Potvrdila to i nedávná incomingová mise vietnamských pivovarníků po Česku. Letos v září tak zástupci vietnamských firem z oboru produkce piva navštívili několik českých firem vyrábějících pivní technologie, prohlédli si také produkci sladu a chmele.
Incomingová mise, která proběhla v rámci PROPED ve spolupráci Velvyslanectví ČR v Hanoji a Ministerstva zemědělství ČR, potvrdila, jak blízko mají obě země k pivu a jak může tento nápoj a jeho kultura propojovat nejen lidi, ale i byznys.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Vietnamské pivovarnictví má bohatou historii sahající až do konce 19. století a po ekonomické liberalizaci v 90. letech 20. století zaznamenalo výrazný růst. Jakkoli může být pivní kultura Vietnamu oproti té české alternativní (například praktikou servírování piva s kostkami ledu), jistě se neliší s ohledem na společenskou relaxaci a volnočasovou aktivitu, která je oblíbená napříč všemi vrstvami společnosti.
Inspirace Českem i Německem
Ve Vietnamu funguje více než 45 minipivovarů, z nichž většina vyrábí piva inspirovaná českými pivovary a část je ovlivněna německými pivovarnickými postupy. Historické vazby Vietnamu s bývalými spojenci Československem a východním Německem podpořily v těchto zemích významné komunity a mnoho moderních pivovarníků strávilo nějaký čas v Česku, odkud si přivezli neocenitelné pivovarnické techniky a tradice. Vietnamští sládci, kteří věnují výrobě kvalitního piva značný čas a úsilí, již často dovážejí chmel a slad z Česka a Německa.
Navzdory zdejší pivní kultuře a novodobé tradici totiž Vietnam nedisponuje vlastními surovinami pro výrobu piva, tedy chmelem a sladem. Otevírají se tak příležitosti pro české exportéry, kteří mohou nabídnout své nejen tradiční, ale i nové odrůdy těchto produktů, jimž jsou vietnamské pivovary otevřeny. Oproti typicky hořkému pivu podle české receptury vietnamský spotřebitel preferuje piva lehčí, méně hořká a často je otevřen aromatičtějším tónům chuti. Vietnamské pivovary, včetně největšího Habeca, tak český chmel zajímá a mnohdy jej již odebírají.
Čím dál více vietnamské firmy také kladou důraz na technologie, které produkci piva zefektivní. Těmi mohou být úsporná chladicí zařízení, filtrační, plnicí, balicí zařízení a jiné. S nárůstem popularity minipivovarů se nabízí příležitosti pro maloobjemové varny piva na klíč, ale i výčepní systémy. Česko se ve Vietnamu těší pověsti země s kvalitním pivem, a to našim firmám vždy pomůže.
Trh s pivem dynamicky roste
Trh s pivem ve Vietnamu, jehož hodnota loni činila 3,1 miliardy USD, by měl růst složenou roční mírou růstu (CAGR) 7,6 % a do roku 2030 dosáhnout hodnoty 5,2 miliardy USD. Objemově se trh v roce 2023 odhaduje na 3,8 miliardy litrů, přičemž se očekává, že do roku 2030 dosáhne 6,1 miliardy litrů a poroste tempem 6,8 %.
Rostoucí disponibilní příjmy, zejména u mladých lidí ve městech, jsou hnacím motorem poptávky, neboť rostoucí střední třída vyhledává proslulejší a rozmanitější pivní produkty. Také turisté významně přispívají k poptávce, zejména po místních a řemeslných pivech, což podporuje expanzi trhu. V neposlední řadě jsou to též zahraniční pivovary, které projevují zvýšený zájem o vietnamský trh, což vede k rostoucí konkurenci mezi domácími a mezinárodními značkami.