Ondřej Soška: EXPO ukazuje to nejlepší, co mohou jednotlivé země světu nabídnout

Světové výstavy EXPO jsou skvělou příležitostí k posílení národní značky a propojení globálního trhu s českými firmami. Jedná se o nejvýznamnější společenskou, obchodní a kulturní událost na světě, která se koná jednou za pět let.

Pravidelně ji navštěvují desítky milionů lidí z celého světa a pro firmy je to šance ukázat se v mezinárodním měřítku a navázat klíčová partnerství. Nadcházející EXPO 2025 se uskuteční od dubna do října v japonské Ósace na ostrově Jumešima a Česko bude reprezentovat sebevědomý a vizuálně velice atraktivní pavilon vytvořený ze smrkového dřeva a skleněné fasády.

Český pavilon EXPO 2025 | Kancelář generálního komisaře, Česká centra

„Už jen tím, že některé partnery vezmeme takzvaně na palubu a převezeme je deset tisíc kilometrů daleko, japonské straně ukazujeme, že máme podnikatele, s nimiž stojí za to se minimálně začít bavit,“ vysvětluje generální komisař české účasti Ondřej Soška

Nejsou světové výstavy už historicky přežitý koncept?

První světová výstava – též známá jako The Great Exhibition – se konala v Londýně již v roce 1851, tedy před více než 170 lety, takže by se skutečně mohlo zdát, že tyto akce mají svá nejlepší léta za sebou. Já si to ale nemyslím. Za tu dobu si vydobyly pozici největších výstav světa.

Od roku 2000 se konají pravidelně jednou za pět let a trvají šest měsíců. Obvykle je pak navštěvují desítky milionů lidí. A když se taková masa zvedne, jde se na něco podívat, a ještě ktomu zaplatí vstupné, nemůže být o přežitém konceptu vůbec řeč.

EXPO 2025, Ósaka, Japonsko

  • Termín konání: 13. 4. až 13. 10. 2025
  • Počet účastníků: 161 zemí + 9 mezinárodních organizací
  • Rozloha areálu: 1,55 km²
  • Rozpočet projektu: 319 miliard jenů (cca 50 miliard korun)*
  • Počet návštěvníků: až 30 milionů (očekáváno)

*Jedná se o rozpočet japonských pořadatelů, nezahrnuje výdaje účastnických zemí.

Co může účast na EXPO přinést Česku?

V první řadě je to skvělá platforma pro budování národní značky. Už jen to, že se během půl roku dennodenně setkáváte téměř s celým světem na jednom místě, představuje skvělý a jedinečný koncept. Českým firmám může přinést nová odbytiště, může jim pomoci s expanzí či exportem.

Existuje celá řada studií, které dokazují, že návratnost státních investic do podpory exportu je efektivní. Dále bychom chtěli přispět k lákání nových investorů nebo rozšiřování stávajících investic v Česku. Máme také zájem dále rozšiřovat vědecko-výzkumnou spolupráci mezi japonskými a českými vědeckými subjekty a chceme přispět k lákání japonských turistů do regionů, nejen do Prahy.

Pavilon pro Expo se představil ve virtuální realitě. Maskotem bude exponaut René

Nadcházející EXPO bude největší akcí této dekády a já věřím, že s naším vizuálně atraktivním pavilonem uspějeme. Jsme si vědomi toho, že je v mnoha aspektech inovativní, o to víc mě ale těší, že už teď se o něm hojně mluví a posbíral některá pomyslná prvenství.

O jaká prvenství se jedná?

Náš pavilon bude první dřevostavbou svého druhu bez kovové konstrukce v Japonsku. Tam navíc zarezonoval natolik, že rozvířil veřejnou diskuzi k CLT dřevostavbám a jejich právní úpravě. To je na tak tradičně orientovanou zemi s jasně vymezenými pravidly poměrně kumšt.

Co říkají českému pavilonu Japonci?

Jsem velice mile překvapen a potěšen, jak moc pozitivní ohlasy na něj už od počátku máme. Japonci veškeré dění okolo světové výstavy sledují mnohem podrobněji a pečlivěji než například lidé u nás. Na český pavilon a na české pivo, jak nám často říkají, se moc těší.

Byli samozřejmě i tací, kteří nás upozorňovali na to, že pavilon tak, jak ho architekti navrhli, v Japonsku nikdy nepostavíme. Ale on se už několik měsíců staví a posbíral řadu „mezinárodních mediálních ocenění“.

Plyšoví maskoti | Kancelář generálního komisaře, Česká centra, Dominik Kučera

Proč by se firmy měly zapojit do národní prezentace?

Japonsko je čtvrtou největší ekonomikou a jedním z hegemonů světového obchodu. Charakterizuje ho vysoce rozvinutý, velmi konkurenční a zároveň velký vnitřní trh s vysokou kupní silou obyvatel. Primárně ale není tak úplně snadné se na něj dostat.

