Mám v sobě tvrdohlavost, která se nikdy nevyděsí z vůle druhých, říkávala britská spisovatelka Jane Austen. Tato slova bezezbytku platí i na bývalou redaktorku magazínu Czech Business Weekly Cristinu Muntean.
Rodačka z malé vesnice v rumunské Transylvánii vybudovala v Česku významnou společnost, zabývající se kariérním růstem a rozvojem vůdčích schopností žen.
Mission Impossible
Už patnáct let jde tvrdohlavě za svým cílem, který v českých podmínkách vypadá jako mission impossible. Ideálem je nejen zvýšit počet žen na vedoucích pozicích, ale především od základů změnit jejich myšlení.
Klíčem k tomu jsou podle jejích slov promyšlené investice do seberozvoje, zejména emoční inteligence.
Trnitou cestu na vrchol si prošlapala sama, v cizí zemi a (původně) bez znalosti češtiny. I proto je dnes vzorem pro další ženy, které chtějí uspět v podnikání nebo dobýt mužský svět korporátního managementu. Ne za cenu duševního vyčerpání a vyhoření, ale s pocitem intenzivního sebenaplnění.
„Představte si ženu žijící v Česku, které je necelých 30 let, je Rumunka, umí výborně anglicky, ale česky minimálně. Nemá úspory ani ty správné známosti, aby se mohla uplatnit ve stejném oboru (novinařina). A vlastně už ani nechce,“ popisuje Cristina Muntean v podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz, kdy a jak nastal zlom v jejím profesním životě.
„Řekla jsem si, že nový začátek zvládnu silou vůle, a zvládla jsem to… “ dodává s úsměvem.
Poté, co během globální ekonomické krize ze dne na den skončil magazín Czech Business Weekly, měla jen měsíc na to, aby vymyslela, z čeho zaplatí další splátku hypotéky. „Jedinou možnou cestou pro mě bylo začít nabízet to, co jsem jako novinářka znala z kontaktů s lidmi z vedení firem. Viděla jsem, co ředitelé při komunikaci s novináři nezvládají nebo zanedbávají, a měla jsem k tomu co říct,“ říká Muntean.
V roce 2010 proto založila v Praze společnost Media Education CEE. Díky svým kontaktům z předchozí profese se jí podařilo rychle získat několik zakázek na mediální školení a krizovou komunikaci. Dnes má Vornica desítky tisíc spokojených klientů, kterým se věnují stovky lektorů.
Zabiják ženského potenciálu
Podle nedávné analýzy náborové platformy Datacruit byla v Česku v roce 2024 na vedoucích pozicích jen zhruba třetina žen. Na pozici CEO (výkonný ředitel) pak pouhých 19 procent. Zástupkyň žen ve vedení podniků sice v posledních letech přibývá, ale hlemýždím tempem. Výjimkou je oblast Human Resources (lidských zdrojů), kde se ženy prosazují velmi výrazně, na postech ředitelek je jich 68 procent.
Cristina Muntean se domnívá, že přes výraznou emancipaci žen v posledních desetiletích se společenské vzorce významně nezměnily.
Designérské skvosty jako byznys. Podnikatelka dává vintage nábytku druhou šanci
„Ženy jsou od dětství stále vychovávané k tomu, aby druhým sloužily, aby primárně vnímaly potřeby ostatních. A tento vzorec z rodiny si přenášíme i do pracovního prostředí. A to je zabiják ženského potenciálu, protože nejde o vědomá rozhodnutí, ale naučenou roli,“ tvrdí podnikatelka. Svět přitom prý – dnes víc než kdy jindy – potřebuje „každou kapku ženské síly“.
A jak pracovat s klientkami, aby mohly tohoto potenciálu využít? K úspěchu a sebenaplnění nevede podle Cristiny Muntean jednoduchá cesta.
„Každý by si měl uvědomit, kým skutečně je (týká se to mužů i žen), čeho chce dosáhnout a jak může přispět sobě i společnosti – ne z vnitřní prázdnoty, z opakování naučených vzorců a útrpného očekávání odměny od druhých. Vycházet z předpokladu, že mě muž uživí a děti se o mne postarají ve stáří – to není dospělé chování,“ vysvětluje Cristina Muntean.
Diverzita je dnes častým tématem diskusí ve společností. Genderově vyvážený leadership přináší firmám i společnosti jako celku řadu benefitů.
Podle zakladatelky společnosti Vornica je každé podnikání formou leadershipu, podobně jako působení na vedoucích pozicích v korporátním prostředí. Podnikatelka by měla mít vizi i důvěru v to, že ji dokáže srozumitelně vyjádřit a sdílet ji s ostatními. A také zapojit okolí do jejího uskutečňování.
„To se netýká jen práce, ale i organizace domácnosti, výchovy dětí, rodinných financí… To se každému muži nemusí líbit,“ dodává Cristina Muntean.
