Online hry, aplikace pro vzdělání i práci z domova. Epidemie v Číně pomohla technologickým firmám

Program DingTalk z dílny skupiny Alibaba, který využili čínští žáci na domácí studium, zaznamenal v posledních týdnech přes miliardu instalací. Program WeChat Work společnosti Tenant využilo pro práci z domova 2,5 milionu firem. Díky koronaviru slaví některé firmy a obory v Číně enormní růst.

Epidemie koronaviru má zničující dopad na lidské životy a ekonomiku v Číně. Jsou i takoví hráči, kteří objevili nové příležitosti a přizpůsobili svůj byznys model tak, aby byli schopni vytěžit ze současných podmínek maximum. Jakmile bude epidemie pod kontrolou, tyto společnosti by mohly získat větší tržní podíl a silnější pozici na trhu. Odvětví jako technologie, zábavní průmysl, vzdělávání, zdravotní péče a telekomunikace zažívají zvýšený zájem od uživatelů, kteří jsou nuceni pracovat z domova, nemohou navštěvovat školu, mají omezený přístup ke službám nebo omezenou, případně žádnou možnost přepravy.

Pro práci z domova využili Číňané nejvíce aplikaci Ding Talk od společnosti Alibaba.

Stejně jako po epidemii SARS roste e-commerce

Jelikož znovuotevřené kanceláře a továrny jsou veřejná místa, jakákoli infekce může mít vážné ekonomické a právní dopady. Proto stále většina majitelů preferuje, aby jejich zaměstnanci raději pracovali z domova. V roce 2002 virus SARS infikoval tisíce lidí a zabil jich stovky v Číně, ovšem zároveň tato epidemie posílila rozvíjející se čínský e-commerce. Lidé zůstávali doma, aby se chránili před smrtelným virem, a nakupovali více zboží přes internet. O 17 let později koronavirus přinutil miliony lidí zůstat doma a technologičtí giganti jako Alibaba, Tencent a další cítí příležitost uspokojit rostoucí požadavky zákazníků. Další technologické firmy poskytují digitální nástroje firmám, soukromým osobám i vládám, aby mohly účinněji bojovat s nákazou.

Sektor s krátkými videi zaznamenal po svátcích čínského nového roku v únoru 569 milionů aktivních uživatelů denně, což je v porovnání s běžnými 492 miliony denních uživatelů obrovský nárůst.

Nejvíc profitují počítačové hry

Čínští spotřebitelé podle průzkumů tráví průměrně na mobilním internetu více času. Doba vzrostla z 6,1 hodiny denně v lednu na 6,8 hodin za den během svátků čínského nového roku. Po skončení těchto svátků během vrcholící epidemie v únoru vzrostl dokonce na 7,3 hodiny za den. Online uživatelé objednávali hlavně čerstvé jídlo a čisticí a dezinfekční prostředky. Dalším rostoucím odvětvím byly online hry a živé vysílání, které zaznamenaly prudký nárůst zákazníků.

To dokládá například porovnání obratu firmy Tencent u mobilní hry Honor of Kings. Loni byl kolem 1,3 miliardy jüanů (asi 186 milionů dolarů), zatímco během svátků čínského nového roku letos v lednu činil obrat okolo dvou miliard jüanů (zhruba 286 milionů dolarů). Zábavní online průmysl těží z národní karantény nejvíce. Sektor s krátkými videi zaznamenal po svátcích čínského nového roku v únoru 569 milionů aktivních uživatelů denně, což je v porovnání s běžnými 492 miliony denních uživatelů obrovský nárůst.

Jindy přeplněné ulice Chengdu během epidemie zely prázdnotou, rozvážka jídel ale zůstala aktivní.

Žáci ve Wu-chanu se učili přes Live Streaming Port

Trh se stravováním byl zasažen velmi citelně, neboť mnoho čínských měst zakázalo stravování na veřejných místech. To způsobilo velký tlak na roznáškové služby hotových jídel a potravin. V zájmu bezpečnosti musely roznáškové služby přijmout opatření omezující lidský kontakt, musely tedy nechávat objednané zásilky u vchodů do obytných komplexů či kancelářských budov a zákazníci si je museli přijít vyzvednout osobně.

