Odstartoval další ročník programu Kreativní vouchery Brno

Až stotisícové poukazy na společné projekty kreativců a jihomoravských firem rozdává město Brno ve spolupráci s inovační agenturou JIC. Startuje totiž další kolo programu Kreativní vouchery Brno.



  • Od 4. do 25. listopadu se do takzvané kreativní galerie mohou přihlašovat kreativní profesionálové, kteří se specializují třeba na produktový a průmyslový design, tvorbu fotografií nebo aplikací, design služeb, online marketing.
  • Z nich si potom firmy budou vybírat kreativce, s nimiž chtějí spolupracovat.
  • V dubnu 2019 se vylosují podpořené projekty. Ty si mezi sebe rozdělí čtyři a půl milionů korun.

Programem Kreativních voucherů Brno i letos podpoří spolupráci podnikatelů, kteří chtějí inovovat své produkty a služby a potřebují k tomu služby kreativců. Mezi nimi mohou být freelanceři, studia nebo agentury s minimálně tříletou praxí a sídlem na jižní Moravě. „Kreativní průmysly jsou široký pojem. Naší podporou cílíme třeba na design – a to jak ten produktový a průmyslový, tak třeba na design služeb,“ vysvětluje expertka na kreativní průmysly Zdeňka Kujová z JIC a doplňuje, že mezi dalšími podporovanými kreativci mohou být třeba fotografové, vývojáři mobilních aplikací, architekti i marketingoví specialisté.

Letošní ročník Kreativních voucherů právě odstartoval – až do 25. listopadu se mohou profesionálové z kulturních a kreativních odvětví hlásit na webových stránkách www.kreativnivouchery.cz. Zapojeni mohou být maximálně ve třech projektech. V novém roce se pak můžou do programu přihlásit jihomoravské malé nebo střední podniky určených oborů a vybírat profesionály z galerie.

„JIC spolu s odborníky všechny zástupce firem předem proškolí a pomůže s tím, aby zadání zakázky bylo opravdu efektivní. Chceme tak podnikatelům pomoct prosadit se s inovovanými produkty a službami na nových trzích s pomocí profesionálů z kreativních odvětví. Voucher jim pomůže nastartovat spolupráci s kreativními průmysly a ukázat, že taková spolupráce má smysl,“ vysvětluje koordinátorka programu za JIC Zdeňka Kujová. Dvojice, které vylosují zástupci města Brna a JIC v dubnu 2019, získají na svou spolupráci až stotisícový poukaz. Celkem letos město přispělo čtyři a půl miliony korun.

Spolupráci s kreativcem v rámci programu má za sebou například výrobce látkových plen Bamboolik, který se rozhodl změnit vizuální identitu firmy včetně původního loga. „Před Kreativními vouchery jsme vizuál v Bambooliku řešili velmi organicky, neměli jsme vlastně žádnou jednotnou vizuální identitu a dostali jsme se do fáze, kdy jsme na to v naší práci začali dost narážet,“ říká marketingová manažerka obchodu Monika Fiantová. Možná nejtěžší moment přišel hned v úvodu spolupráce, což potvrzuje i Ivo Macek z Design Dílny. „Otázka zněla, zda ponechat tapíra jako maskota v logu, nebo od něj upustit. Rozhodnutí nebylo jednoznačné, proto jsme se rozhodli do celého procesu zapojit i zákazníky. Poté už jsme se s Bamboolikem naladili na stejnou vlnu a výsledkem je, troufám si říct, povedený vizuální styl včetně nového e-shopu.“

Podle Macka je důležité, že vouchery jasně nastavují termín určený na realizaci. „Obě strany to stimuluje k efektivní práci a dotažení projektu do konce v termínu, což při klasické spolupráci někdy bývá problém,“ doplňuje šéf Design Dílny. V podobném duchu se vyjadřuje i Monika Fiantová. „Spolupráce vás donutí přesně si definovat, co vlastně chcete. Někdy totiž vlastně nevíte, co byste potřebovali, a tak se tak trochu plácáte na místě a nikam se neposunujete.“

Jihomoravská metropole nabídla kreativní vouchery jako první v Česku v roce 2016 a inspirovala tím i další kraje. V předchozích čtyřech ročnících se zapojilo téměř 600 malých nebo středních podniků z jižní Moravy. Poukaz získalo 180 z nich. „Firmám dáváme možnost si za zlomek celkových nákladů vyzkoušet spolupráci s kreativním průmyslem a vidíme zatím dobré výsledky. Většina spolupráce se v rámci kreativních voucherů totiž natolik osvědčí, že firmy chtějí s kreativními odborníky spolupracovat i nadále,“ vysvětluje primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Doplňuje ji náměstek Tomáš Koláčný: „Podpora podnikání a konkurenceschopnosti místních firem je jednou z důležitých priorit města Brna, stejně jako podpora rozvoje kreativních odvětví v regionu. Kreativní vouchery jsou osvědčeným nástrojem, který propojuje kreativní odvětví s ostatními obory regionálního podnikání a pomáhá místním firmám k lepší prezentaci produktů a služeb.“

Program pro město koordinuje JIC, který začátkem roku 2020 také zveřejní souhrnná data z uplynulých ročníků 2016–2018. „První dva ročníky například ukázaly, že díky voucheru změnily tři čtvrtiny zapojených firem svůj pohled na přínos kreativních odvětví nebo že u 80 procent zapojených firem měla spolupráce s kreativcem pozitivní dopad na byznys,“ uzavírá Zdeňka Kujová s tím, že věří, že uplynulý i následující ročníky tato data potvrdí.

Redakčně upravená tisková zpráva JIC

• Oblasti podnikání: Design | Služby

Doporučujeme