Hluboká transformace společnosti
Problém nedostatku žen ve vedení podniků není podle ní primárně o genderové nerovnosti.
„Začíná enormní krize mentálního zdraví, kterou si zatím neuvědomujeme, ale je všudypřítomná. Protože nejsme schopni vnímat symptomy, dokud nás nezavřou do blázince, myslíme si, že je všechno v pořádku. Ale není: Zvyšuje se – a u žen je to výraznější – výskyt úzkostných stavů, pochybností o sobě samých, vyhoření… a na druhou stranu narůstá emoční reaktivita a impulzivní chování,“ krčí rameny.
Prosadit se ve společnosti, která je podle Muntean stále násilnější, bude v blízké budoucnosti obtížnější. Částečně je to i vinou sociálních sítí, které ´dělají z lidi divochy´.
„Mizí některé emoce jako přirozený stud, zejména při chování na internetu, jehož vzorce si ale přenášíme i do reálného života,“ Proto je pro zveřejňování algoritmů sociálních sítí i moderaci sdíleného obsahu.
Na stránkách společnosti Vornica se ostatně dočteme, že způsob, jakým dnes lidé vedou své životy, týmy, organizace, země a svět, potřebuje hlubokou transformaci.
„Snažíme se přehodnotit způsob, jakým vedeme sebe, své lidi, organizace a země, abychom mohli zrodit nový typ vedení, který ctí ženské pohlaví a podporuje nový způsob podnikání, který zastaví devastaci naší planety a bude dlouhodobě udržitelnější,“ stojí na webu společnosti Vornica. Navýšení počtu žen ve vedení firem je podle Muntean jedním z kamínků do mozaiky, který k tomu má přispět.
Naší vizí je, aby se Evropa stala příkladem toho, jak proměnit rozmanitost v dědictví, abychom mohli žít v míru a stát se kolébkou systémových inovací pro firmy i komunity.
Násobné navýšení nevypadá jako příliš realistický cíl, Cristina Muntean si to ovšem nemyslí.
„Abychom měli více žen v top pozicích, ovšem ne ´žoldnéřek´, ale těch, pro které je vedení posláním, musíme víc investovat do rozvoje emoční inteligence a osobního leadershipu mladých žen ve věku od 18 do 30 let. V tomto věku se nejen ještě dotváří mozek, ale lidé dělají drtivou většinu rozhodnutí, která nás zásadně ovlivňují po zbytek života.“
Firmy by neměly – tak, jak je dnes běžné – investovat pouze do rozvoje funkčních kompetencí, ale věnovat mnohem více času i prostředků do osobnostního rozvoje svých lidí.
Vornica je v rumunštině žena, která vypráví příběhy. A vyprávění zajímavých a inspirativních příběhů je tou nejvyšší formou leadershipu. Dostáváte se lidem nejen do hlavy ale i do srdce.
Osobnostní rozvoj na steroidech
Že jsou ženy emočně inteligentnější než muži, je pouhý mýtus, tvrdí zakladatelka společnosti Vornica. Ženy sice bývají citlivější a více naladěné na druhé, většinou mají větší empatii – podle ní to ale není vrozené.
„Mám v portfoliu 80 procent žen a 20 procent mužů. Obě pohlaví se mohou vzájemně inspirovat. Mužští kolegové jsou úžasní v tom, jak jsou soustředění na práci, jaký mají tah na branku a nenechávají se ničím rozptýlit,“ říká Muntean. To by podle ní prospělo i podnikatelkám.
A co by poradila ženám, které chtějí úspěšně nastartovat a rozvíjet vlastní podnikání? „Žena, která chce začít podnikat, by si měla uvědomit, že rozhodnutí stát se podnikatelkou, tedy vlastně CEO svého byznysu, je neintenzivnější cestou osobnostního rozvoje na světě. To není o kariéře, ale o osobnostním rozvoji na steroidech,“ glosuje.
Mladé ženy láká podnikání stejně jako muže. Cestu k němu mají složitější
Podnikání vám prý už na startu drsně odhalí, co umíte a co neumíte, co všechno se ve vás skrývá… „Když chci například koučovat, mám představu, že moje podnikání bude především o tom, jak zvládám koučink. To je zásadní omyl. Primárně je o podnikatelských dovednostech, které musíte bezpodmínečně rozvíjet – vědět, jak nastavit vizi, jak nastavit strategii, podnikatelský plán, určit si správné cíle, jak si vybrat správné lidi, jak umět delegovat, jak na marketing,“ uvádí příklady.
Ženy prý to často ignorují, přitom je právě to jedinou spolehlivou cestou k úspěchu. „Učte se podnikatelskému ´řemeslu´ s předstihem a plaťte si za rozvoj svých kompetencí samy, ze své kapsy. Přestaňte očekávat od ostatních, že oni budou investovat do vašeho štěstí,“ doporučuje bývalá novinářka.