Otravný marketing po telefonu v červenci končí. Firmy potřebují souhlas předem

Provozovatelům call center zbývají už jen dva týdny, kdy mohou kontaktovat lidi po telefonu s marketingovými sděleními. Firmy, které nabízejí reklamu na své produkty nebo služby, budou moci od července 2022 volat jen lidem, kteří s tím předem vysloví souhlas.

Počítá s tím novela zákona o elektronických komunikacích schválená loni. Od 1. 7. 2022 bude možné kontaktovat po telefonu jen ty potenciální zákazníky, kteří s tím udělí souhlas.

Ilustrační fotografie

Netýká se ovšem již existujících vztahů firem se svými klienty (viz níže)

Opt-out zachován nebyl

Konec obtěžujících nevyžádaných hovorů, kdy nám nabízejí výhodnější tarify, neodolatelné půjčky, skvělé investice či levnější plyn a elektřinu. To je primárním cílem zmíněné novely.

Účinnost od ledna, odklad do července

Novela zákona o elektronických komunikacích – zákon č. 374/2021 Sb. je účinná od 1. 1. 2022. S ohledem příslušná přechodná ustanovení začíná platit až po šestiměsíčním přechodném období, tj. od 1. 7. 2022.

Ta byla ve Sněmovně schválena v původním znění (bez úprav Senátu). Senátoři chtěli především zachovat stávající princip opt-out, kdy spotřebitel, jenž nechce přijímat podobné hovory, musí dopředu vyjádřit nesouhlas u svého operátora.

Poslanci ale kolegy přehlasovali, což podle expertů znamená výrazné omezení či dokonce faktický zákaz telemarketingu v České republice. „Novelizovaný zákon totiž u každého majitele telefonu automaticky předpokládá, že nechce být podobnými hovory obtěžován,“ popisuje poradce Michal Dvořáček.

Volat se nebude ani firmám a podnikatelům

Firmy tedy budou moci volat jen lidem, kteří s tím dopředu dají souhlas u svého mobilního operátora. Bez něj nebude možné kontaktovat s reklamní nabídkou ani obchodní společnosti či jiné právnické osoby.

Dosud mohli zástupci společností bez omezení volat komukoli, pokud u něj „poskytovatel služeb elektronických komunikací“ neměl v registru záznam, že si telemarketing výslovně nepřeje.

Také Nizozemsko zakročilo proti nevyžádaným reklamám a nabídkám

Samozřejmě může nastat i opačná situace, kdy bude spotřebitel chtít, aby měl k nevyžádaným nabídkám firem stejný přístup jako dosud. Pak ale bude muset oznámit svému operátorovi, že o tyto telefonáty stojí. Těm, kteří služby či produkty přes telefon nabízejí, se ale možná s účinností novely přestanou tyto aktivity vyplácet a ukončí je.

„S novými pravidly vás mohou kontaktovat také firmy, s nimiž už smluvní vztah máte. Vaše banka nebo operátor vám dál budou moci nabízet novou půjčku, kreditní kartu nebo třeba výhodnější tarif,“ připomíná právník Jiří Koukal.

Případné stížnosti na porušení pravidel budou nadále řešit Český telekomunikační úřad a Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).

Stávajících vztahů s klienty se změna nedotkne

Omezení se navíc týká pouze těch hovorů, u kterých není kontaktovaný zákazníkem kontaktujícího. Novinka tak nemá vliv na již existující vztahy mezi podnikateli a zákazníky. Firmy proto stále mohou kontaktovat své stávající zákazníky, kteří jim udělili souhlas, a nabízet jim výrobky a služby.

Veřejné seznamy (například Zlaté stránky) v současné době spravují soukromé subjekty, které získávají telefonní čísla a další údaje od mobilních operátorů či jiných poskytovatelů „interpersonálních komunikačních služeb“.

„Pokud by ve veřejném seznamu byly uvedeny i jiné kontaktní údaje, například e-mailová adresa), vztahuje se omezení marketingu i na tyto komunikační kanály,“ připomíná právník.

Aktuálně neexistuje ucelený veřejný seznam, ve kterém by bylo možno dohledat kontaktní údaje všech, kteří s telemarketingovými sděleními souhlasí. Omezení se uplatní i na seznamy náhodně generovaných čísel.

Kultivace podnikatelského prostředí?

„Schválená změna zajistí lepší prokazatelnost a možnosti trestání případných porušení zákona, čímž dojde k posílení postavení českých spotřebitelů. Nastane také určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají,“ myslí si člen Rady Českého telekomunikačního úřadu Lukáš Zelený.

„Zástupcům call center se tato pravidla nelíbí, bojí se totiž o svůj byznys a argumentují i tím, že budou nová pravidla těžko vymahatelná,“ doplňuje právník.

Telemarketing patřil v Česku mezi velmi rozšířené způsoby pro oslovování klientely ze strany podniků z nejrůznějších segmentů. Firmy tak nyní podle svých zástupců začnou propouštět telefonisty, některá call centra ukončí svoji činnost.

Podle Asociace direct marketingu, e–commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) může kvůli novým podmínkám zaniknout až 30 procent českých call center.

Opt-in platí i pro internetové poskytovatele

Stejný princip jako pro marketing po telefonu nastavil zákon pro provozovatele internetových stránek. Takzvaný opt-in režim zavádí pro cookies a další sledovací technologie/soubory. Funguje to už od počátku roku 2022.

Na webu už firmy automaticky nesbírají informace o návštěvnících, opět od nich nejdříve potřebují získat aktivní souhlas. Provozovatelům webových stránek to komplikuje situaci, protože už nadále nemohou spoléhat na pasivitu uživatelů a budou se je naopak snažit přimět k souhlasu.

Novela také zavádí do českého práva evropský kodex pro telekomunikace, který má mimo jiné umožnit určení nových kmitočtových pásem pro sítě 5G. Schválený zákon má podle expertů urychlit výstavbu vysokorychlostních sítí (v některých případech), a to o půl roku až rok. Ročně se tak připojí na tyto sítě o tisíce lidí víc.

Je novela legislativní paskvil?

Advokát a odborník na elektronické komunikace Miroslav Uřičař z advokátní kanceláře Legalité řekl serveru iDnes.cz, že je novela legislativním paskvilem, znamenajícím faktický zákaz telemarketingu v ČR.

Například pojem „seznam účastníků“ je podle něj v zákoně definován velmi široce. „Zahrnuje například i seznam náhodně generovaných čísel – v tomto seznamu samozřejmě souhlas fakticky udělit nelze,“ upřesnil pro idnes.cz

Podle Uřičaře používá novela nejednotné a často nedefinované pojmy a její text je obtížně vyložitelný. Může tedy přinášet v budoucnu komplikace pro firmy i spotřebitele.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce | Marketing, média a PR

Doporučujeme