Hledání obchodního partnera může být zdlouhavější a nákladnější než v jiných teritoriích, protože Japonci na něj mají podobně vysoké nároky jako na sebe. Očekávají kvalitní přípravu, dochvilnost, interakci a aktivitu.

V Asii je vnímání role státu silnější než v Evropě, a pokud nějaká firma spolupracuje se státem a participuje na národním pavilonu, má v očích tamějších partnerů mnohem větší váhu a relevanci. A právě zde vnímám naši první velkou přidanou hodnotu. Určitě je fér říct, že byznys za firmy neuděláme, to ostatně ani dělat nemůžeme. Už teď se malým i velkým podnikům snažíme a nadále budeme snažit poskytnout maximální podporu.

Český národní pavilon

  • Vybrán v první otevřené architektonické soutěži o národní pavilon po více než 20 letech
  • Vítězný design od studia Apropos Architects a Terezy Šváchové
  • Vizuálně atraktivní a technologicky inovativní pavilon
  • První dřevostavba svého druhu bez ocelové konstrukce v Japonsku
  • Nosná konstrukce vyrobená z českého smrkového dřeva obložená uměleckou skleněnou fasádou
  • Stavba splňuje přísné bezpečnostní normy a odolá silnému zemětřesení i tajfunům
  • Multifunkční auditorium s kapacitou až 240 míst
  • Česká národní restaurace s kapacitou cca 70 míst
  • Stálá expozice
  • Střecha pavilonu s vyhlídkovou terasou
  • Byznys lounge

A co další přidané hodnoty?

Účast na EXPO 2025 firmám poskytne skvělou příležitost expandovat nejen do Japonska, ale i širšího regionu vysoce konkurenčního Indo-Pacifiku. Jeho území tvoří čtyřicet států a zasahuje přes dva oceány na čtyři kontinenty. Indo-Pacifik je centrem světového obchodu a jedním z nejrychleji rostoucích ekonomických regionů na světě, kde každoroční růst HDP dosahuje v průměru téměř šesti procent. Země Indo-Pacifiku tvoří více než 40 procent světového HDP a do roku 2040 má toto číslo dokonce překročit hranici 50 procent.

EXPO je navíc prestižní záležitostí a skvělou referenční zakázkou i v případě pokud firma nemá exportní ambice směrem do Asie. Může ale pomoci například zvýšit objem zakázek, získat nové partnery a přivést nové klienty. Takovou zkušenost mají z minulosti například společnosti Koma Modular, GreeenTech nebo Česká mincovna.

Co konkrétně nabízíte svým partnerům?

Nabízíme jim skvělou platformu pro posilování značky a možnost navázat cenné kontakty, stejně jako jedinečnou příležitost představit se potenciálním partnerům z celého světa a diskutovat s nimi o aktuálních trendech, technologiích a inovacích. Při tom všem mohou využívat veškeré zázemí českého národního pavilonu včetně servisu restaurace a dalších služeb, jako je například tlumočení nebo marketingová podpora.

Perspektivní obory pro české firmy

  • Robotika a automatizace
  • Optické přístroje
  • Zelené technologie
  • Kreativní odvětví
  • Letecké a vesmírné technologie
  • Energetika
  • ICT
  • Potravinářský a zemědělský průmysl
  • Zdravotnický a farmaceutický průmysl
  • Luxusní zboží

Během šestadvaceti týdnů chystáme řadu byznysových témat, která chceme v Japonsku společně s partnery představit. Jedná se například o nanotechnologie, fintech, vesmírné technologie, kyberbezpečnost nebo cirkulární ekonomiku.

Kolik stánků náš národní pavilon bude schopný pojmout? A budou se nějak střídat?

Svůj přístup, který schválila vláda v červnu 2022, od počátku koncipujeme trošku jinak, než tomu bylo v minulosti. Rádi bychom více akcentovali byznysový program v pavilonu tak, aby se do něj mohlo zapojit co nejvíc firem, které budou mít zájem. Právě proto jsme připravili koncept střídání byznysových týdnů, nikoliv klasických stánků. Byznysový program se bude primárně odehrávat v kruhovém multifunkčním auditoriu a byznys lounge na střeše pavilonu formou konferencí, workshopů, seminářů, networkingů a dalších nejrůznějších aktivit.

Světovou výstavu navíc nevnímáme jako klasický výstavní obchodní veletrh už jen proto, že drtivou většinu návštěvníků tvoří široká veřejnost. To je podstatný rozdíl. Je potřeba si také uvědomit, že koncept těchto akcí se v čase také proměňuje. Je to dáno už jen tím, že se ho účastní mnohem větší počty zemí než v minulosti.

