Podnikatelé kupují stále více ojetin. Proč?

Prodeje ojetin podnikatelům rostou. Za trendem nestojí jen dlouhodobá recese, ale také změna životního stylu a ekonomičtější chování tuzemských firem a živnostníků.



„Je to podle mého názoru výraz změny životního stylu. Po roce 1989 bylo nové auto výrazem společenského statusu. Podobně jako v rozvojových zemích vlastnictví televizoru nebo mobilu. A jako v rozvinutých zemích vlastnictví půdy či obecně nemovitostí. Postupně se posouváme v tom smyslu, že auto je čím dál víc chápáno jako spotřební věc, ne jako ´člen rodiny´ anebo jako ´vyjádření úspěšnosti podnikatele´. Samozřejmě tento stav stále do značné míry trvá, proto si podnikatelé s oblibou kupují ´prestižní´ značky aut, nicméně už nemají stejnou představu jako kdysi, totiž že si kupují auto na dalších deset let,“ říká ekonomka Markéta Šichtařová.  

podnikatel auto„Čím víc je auto chápáno jako spotřební a užitková věc, tím víc jsou podnikatelé ochotni častěji auto měnit, mít více aut pro různé účely a také nelpí na tom, aby byli prvním majitelem. To, jestli je, či není krize, se projevuje spíš ve frekvenci nákupů aut. Ale tato změna společenského postoje se projevuje spíš v ochotě koupit i auto ojeté,“ dodává Markéta Šichtařová.

Na změnu v chování firem a živnostníků ukazují statistiky prodejců. Například mezi lety 2008 až 2013 činil podíl celkových prodejů ojetých automiblů podnikatelům v autocentru AAA Auto 8,8 procenta, ovšem za samotný rok 2013 se jednalo o 11,4 procenta. Ve druhém pololetí tohoto roku vzrostlo procento prodaných ojetin dokonce na 12,9 procenta.

Údaje poukazují na to, že firmy začaly omezovat výdaje nejen kvůli ekonomické recesi, ale také kvůli výhodnosti nákupu ojetého automobilu, jehož užitá hodnota a mezní užitek jsou téměř identické oproti koupi vozu nového. Kupující v takových případech může ušetřit i desítky procent z ceny ve srovnání s novým automobilem.

Polovina hodnoty za dva roky

„Je známo, že nové automobily ztrácejí ihned po opuštění autosalonu svojí hodnotu. Během prvního roku nebo dvou to může být až 40 procent z pořizovací ceny,nebo dokonce více. V současné ekonomické situaci jsou to peníze, které lidé i firmy rádi ušetří,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka autocentra AAA Auto.

Druhým rokem vozy ztrácí až polovinu své ceny a třetí rok provozu pak mají hodnotu nižší o 60 a více procent.  „V případě pořízení ročního nebo dvouletého vozu bude již tento propad zohledněn v jeho pořizovací ceně. Zánovní vozidlo tedy bude již o desítky procent levnější, a firma nemusí absorbovat výrazný počáteční propad zůstatkové hodnoty. Výrazně levněji vyjde také havarijní pojištění, které se odvíjí z časové, případně účetní hodnoty vozidla,“  vysvšětluje Stanislav Zelenka, prezident České asociace fleet managementu.   

„Nárůst prodejů ojetých vozů velkým českým firmám činil 7,2 procenta v roce 2013 oproti 5,5 procentům  za předchozí rok. V reálných číslech se jedná o 832 vozů, což potvrzuje jasně se vyvíjející trend šetření nákladů při nákupech firemních automobilů. Prodeje ojetých automobilů českým podnikatelům za rok 2013 činily 4,2 procenta z celkového počtu 38 323 vozů prodaných v České republice. V roce 2013 u nás podnikatelé nakoupili 1604 vozů, což je takřka o sto vozů více než za rok 2012,“ dodává Karolína Topolová.

Nejoblíbenějším vozem z pohledu karoserie jsou pro podnikatele jsou jednoznačně kombíky, které tvoří celou čtvrtinu prodaných automobilů. Relativně velký podíl s 18 procenty reprezentují hatchbacky, v závěsu s dodávkami se 13,6 procenty. Přibližně stejný prodejní podíl mají vozidla SUV (9,9 procent), sedany (8,9 procent) a pick-upy (8,8 procent). Něco málo přes 6 procent prodejů tvoří vozidla MPV a necelých 10 procent doplňují off roady, minibusy a jiné automobily.

Nejčastěji se podnikatelé zaměřují na čtyři roky stará vozidla. Ta tvoří 14,4 procent všech prodejů. Alternativní volbou jsou o rok starší, tedy 5 let staré automobily (13,2 procent), případně o rok mladší vozy se 3 lety od výroby (12,6 procent). S větším odstupem jsou to pak šestileté vozy (9,6 procenta) a o další dvě procenta méně sedmileté ojetiny. 

Do rozmezí jednoho procenta (5,7 – 6,4 procena) se vejdou automobily se stářím 1-2 a 8-9 let. Zbytek, tedy 4,2 procenta, tvoří desetileté vozy. Ve více než v polovině případů (51,7 procenta) platili při koupi ojetiny podnikatelé hotově, ve zbytku se jednalo o jiný druh financování s drtivou většinou prostřednictvím úvěrů.

Pozor na rizika

Firmy a podnikatelé, kteří kupují ojeté automobily, by však měli věnovat pozornost i možným rizikům. „Jako při koupi jakéhokoli ojetého vozidla je třeba detailně prověřit jeho historii. Ověřit si původ vozu, kam vozidlo jezdilo do servisu a zda byly dodrženy výrobcem předepsané prohlídky, tj. zda byly dodrženy servisní intervaly a jejich provedení v předepsaném rozsahu a kvalitě, technický stav vozidla a zda bylo vozidlo v minulosti havarováno,“ popisuje hlavní zásady Stanislav Zelenka, prezident České asociace fleet managementu.

Podle jeho slov je vhodné pro firemní účely vhodné pořizovat vozidla, která jsou ještě v záruce. „Tím by mělo být částečně pokryto riziko, pokud by se objevily nějaké skryté vady, že mohou být řešeny v rámci záruky. Asi bych se vyvaroval koupi vozidel starších dvou let. U těchto vozidel se již obtížně predikují budoucí náklady a riziko skrytých vad je již daleko vyšší.  Na druhou stranu jsou i firmy, které pořizují do svého vozového parku vozidla i čtyřletá vozidla z ukončeného operativního leasingu  a jsou s tímto řešením spokojeni,“ doplňuje Stanislav Zelenka.    

• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl | Služby

Doporučujeme