Těžko predikovat, jakých kroků směrem k případnému systematickému posílení prvků duálního vzdělávání se v novém volebním období dočkat. Co se v novém roce příliš nezmění a nadále bude motivovat zaměstnavatele k zájmu
o žáky středních odborných škol a učilišť, je nedostatek pracovních sil. Spolupráce se školami je pro ně přínosná hned z několika důvodů: Umožňuje navázat kontakt s budoucími absolventy a motivovat je k nástupu do firmy.
Umožňuje poznat žáky přímo na pracovišti už v průběhu studia, podílet se na jejich odborné přípravě a rozvoji. A seznamovat je s firemními hodnotami a kulturou, což může usnadnit jejich adaptaci jako nových zaměstnanců.
Dlouhodobější spolupráce otevírá možnost ovlivňovat kvalitu odborného vzdělávání přímo ve škole. Podíl na zvyšování kvality odborného vzdělávání přispívá k dobré pověsti firmy nejen v místě, ale i v regionu a pomáhá udržet zájem uchazečů o obor. A v neposlední řadě jsou tyto aktivity dobrým příkladem firemní strategie společenské odpovědnosti, což lze využít v komunikaci firemní identity a image.
Kdy? Teď!
Na veletrhu práce Profesia Days 2017 jsem hovořila se zástupci několika zaměstnavatelů. Téměř všichni se v náboru orientují i na absolventy středních škol. Shodou okolností však neměli velké zkušenosti ze spolupráce se školami – jmenovali občasné exkurze žáků na pracovišti nebo jednorázovou přednášku jejich odborníka ve škole. Nicméně uvažují o zintenzivnění aktivit směrem ke školám.
„Vytváříme novou pracovní pozici, náplní práce bude rozvoj a koordinace spolupráce se školami,“ sdělil mi například zástupce společnosti Continental Automotive Brandýs nad Labem. Firmám, ale i drobným řemeslníkům, kteří váhají, kdy se spoluprací začít, můžeme doporučit: vhodný čas je právě teď. Mimo jiné i proto, že školský zákon školám nově explicitně ukládá „vyvinout úsilí spolupracovat se zaměstnavateli při vytváření předpokladů pro výkon povolání nebo pracovní činnosti, je-li to s ohledem na obor vzdělání vhodné a možné“ (zákon č. 561/2004 Sb., § 57 odst. 2, ve znění účinném od 1. 9. 2017).
Vytipujte si vhodnou školu
Zjistěte, jaké školy jsou pro vás z hlediska skladby vyučovaných oborů vhodné. Kompletní přehled škol včetně aktuální nabídky oborů najdete na www.infoabsolvent.cz v sekci Kam na školu. Přehled středních a vyšších odborných škol mají na svých webových stránkách také jednotlivé kraje. Od poboček Hospodářské komory ČR, odvětvových svazů, cechů či jiných zastřešujících subjektů můžete získat tipy na konkrétní školy, s nimiž mají zkušenosti z úspěšných projektů. O vytipované škole leccos prozradí její webové stránky.
Ujasněte si, co chcete nabídnout
Můžete investovat peníze, technologie, své odborníky i dobré jméno své firmy. Chcete, aby se počátky spolupráce odehrávaly spíše na půdě školy, na vašem pracovišti, nebo v obou prostředích zároveň? Chcete se více zaměřit na žáky, nebo na učitele? Od toho se odvíjí uvažování nad konkrétními formami spolupráce.
Kdo z firmy se bude účastnit?
Na půdě školy to mohou být vaši odborníci docházející do výuky. Ti se kromě přednášek mohou společně s učitelem podílet na výuce, být konzultanty pedagogů, ale i žáků, kteří v rámci odborné činnosti zpracovávají téma z vašeho oboru. Spolupráce s pedagogy se později může rozvinout i do společné přípravy výukových materiálů. Odborníci se v roli expertů také účastní závěrečných zkoušek nebo profilové maturity.
Vaši pracovníci mohou působit v roli instruktorů, kteří vedou přímo na pracovišti žáky, případně pedagogy, přicházející do vaší firmy na stáž. Podle platné legislativy může být na jednoho instruktora maximálně šest žáků, ale v praxi to bývá méně.
Zapojte technologie
Na pracovišti firmy lze žáky i učitele v dané technologii přímo proškolit, ale můžete ji také poskytnout škole k využití při výuce, pro žáky je cenné například propojení strojního a programového vybavení s postupy a standardy, které ve firmě běžně používáte. V oblasti služeb může jít pak například o firemní strategie v jednání s klientem.
Jak využít finance?
Časté jsou motivační pobídky ve formě stipendií pro žáky. Sponzorovat lze i školu: vybavit školní dílny či laboratoře, investovat do odborného vzdělávání pedagogů formou kurzů či odborných stáží, kupříkladu i na špičkovém partnerském pracovišti v zahraničí. Výhodou pro zaměstnavatele jsou daňové odpočty na pořízení majetku pro účely odborného vzdělávání i na podporu výdajů vynaložených na žáka. Četné je sponzorování cen do žákovských odborných soutěží, ale nezapomínejte, že soutěže můžete společně se školou také pořádat.
Možností je skutečně celá řada. A je zřejmé, že zvyšování kvality odborného vzdělávání se bez spolupráce škol se zaměstnavateli neobejde.
Pro efektivní spolupráci firem se školami
Národní ústav pro vzdělávání poskytuje odbornou podporu středním a vyšším odborným školám v projektu Podpora krajského akčního plánování. V rámci projektu vzniká databáze inspirativních příkladů spolupráce v různých oborech. Postupně s nimi budeme seznamovat i vás. Zároveň nabízíme ke stažení Průvodce spolupráce pro zaměstnavatele a příručku k efektivnější spolupráci škol a firem vytvořené v projektu Pospolu.
Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Daniela Kramulová, publicistka projektu P-KAP, Národní ústav pro vzdělávání.