Podobný příběh se v těchto dnech píše všude. Když má Martina Valterová, sládková teplického restauračního pivovaru Monopol, spočítat, kolik hotového piva zůstalo ve sklepě, není to nijak veselá matematika. „V ležáckých a přetlačných tancích mám 150 hektolitrů. Kolem 20 hektolitrů je nastáčeno v lahvích, které jsme stáčeli ještě před vyhlášení mimořádných opatření,“ přibližuje aktuální situaci v Monopolu.
Jak rychle se pivo musí prodat? „Stočené lahve mají dvouměsíční trvanlivost, takže do konce dubna nebo začátku května,“ odpovídá sládková. „Co se týče piva v ležáckých tancích, tak pivo tam může ležet. Je to sice velká energetická zátěž, ale pivo by tam v pohodě mělo vydržet,“ pokračuje.
Hlavní potíž pro Valterovou představují hektolitry piva v přetlačných tancích, odkud její ležáky a ejly běžně proudí do výčepu pivovarské restaurace. Ta je ale nyní zavřená. „Musíme odtud pivo nastáčet do sudů a následně do lahví. Vše určitě nenalahvujeme, krom prodejního okénka nemáme jinou možnost, jak pivo prodat,“ říká Valterová a dodává: „Pro sládka, který věnuje veškeré své úsilí tomu, aby měl kvalitní pivo, je představa, že nemůže pivo prodat, opravdu děsivá.“
I proto se Monopol stejně jako další minipivovary z Čech, Moravy a Slezska zapojil do projektu zachranpivo.cz. Jeho autorem je Michal Pomahač ze středočeského minipivovaru Kytín. „Dali jsme dohromady distribuční síť, která zahrnuje malé i velké obchody, výdejny v pivovarech, nebo i restaurace. V této síti se pak budou prodávat piva nejen z Kytína, ale ze všech pivovarů, které se do iniciativy zapojí. Přes náš web si milovníci piva mohou najít nejbližší žíznivé okénko.
V některých případech si pivo mohou rovnou objednat, v ostatních je alespoň navedeme tam, kde mohou pivo koupit, a pomoci tak minipivovarnickému průmyslu,“ popisuje Pomahač.
Kromě Kytína a teplického Monopolu tam člověk aktuálně najde třeba i krnovskou Nachmelenou Opici, Pivovar Hostomice pod Brdy či krkonošského Trautenberka. Nyní je možné přes stránku zachranpivo.cz koupit celkově přes 650 tisíc litrů spodně i svrchně kvašených piv.
Podle informací týdeníku Euro současná situace přiměla k akci i Budějovický Budvar. Národní pivovar, jehož strategií je pomáhat a kooperovat s českým craftem, aktuálně hledá možnosti, jak minipivovarům ulevit a dostat jejich pivo do obchodů a k pijákům. Zaměřit se prý chce nejen na sedm podniků, s nimiž dlouhodobě spolupracuje, ale i na některé další výrobce.
Převzato z týdeníku Euro. Autor článku: Ondřej Stratilík