Vysoká cena volání a mobilních dat, která je v Česku vůbec nejvyšší v Evropě, představuje pro živnostníky a malé podniky jednu z výrazných konkurenčních nevýhod, které mají oproti podnikům v jiných zemích Evropy.
Od doby, kdy tuzemští operátoři v roce 2013 zavedli takzvané neomezené tarify, konkurence tří dominantních hráčů na trhu k žádné další výrazné změně nevedla. O2 tehdy přišlo s cenou 749 korun měsíčně za 1 GB dat, který se postupně výšil na 1,5 GB a teprve před několika týdny zvýšil na 3 GB.
V porovnání s dalšími státy Evropy však tyto ceny působí jako z jiného světa. Podle společnosti Point Topic tak Češi ve třetím čtvrtletí loňského roku platili za 1 GB dat nejvíc v Evropě, v přepočtu asi 149 korun. Například ve Finsku či Rakousku vyjde 1 GB na 23 korun, což je o 85 procent méně. Téměř devítinásobný cenový rozdíl v tak klíčové oblasti, jako jsou data, tak znamená pro české podnikatele výrazně horší pozici oproti konkurenci na celoevropském trhu.
Mizérie českého trhu vynikne i v porovnání se sousedním Německem, kde patří ceny k nejvyšším v Evropě. I tam platí podnikatelé za 4 GB dat cenu v přepočtu asi 642 korun za měsíc. Přitom obraty tamních firem jsou vzhledem k vyšší kupní ceně obyvatel vyšší než v Česku.
Horší pozice tuzemských živnostníků je patrná také při porovnání s ostatními zěměmi střední a východní Evropy. Například na sousedním Slovensku O2 nabízí podle severu iDnes za 774 korun 15 GB dat, v Bulharsku dokonce 20 GB a v Maďarsku alespoň 8 GB dat.
Obtěžování neskončilo
Vysoké ceny však nejsou tím jediným, na co si tuzemští podnikatelé u operátorů stěžují. Již několik let upozorňují například na to, že je obtěžují SMS s reklamami nebo informacemi o vyúčtování. Zatímco před čtyřmi lety si podnikatelé stěžovali na obtěžující SMS o víkendech, svátcích či v nočních hodinách, v současnosti upozorňují hlavně na zprávy, které chodí v pozdních odpoledních a večerních hodinách.
Operátoři potvrzují, že časový rozsah, kdy obchodní sdělení posílají, zůstává poměrně široký, a zasahuje až do pásma, kdy již není vyřizování pracovních záležitostí považováno za slušné a přijatelné. „Informační SMS rozesíláme pouze mezi osmou a dvacátou hodinou, aby zákazníky nerušily v nočních hodinách,“ říká mluvčí O2 Lucie Jungmannová. „Zprávy SMS, pomocí kterých informujeme zákazníky o vyúčtování, rozesíláme standardně ve všedních dnech v čase od osmi do dvaceti hodin. Zákazník si může toto nastavení změnit,“ doplňuje Ondřej Luštinec, mluvčí Vodafone.
Vstřícnější nastavení má T-Mobile. „SMSky o vystavení vyúčtování posíláme pouze v období pondělí až pátek od devíti do osmnácti hodin,“ popisuje mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Některé typy informačních SMS, například o přijaté platbě navazující na zpracování výpisů od bank, jsou ale automaticky rozesílány po celý týden v době devíti do jedenadvaceti hodin.
Tyto časy přitom zasahují do doby, která je považována za nevhodnou pro pracovní komunikaci. Ta by neměla začínat před devátou hodinou a neměla by přesáhnout sedmnáctou hodinu.
Plýtvání penězi zákazníků pokračuje
Kromě obtěžujících SMS si podnikatelé roky stěžovali také na podobu vyúčtování za služby, které jim operátoři zasílali, protože jim zvyšovala náklady a vedla k plýtvání papírem. Například u O2 byla jeho grafická podoba vyúčtování tak nešťastná, že se nevešla na dvě stránky a bylo notné namísto jednoho listu tisknout dva listy papíru. Při desítkách milionů vyúčtování zaslaných každý rok to znamenalo bezmála tři miliony zbytečně odeslaných listů a milionové náklady, které operátor samozřejmě promítá do ceny svých služeb pro zákazníky.
Od loňského roku sice operátor přešel na nové grafické zpracování faktur, zbytečná stránka navíc však zůstala. Mezi jednotlivými sekcemi faktury jsou totiž tak velké mezery volného místa, že informace, které by se jinak vešly na stránku a půl, operátor opět „roztáhl“ na tři stany a tím pádem na dva listy papíru.
„Faktura O2 je navržena v oboustranném designu, kdy na první straně je celkový přehled a na druhé straně daňová rekapitulace – při zvolení oboustranného tisku se informace pohodlně a přehledně vejdou na jeden list. Rozpis vyúčtování jsme navrhli na základě reálných požadavků našich firemních zákazníků, kteří často distribuují rozpisy jednotlivých služeb svým zaměstnancům a požadovali, aby každá služba byla na jedné straně. Zákazníkům doporučujeme využívat elektronické vyúčtování, které mají zdarma dostupné v online samoobsluze Moje O2,“ dodává za O2 Lucie Jungmannová.
Jenže právě firemní zákazníci, kteří dostávají vyúčtování v elektronické podobě, si na roztažení vyúčtování na tři listy stěžují nejvíce. Vyúčtování v digitální podobě totiž musí tisknout pro založení do účetnictví a list navíc jim tak zbytečně zvyšuje firemní náklady.
Jeden operátor, dvě vyúčtování
Z historických důvodů řeší zákazníci O2 také další specifikum. Vzhledem k tomu, že v minulosti došlo v rámci této společnosti ke sloučení Českého telekomu, Eurotelu a Telefóniky, dostávali podnikatelé každý měsíc vyúčtování nadvakrát. Jednou za pevnou linku a internet, zvlášť pak za mobilní služby.
Již před třemi lety O2 slibovalo, že s touto praxí, která opět vedla k plýtvání papírem i nákladů na poštovné, ještě během roku 2016 skončí. Nakonec ke změně došlo až v roce 2018.
K úsporám však zatím z větší části nedochází. „Zákazníkům od loňského roku umožňujeme sloučit vyúčtování za pevné a mobilní služby do jedné faktury. U nových zákazníků je toto sjednocení nastaveno automaticky,“ zmiňuje Lucie Jungmannová. Protože však zákazníci o této změně nevědí, chodí drtivé většině z nich stále faktury nadvakrát a zátěž životního prostředí se nesnižuje.
Dalibor Dostál