Ósaka – město obchodníků

  • Hlavní japonské město malých a středních podniků
  • Téměř 100 % místních podniků jsou MSP
  • Sídlo přibližně 440 tisíc firem
  • Významná průmyslová metropole, jejíž ekonomický výkon se vyrovná Hongkongu a Singapuru

Pro srovnání: areál EXPO 1970, které se konalo rovněž v Ósace, měl zhruba 330 hektarů a vystavovalo v něm 67 zemí. Budoucí výstava se koná na umělém ostrově v areálu o rozloze zhruba 135 hektarů, přičemž se zúčastní 161 mezinárodních účastníků a devět mezinárodních organizací. Náš pozemek má necelých 1000 metrů čtverečních, a ještě existují omezení, jak moc ho můžeme zastavět a do jaké maximální výšky můžeme jít.

Firmy už také nečekají pět let, než představí nějakou technologickou novinku. Smysl světových výstav se zkrátka posunul, je součástí našeho rozvoje. Lidé si často myslí, že se všechno vyřeší online. Nesouhlasím s tím. Osobní setkávání za mě má v dnešním světě ještě větší smysl než kdy dřív. Navíc jsem přesvědčen, že světové výstavy mají pro svět a lidstvo stále veliký přínos.

Ondřej Soška zastává funkci generálního komisaře EXPO 2025 od září 2022, kdy vyhrál výběrové řízení MZV se svou koncepcí a tématem „Talent a kreativita pro život“. Česká republika se jako samostatný stát zúčastní světové výstavy již pošesté. Bude se prezentovat nejen tím, co Japonci velmi dobře znají a dlouhodobě obdivují, například českým sklem a vážnou hudbou, ale zejména českými inovacemi, nanotechnologiemi, perspektivními start-upy a talenty z regionů. Za veškeré přípravy české účasti na světových výstavách EXPO (tzv. World Expo) zodpovídá Kancelář generálního komisaře (KGK), která je součástí sítě Českých center – příspěvkové organizace MZV

Kalendář byznysových akcí

Během šestadvaceti týdnů na EXPO chystá Kancelář generálního komisaře řadu byznysových témat, která by v Japonsku společně s partnery ráda představila. Byznysový program se v českém pavilonu bude konat zpravidla od úterý do čtvrtka, pondělky jsou vyčleněny na tzv. corporate day, kdy si bude možné části pavilonu pronajmout.

OdDoNázev akce
15. 4. 202517. 4. 2025Engineering Tomorrow: Globální perspektiva strojírenských inovací
22. 4. 2025 24. 4. 2025FinTech: Budoucnost bankovnictví a platebních systémů
29. 4. 20251. 5. 2025Innovate and Inspire: Mezinárodní summit o kreativních průmyslech 
6. 5. 20258. 5. 2025Cestovní ruch a jeho vliv na ekonomiku 
13. 5. 202515. 5. 2025CyberSecurity: Kybernetická bezpečnost a ochrana dat 
20. 5. 202522. 5. 2025Smart Cities: Technologie pro udržitelné městské plánování
27. 5. 202529. 5. 2025Umělá inteligence, robotika a budoucnost práce
3. 6. 20255. 6. 2025Inovace v zemědělství, potravinářství a gastronomii 
10. 6. 202512. 6. 2025NanoTech Global Conference: Inovace v nanotechnologiích
17. 6. 202519. 6. 2025Český průmyslový design: Tradice a inovace
24. 6. 202526. 6. 2025Zdravotní technologie: Revoluce ve zdravotnictví 
1. 7. 20253. 7. 2025Budoucnost architektury: Inovace pro udržitelný a komfortní život 
8. 7. 202510. 7. 2025Inovace v automobilovém průmyslu: Budoucnost mobility 
15. 7. 202517. 7. 2025Mendelův týden: Česko jako centrum pro výzkum a vývoj v oblasti biotechnologií 
21. 7. 202523. 7. 2025Vzdělávání 21. století: Umělá inteligence, technologie a inovace ve vzdělávání 
29. 7. 202531. 7. 2025Česko: Středoevropské centrum high-tech start-upů
5. 8. 20257. 8. 2025Mezinárodní spolupráce a konflikty: Cesty ke globální stabilitě 
12. 8. 202514. 8. 2025Women’s Summit: Empowering Women in the Modern World
19. 8. 202521. 8. 2025Bude upřesněno 
26. 8. 202528. 8. 2025Doing Business in Central Europe: Příležitosti a výzvy
2. 9. 20254. 9. 2025Bude upřesněno 
9. 9. 202511. 9. 2025SpaceTech: Průzkum vesmíru a jeho komerční využití
16. 9. 202518. 9. 2025Obnovitelná energie a energetická účinnost 
23. 9. 202525. 9. 2025Cirkulární ekonomika: Ekologická udržitelnost v průmyslu
30. 9. 20252. 10. 2025Restrukturalizace a udržitelný rozvoj regionů 
*Změny harmonogramu vyhrazeny. 
Převzato z Internetového portálu TRADE NEWS. Autorka: Jana Kohoutová

• Teritorium: Asie | Česká republika | Japonsko | Zahraničí

Doporučujeme