inteligentně je dnes zcela zásadní,“ popisuje.

Život v bublině plenek a péče o děti

V její rodině nemělo podnikání tradici. Všechno, co potřebovala vědět, se podle vlastních slov naučila na YouTube. S účetnictvím jí zpočátku pomáhal manžel, se kterým se ale nerozešla v dobrém. Dokonce zničil byt, ve kterém měla látky určené na prodej.

Za dva roky se stala z asistentky ředitelkou, školám nabízí bistra na klíč

Rodačka z Krnova se přestěhovala do Prahy, kde jí život krátce před třicítkou připravil těžkou zkoušku. Jako matka samoživitelka pečovala o čtyři děti, peněz neměla nazbyt. Sama tehdy šila dětem látkové plínky a oblečení. Doma se jí ovšem hromadily metry látky, a tak se zrodil nápad: Zkusíme je prodat. Následoval prodej přes Fler, rozjezd komunikace se zákaznicemi a nakonec založení vlastního e-shopu.

Protože měla nemalé dluhy a nevěřila, že se čtyřmi dětmi na krku najde zaměstnání, bylo podnikání pro Petru Plemlovou jedinou možnou volbou. Paradoxně jsem to proto měla na začátku jednodušší, říká.

„Když jsem začínala, žila jsem vlastně v bublině plenek a domácího pečování o děti, takže jsem ani neměla možnost chodit na žádné mentorování. Nepocházím z podnikatelské rodiny ani jsem žádného podnikatele neznala, neměla jsem se tedy koho zeptat jak na to. Všechno, co jsem se naučila, jsem našla na YouTube. Nevěděla jsem ani jak fotit produktové fotografie, jak mají správně vypadat, netušila jsem, co je Photoshop. To všechno přišlo postupně.“

Začátky? To bylo opravdu jenom samostudium. Takže jsem přebalovala a do toho poslouchala podcasty třeba jako teď vaše posluchačky.

Petra Plemlová

Podnikání si dobře rozmyslete

Přestože začínala od nuly a rychle dosáhla úspěchu, rozhodně nelakuje svět byznysu na růžovo. Jaké rady by tedy dala ženám, kteří chtějí rozjet vlastní byznys?

„Ať si to pořádně rozmyslí, protože mám pocit, že žijeme v té růžové bublině, že je podnikání skvělé a kdo podniká, mění svět, ale podnikání vám především hodně bere. Mně vzalo třeba to, že jsem neviděla každý první krůček mých dětí. Dneska už bych s tak malými dětmi podnikat nezačala,“ prozrazuje Petra Plemlová.

Unuodesign začínal jako cesta z krize. Teď kraluje české metráži pro děti

Zrazovat nikoho nechce, na druhou stranu všem doporučuje: Rozmyslete si, zda to za to stojí, zda máte podporu rodiny a jestli jste připraveni mnoho věcí včetně vlastního pohodlí obětovat. A pak je třeba začít počítat a kalkulovat.

Budoucí podnikatelky by si měly na startu sestavit jednoduchý finanční plán, určit si, jaké mají k dispozici příjmy, jaké budou náklady a udělat si rozklad na měsíce. Petra Plemlová zároveň radí začínajícím podnikatelům nechat si větší finanční rezervu.

„Dneska si to hlídám ještě důsledněji než na začátku. Mám finanční plán, který má bez nadsázky 300 sloupců a 500 řádků, do kterého se mi nalívá efektivita výroby, množství spotřebovaného materiálu. Máme vypočítáno, kolik bychom měli spotřebovat materiálu a potom, kolik jsme reálně spotřebovali a v jaké hodnotě. Víme i to, kolik procent materiálu jsme uspořili a jaký to má třeba dopad do hospodářských výsledků firmy,” popisuje podnikatelka.

Podnikatel musí být trošku pedant, říká Žena roku 2020: „Je důležité, aby ta práce, kterou odvádíte, byla opravdu perfektní a aby na trhu bylo vidět, že to děláte trošičku jinak. Když mate e-shop potřebujete navíc umět ovládat technologie a ovládat je inteligentně, marže jsou v textilním průmyslu nízké, a pokud je chcete zvednout pro budoucí růst firmy, potřebujete věci zautomatizovat.“

Zpočátku si nemohla programátora dovolit, dnes má ve firmě tři ajťáky, což u podobně velké textilní firmy není běžné. Kamenné prodejny nemají, zboží se prodává jen přes e-shopy (Unuodesign.cz a unuo.cz), firma Petry Plemlové přesto raketově roste – ročně o desítky procent.

A jaké má dlouhodobé plány a cíle? „Ty u mě neexistují, ale ráda bych si zachovala zdravý rozum. Je potřeba se z toho nezbláznit,“ dodává se smíchem Plemlová.

jap

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme