Seznamte se se světovým hráčem na poli hlasové biometrie a řečových technologií – s brněnskou firmou Phonexia, která letos oslaví osmnáctiny.
Hlas jako otisk prstu
Představte si, že hledáte v milionu nahrávek jednoho konkrétního člověka. Software od Phonexie zafunguje jako velmi rychlá IT-Popelka. V krátké chvilce záznamy projde, rozdělí majitele hlasů na muže a ženy, roztřídí je podle jazyka a nakonec určí nejpravděpodobnějšího řečníka.
Hlas je totiž jedinečný jako otisk prstu. Hlasová biometrie tak dokáže rozpoznat lidi podobným způsobem jako daktyloskopie. „Naše biometrie není závislá na tom, co a jak říkáte, ani na tom, jakým jazykem mluvíte,“ vysvětluje CEO firmy Markéta Lőrinczy. Technologie Phonexie je unikátní mimo jiné svou přesností – dokáže určit mluvčího z pouhých tří vteřin řeči, a to s více než 96% jistotou.
Technologie je tak na rozdíl od konkurenčních produktů hůře nabouratelná a mnohem méně zneužitelná. Jednoduše proto, že třeba pro udělení přístupu do banky můžete do telefonu říkat cokoliv – ne jen jednu konkrétní frázi, kterou by si případní podvodníci mohli předem nahrát.
Banky jsou ale jen jednou skupinou zákazníků Phonexie. Až 85 % klientů tvoří vládní sektor z Česka i ze zahraničí, převážně pak bezpečnostní složky. S hlasovou biometrií patří Phonexia mezi top 3 nejlepší firmy na světě.
Řečová analytika jako druhý pilíř
A co je víc než jeden vyspělý pilíř produktu? Vyspělé pilíře dva. Druhou technologií, se kterou se Phonexia řadí mezi světovou špičku, je řečová analytika. Rychlý přepis mluveného slova do textu ve vysoké kvalitě je naprostou samozřejmostí.
Produkt od Phonexie už zvládá třeba i sémantické vyhledávání. „To znamená, že když zadáte klíčové slovo, na příklad auto, najde vám v textu i všechna slova s podobným významem – jako třeba osobák, náklaďák, konkrétní značky aut a podobně,“ vysvětluje Co-CEO firmy Phonexia Zuzana Roznosová.
Opožděná krize, turn around a zpátky v zelených číslech
Pandemie přinesla krizi do mnoha oborů. Do těch, které mají – stejně jako Phonexia – dlouhý prodejní cyklus, ale dorazila později. „Dva roky byly zavřené veletrhy, výstavy, akce po celém světě, které pro naši firmu generují mnoho obchodních příležitostí,“ říká Markéta Lőrinczy. Současně s covidem ale firma odstartovala i svůj „turn around“.
Změnili všechno: obchodní, marketingovou strategii i strukturu firmy. Změnou prošel také produkt – je nyní mnohem intuitivnější, práce s technologiemi je jednoduší, a lze je snadno nasadit u zákazníků. Nová strategie nese první ovoce. Firma se po dvou letech dostala zpátky do zisku. Díky novému nastavení dokáže pružněji reagovat na poptávky zákazníků – a otevírá se jí tak mnoho dalších obchodních příležitostí.
Vývoj nástrojů proti rizikům nové doby
S rozvojem umělé inteligence je velmi aktuální téma spoofingu, tedy situace, kdy se lidé můžou vydávat za někoho jiného. Na tuto oblast Phonexia nedávno získala grant. Spolu s FIT VUT budou pracovat na technologii, která falešné hlasy bude schopna rozeznat. „A třeba právě tuto technologii můžeme velmi jednoduše implementovat do naší nové platformy,“ dodává Markéta Lőrinczy.
Odvaha a inovace jako hlavní prvky firemní DNA
Určitě jste v textu zachytili, že kromě CEO má Phonexia roli Co-CEO. V obou pozicích jsou ženy. Každá je jiná, a skvěle se tak doplňují. „CEO je hodně osamělá role, proto jsme se rozhodly nejít touto cestou. Agendu máme rozdělenou, ale vzájemně se o všem informujeme, a dokážeme se 100% zastoupit. A to člověku ohromně uleví,“ říká s úsměvem Markéta Lőrinczy.
A ještě jednu změnu má Phonexia za sebou. V roce 2023 ve firmě zavedli čtyřdenní pracovní týden. Objem práce zůstal stejný, a lidé ve firmě ho zvládají od pondělí do čtvrtka.
„Každá změna potřebovala odvahu. Zároveň je ale všechny můžete dělat jen s tak geniálním týmem, jaký máme. Jsme vděčné za to, že máme opravdu zdravé fungující prostředí,“ dodává Zuzana Roznosová. Obloukem tedy zpátky na začátek: vypadá to, že se vize Phonexie naplňuje na 100 %.