Odhadují to experti ze společnosti UpGates, dodavatele e-shopových řešení.
Pro zákazníka bude pocitová hodnota zboží nižší vlivem nových cen odrážejících inflaci. Nové e-shopy budou přibývat jen pozvolna a jejich počet vzroste maximálně o jednotky procent, vyplývá z analýzy.
Pandemie rozvoji e-commerce přála
Na poli české e-commerce nastává stabilizace po rekordních a překotných letech vyvolaných covidovou pandemií, která rozvoji nakupování přes internet přála.
Aktuální trendy jsou ale opačné. Podepisuje se na nich především rekordní inflace, vysoké ceny energií a celková nejistota.
„Je logické, že apetit k utrácení se postupně vytrácí a tržby začínají stagnovat. Nesmíme ovšem zapomínat na výchozí pozici celého segmentu. E-commerce má za sebou rekordní růst, a určité vystřízlivění se tedy dalo očekávat. Pravdou však zůstává, že bez globálních šoků by se místo poklesu projevilo spíše jen slabším růstem,“ vysvětluje obchodní ředitel Upgates Martin Pech.
Tlačítkový zákon dolehne na e-shopy už před koncem roku
Tržby už nyní rostou pomaleji
Na podobě nákupních košíků se bude i nadále odrážet, že mají lidé hlouběji do kapsy. Kvůli rekordní inflaci může být průměrná hodnota objednávky stejná nebo lehce nižší. Experti odhadují, že klesne až o 10 procent. Pro zákazníka ale bude pocitová hodnota zboží kvůli novým cenám menší.
„Tržby budou na velice podobné úrovni jako v uplynulém roce. Přesto mohou obchodníci letos očekávat jejich mírný růst, který se bude pohybovat kolem pěti procent,“ odhaduje Martin Pech.
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz v loňském roce klesla hodnota prodaného zboží o 12 procent na celkových 197 miliard korun.
Cestou z krize expanze na nové trhy?
Celkový počet e-shopů čeká s největší pravděpodobností také stagnace. Nové internetové obchody budou přibývat jen zvolna a jejich počet vzroste maximálně o jednotky procent.
Tuzemská e-commerce zažila loni poprvé v historii propad
„Podnikatelé jsou nyní nuceni zefektivňovat svůj provoz, automatizovat procesy a důkladněji zvažovat rentabilitu jednotlivých obchodních kanálů. Naprostá většina aktuální otřesy ustojí, a dokonce někteří z krize vyjdou ještě silnější. V současné situaci se totiž nabízí výborná příležitost pro e-shopy expandovat na nové a stále rostoucí zahraniční trhy,“ doporučuje Martin Pech.
Tuzemský segment e-commerce je aktuálně velmi silný, protože si Češi již zvykli nakupovat online. „I když někteří spotřebitelé možná frekvenci svých nákupů nebo hodnotu objednávek dočasně sníží, lze očekávat, že společně s ekonomickým oživením se k nakupování přes internet opět s chutí vrátí,“ uvádí Martin Pech.
Podle odhadů se i přes vládní opatření a uklidnění trhů dá očekávat, že lidé budou více přemýšlet o energiích. Proto se předpokládá růst v oblasti zařízení, která přináší úspory. Naopak pokles by měl nastat u zbytných produktů, jako je třeba sportovní vybavení nebo doplňky do domácnosti.
Právě e-shopy z těchto kategorií kategorie zaznamenávaly v posledních dvou letech boom, a je tedy pravděpodobné, že se připojí k obchodům s hračkami nebo potravinami, které už loni vykazovaly sestupnou tendenci. Oproti tomu se v loňském roce se nejvíce dařilo e-shopům z oblastí kosmetiky a klenotnictví.