Doposud museli platit DPH podnikatelé s obratem přesahujícím dva miliony korun, vypočítaným za dobu dvanácti po sobě jdoucích měsíců. Nově se má započítávat kalendářní rok. Malé podniky, které v průběhu roku překročí obrat dva miliony korun, se stanou plátcem DPH až od 1. ledna následujícího kalendářního roku.
Firmy i OSVČ, které vydělají 100 tisíc eur a více, se v souladu s celounijní politikou zařadí do kategorie pro povinné odvádění DPH okamžitě. Co z toho vyplývá?
Plátcem se v některých případech stává podnikatel hned od druhého dne, kdy jeho obrat přesáhne stanovenou částku. V situaci, kdy ale předává účetní doklady až za celý rok, mu mohou vyvstat závažné problémy.
„Limit pro přechod do povinnosti odvádět DPH je určitě výhodnější sledovat průběžně,“ upozorňuje Bohuslava Kutnerová, spolumajitelka společnosti Arelas, zaměřující se na digitální účetnictví. Stačí totiž jediná faktura na větší částku a podnikatel se ihned přesouvá do pásma s povinností odvádět DPH.
Plátci DPH musejí zpětně opravit každou fakturu
Nevědomost samozřejmě neomlouvá, a firma tak může snadno porušit povinnost registrace dle zákona. Navíc jí v té souvislosti automaticky vzniká závazek opravit zpětně každou fakturu, vystavenou od chvíle, kdy obrat překročila. „Takový podnikatel se bude muset znovu obrátit na své klienty a opravené faktury s nimi řešit,“ přibližuje Bohuslava Kutnerová.
Plátce DPH čekají od ledna změny v povinné registraci k dani. Co přináší novela zákona?
„Jistější, a rozhodně bezpečnější, bude sledovat účetní data v reálném čase. Podnikatel tak získá možnost okamžitě reagovat, pokud mu vznikne povinnost odvádět DPH. Může tomu také proaktivně předcházet, nebo naopak jít naproti,“ vysvětluje Bohuslava Kutnerová z Arelas. Podmínkou této flexibility je ale právě digitalizované účetnictví, umožňující průběžnou správu všech dat.
Digitalizace usnadní účtování i řízení
DPH respektive daně přitom nejsou zdaleka jedinou oblastí, v níž hraje rozhodující roli to, zda firma účtuje digitálně, nebo „papírově“. Analogové účetnictví dokáže poskytnout přinejlepším měsíc stará data, a s těmi je samozřejmě mnohem obtížnější řídit vlastní byznys. Naopak permanentní přístup k aktuálním číslům, který umožňuje digitál, umožňuje řídit podnikání mnohem efektivněji.
„Zdaleka nejde jen o osvobození od rutinních úkolů, kdy například fakturaci svěříte robotům, kteří dokumenty obratem importují do systému, nebo se online propojíte s bankami. Díky digitalizaci účetnictví můžete totiž okamžitě reagovat na výkyvy trhu, měnit ceny, upravovat marže, plánovat pohyby na skladě a tak dále,“ upozorňuje Bohuslava Kutnerová s tím, že přechodu na digitál se není třeba zbytečně obávat. Menší a střední firmy dokážou transformaci zvládnout i v řádu několika týdnů.