Když se jich ale zeptáme, jak dlouho se na mezigenerační výměnu připravovali, dost často dostávám odpověď, že je to přece samo sebou. Opravdu?
Není nic ošidnějšího než předpokládat, že se potomek s nadšením a přesně podle představ rodičů ujme byznysového dědictví. Kdyby to bylo tak snadné, tak naše služby rodinné firmy v tomhle nesmírně náročném momentu vývoje nebudou potřebovat. Mnozí o tom sice nechtějí ani slyšet, ale první kroky, které budou směřovat k hladkému předání firmy do rukou dětí, se odehrávají léta a léta před samotným střídáním generací. A zrovna tyto roky rozhodují o tom, jestli se to povede.
V nejlepších letech si připadáme všichni jako nezdolní byznysmeni
Všechno zvládneme, na všechno máme dost sil. Ale je to největší past, která vás v podnikání čeká. Málokdo by si chtěl připustit, že jednou to tak nebude, že je na čase myslet na budoucnost. Už teď, ve čtyřiceti, v padesáti.
Faktor, který zásadně určuje výsledek takové změny v životě společnosti není o šestnáctihodinových pracovních dnech bez volných víkendů. Plody vaší práce totiž velmi rychle mohou zhořknout, když jim obětujete rodinné štěstí. Ano, klíčem k úspěšnému předání firmy další generaci jsou vztahy v rodině.
Rodinné firmy na rozcestí. Jak řešit nástupnictví?
Pokud patříte mezi typické podnikatele, kteří jsou své práci oddaní, vychutnávají si všechen ten adrenalin i stres z toho, že jim roste firma pod rukama, je těžké si přiznat, že ve vašem životě možná jiným oblastem nevěnujete tolik pozornosti, kolik by bylo potřeba. Jenže když děti vidí, že jsou vždycky na druhém místě, nemáte na rodinný život čas, jste vystresovaní a honíte se jen za úspěchem, není divu, že firmu považují za něco, co jim ukradlo rodiče. Vypěstují si k ní odpor. Těžko je pak budete přemlouvat, aby se byznysového odkazu ujaly.
Udělejte proto vše, co můžete, abyste trávili chvíle s rodinou a pro své ratolesti byli dostupní. A myslet si, že vztahy opravíte pár měsíců před předáním firmy, to je bláhovost.
Recept na úspěšné předání podniku?
Nejvýznamnější proměnnou, ale ne jedinou, jsou vztahy. I to, jak firmu na mezigenerační výměnu připravujete a jak ji řídíte, je podstatné. A kdy začít? Pět, v některých případech deset let před plánovanou změnou.
Ideálně byste měli mít v ruce tři podrobně propracované scénáře. Děti se zapojí do chodu firmy a převezmou řízení. Nová generace se ujme pouze role majitelské a bude čerpat z jejích výsad. Potomci se vůbec firmě věnovat nechtějí. V podstatě je z hlediska zdraví firmy nejrozumnější chovat se k ní, jako byste ji plánovali velmi výhodně prodat. Tato strategie vás navede ke krokům, které budou firmu zhodnocovat a v očích kupce snižovat potenciální riziko investice. A ať už dojde na předání, nebo prodej, vždycky budete těžit z toho, že je podnik v excelentní kondici.
CEO v hlavní roli
To se ale nestane, když budete trvat na kumulaci výkonné a majitelské role. Jakmile má firma obrat kolem 10 milionů korun, nastává čas samostatnou pozici CEO vytvořit, najít na to schopného člověka a operativu mu přenechat. Tohle ovšem není úkol na rok. Najít si výkonného ředitele, díky němuž firma posílí a budete si lidsky sedět, je docela náročné.
A pak je tu celá řada dalších úkolů. Jak se firma rozrůstá, bude potřebovat důslednější finanční řízení, více podpory pro obchod a efektivnější investice do marketingu. Tohle vám pár let zabere. Ale mezitím díky svému CEO získáte ještě jednu podstatnou věc. Více času na rodinu, na zdraví, na to, abyste svou firmu strategicky posouvali vpřed.
Pokud ale potřebujete čas získat dříve a pomoci s těmito výzvami, které vás čekají, můžete využít služeb dočasného řízení podniků, tedy executive interim managementu. V JPF Czech je to naše parketa.