Vzhledem k uzavření škol čelí řadě výzev rovněž vzdělávání. Od začátku března začala většina škol vyučovat online. Mnoho škol nyní používá software DingTalk vyvinutý společností Alibaba Group, počet instalací této aplikace za poslední týdny činil víc než 1,1 miliardy. Rovněž další technologický gigant Tencent nabízí školám a studentům svůj software Tencent Live Broadcast a Tencent Classroom. Data z 10. února ukazují, že Tencent Live Streaming Port využívalo přibližně 81 procent všech uživatelů této aplikace. Jinými slovy 730 tisíc z celkových 900 tisíc studentů základních a středních škol ve Wu-chanu využilo pro online výuku právě tuto aplikaci.

Svou chvíli zažívají také aplikace pro práci z domova

Stále více čínských firem bylo nuceno poslat své zaměstnance na home office. Technologické společnosti proto rychle využily vysokou poptávku po softwaru, který umožní plnohodnotnou práci z domova, a okamžitě nabídly firmám své produkty. Příkladem jsou Alibaba s aplikací DingTalk (více než 10 milionů firem a přes 200 milionů individuálních uživatelů), Tencent a jeho WeChat Work (2,5 milionu firem a 60 milionů aktivních uživatelů) a ByteDance s aplikací Lark. Je však otázkou, zdali se současný úspěch těchto aplikací stane udržitelným růstovým trendem, neboť velký nápor nových uživatelů způsobil technické výpadky u aplikací DingTalk i WeChat Work a po odeznění epidemie se očekává, že firmy přejdou zpět na osobní komunikaci.

Čas průměrně strávený na mobilním internetu u čínských spotřebitelů vzrostl z 6,1 hodiny za den v lednu na 6,8 hodiny během svátků čínského nového roku. Během vrcholící epidemie v únoru vzrostl dokonce na 7,3 hodiny za den.

Podezření na covid-19 vyšetřena přes web

Epidemie koronaviru přinesla zajímavé obchodní příležitosti v online zdravotní péči, dodávkách zdravotnického materiálu, farmacii, pojištění a dalších odvětvích souvisejících se zdravotnictvím. Online zdravotní platformy jako například AliHealth a Tencent Health Care poskytují občanům zdarma online diagnózy, které odhalí případy s podezřením na covid-19 a pacienty s běžnou chřipkou či nachlazením. Dále pak uleví přetíženým nemocnicím, zredukují riziko přenosných infekcí a umožní více občanům zkušenost s online zdravotní léčbou.

V dalších dvou až třech letech se očekává, že telemedicína dál poroste, neboť nemocnice zapojují tyto nové technologie do svého portfolia služeb a začínají využívat jejich benefitů. Současně se více lidí zajímá o svůj zdravotní stav. To pomůže k rozvoji a popularitě zdravotnického zařízení, zdravotnických produktů, farmacie, zdravotního pojištění a produktů zdravého životního stylu.

Opětovný rozjezd ekonomiky je šancí pro nové firmy

Zahraniční společnosti v Číně musejí přímo i nepřímo nést následky epidemie koronaviru, nicméně někteří experti očekávají, že po skončení epidemie dojde ke zvýšení spotřeby v řadě nejvíce zasažených odvětví, jako jsou turismus, média, zábava, pohostinství a maloobchod.

Dále se očekává, že čínská centrální vláda i provinční vlády budou pokračovat v zavádění nových opatření a vydávání vyhlášek na podporu růstu HDP, což by mohla být dobrá příležitost pro nové firmy, včetně těch zahraničních, které se letos chystají vstoupit na čínský trh.

CzechTrade Jihovýchodní Čína (Šanghaj, Guangzhou)
Ing. Aleš Červinka, ředitel regionálního centra

T: +862 152 954 251
M: +86 135 245 723 86
ales.cervinka@czechtrade.cz
Junling Plaza, No. 500 Chengdu North Rd., Room 1106, Huangpu District, 200003, Shanghai, China
www.czechtrade-china.cn

CzechTrade Jihozápadní Čína (Chengdu)
Mgr. Michal Dúbrava, vedoucí zahraniční kanceláře

T: +8618280488052
M: +8618280488052
michal.dubrava@czechtrade.cz
2303, Ping An Finance Center, 99 Dongdajie, 610021, Chengdu, Sichuan, P.R.China
www.czechtrade-china.cn

CzechTrade Severní Čína (Peking)
Ing. Jan Bejkovský, Ph.D., vedoucí zahraniční kanceláře

T: +8618611458173
M: +8618611458173
jan.bejkovsky@czechtrade.cz
Embassy of the Czech Republic, 2 Ritan Lu, Jianguomenwai Dajie, Chaoyang District, 100600 P.R.C., Beijing, China
www.czechtrade-china.cn

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Aleš Červinka, CzechTrade Šanghaj.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Teritorium: Čína
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme