Olympiáda v Los Angeles je šancí, jak proniknout na americký trh

Zatímco se sportovní svět sotva rozloučil s olympijskými hrami v Paříži, v Los Angeles již probíhají přípravy na ty další, které se za čtyři roky v nejlidnatějším městě Kalifornie odehrají.

Pro české firmy představuje olympiáda v Los Angeles skvělou příležitost, jak se představit a následně expandovat na americký trh. Letní olympijské hry v roce 1984 přinesly městu Los Angeles v přepočtu na dnešní hodnotu přibližně 6 miliard dolarů, očekává se tak další ekonomický úspěch.

Ilustrační fotografie

Již do samotných příprav olympijských her se mohou zapojit čeští dodavatelé a stavební firmy, město totiž posiluje svoji infrastrukturu, rozšiřuje autobusovou flotilu o polovinu, buduje novou linku metra a celkově rozšiřuje síť městské hromadné dopravy (např. stavba Inglewood Transit Connector za celkovou odhadovanou cenu asi 2 miliardy dolarů).

ExportMag.cz: Startupy v USA? To není jen Silicon Valley

Dále je v plánu renovace již existujících stadionů a konferenčních center. Rada města Los Angeles například schválila plán renovace Downtown Convention Center za 54 milionů dolarů s tím, že projekt se dle propočtů může v následujících 30 letech vyšplhat na 5 mld. USD. V oblasti rekonstrukce stadionů se nabízí příležitosti pro české stavební a další firmy zejména v roli subdodavatelů.

Velkou roli bude na olympijských hrách mít i IT. České firmy tak mohou nabídnout svoje služby v odvětví kybernetické bezpečnosti, správy dat, sportovní analytiky či chytrých funkcí sportovišť a dalšího zázemí her.

Los Angeles se stane významnou destinací pro české turisty a sportovní fanoušky, příležitosti se tím pádem objeví i v cestovním ruchu. České cestovní kanceláře mohou zprostředkovat nejen lístky na sportovní události, ale také ubytování a letenky.

Marketing i pivo

Při každých olympijských hrách je klíčová role marketingu a PR, zde se naskýtá šance pro české marketingové firmy. Naopak české značky mohou zvážit možnosti sponzoringu a propagovat tak svůj brand v rámci olympijských her, například mohou podporovat jednotlivé sportovce, celé olympijské týmy nebo organizace spojené s konáním her. S tím je úzce spojena i role zábavního průmyslu a kultury, kde mohou najít uplatnění i čeští umělci.

Ilustrační fotografie | Foto: rafapress / Shutterstock.com

V neposlední řadě mohou olympijské hry využít i české gastronomické firmy, které nabízejí catering. V Kalifornii existuje vysoká poptávka po malých řemeslných pivovarech. Pro české pivovary se nabízí mimořádná příležitost k rozšíření své působnosti nebo k proniknutí na americký trh.

LA podpoří udržitelný rozvoj i malooobchod

Pro české firmy se jako platforma pro zapojení do organizace OH 2028 nabízí hned několik možností. Hlavním organizátorem je nezisková agentura LA28, která nabízí jak možnosti zaměstnání, tak spolupráce. Další neziskovou agenturou je Global LA, ta byla vytvořena úřadem starostky Los Angeles a jejím cílem je propagace možností pro zahraniční obchodní partnery. Funguje tak jako most mezi místními organizacemi a zahraničními investory a obchodníky.

Starostka Los Angeles Karen Bass ujistila, že hlavním cílem propagace možností obchodní spolupráce v rámci OH 2028 je přilákat firmy z oblasti udržitelného rozvoje a maloobchodníky. Město investuje do této agentury půl milionu dolarů ročně a snaží se tak využít olympiádu jako platformu pro přilákání nových obchodních partnerů ze zahraničí s tím, že se nebrání pokračování spolupráce i po ukončení OH. Nápomocná může být i databáze firem a obchodů Compete4LA, díky ní mohou čeští exportéři najít místní partnery před i po olympiádě.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Los Angeles (Spojené státy americké). Autoři: Dominik Pavlata, stážista, Petr Kašička, ekonomický diplomat.

Doporučujeme