Pohledávky připravují obce i firmy o stamiliony. Startup přichází s řešením

Obce v Česku přicházejí o stovky milionů korun ročně. Důvod? Samosprávy nedokážou účinně vymáhat pohledávky za drobné komunální služby. Jedním z řešení může být digitalizace správy pohledávek, kterou jim nabízí společnost Rekenber.

Digitalizace by měla pomoci věřitelům, aby se snadněji dostali ke svým penězům, ale zároveň usnadnit splacení dlužníkům. Zařídit to chce český startup.

Ilustrační fotografie | Shutterstock

Jak vrátit dlužníky do života?

Zakladatelé startupu Peter Zvirinský a Bohdan Hemžal objevili raison d´etre v tom, že zefektivní věřitelům vymáhaní dluhů a dlužníkům pomohou z dluhové pasti už před deseti lety. První jmenovaný pracoval od roku 2013 na datovém výzkumu k insolvencím a pohledávkám.

„Původně se jednalo čistě o datový výzkum. Každopádně Peter byl u nás první, kdo začal tato data analyzovat,“ popisuje Bohdan Hemžal, který se k projektu přidal v roce 2019. 

Rekenber chce zabezpečit co nejefektivnější cestu dlužníků zpět do ekonomického života a na této cestě jim poskytnout transparentní a férový proces oddlužení.

Bohdan Hemžal předtím několik let pracoval v sektoru financí a pohledávek. „Oba jsme se dlouhodobě věnovali problematice pohledávek a vymysleli jsme produkt v segmentu, který prakticky nevyužíval moderní ale pouze analogové technologie. Peter se snažil modelovat pojistky proti kybernetickým útokům a navrhoval řešení pro banky pro prevenci praní špinavých peněz. Než jsme odstartovali Rekenber, vedli jsme spolu dvě další firmy,“ vzpomíná Hemžal.

Prvním klientem, který podle zástupců startupu dodal celému projektu důvěryhodnost a punc kvality, byla Česká Spořitelna. Významná česká banka navíc podpořila startup investicí ve výši 12,5 milionů.

„První dva roky Rekenber fungoval pouze z úspor zakladatelů, kteří brali jejich čerpání jako nutnou investici. Investice ze strany České spořitelny ve výši 12 a půl milionu korun můžeme označit za gamechanger. Aktuálně Rekenber aktivně řeší fundraising, který i určí další směřování společnosti,“ prozrazuje zakladatel.

V Česku je momentálně více než 800 tisíc dlužníků v soudním vymáhání. Interakce s takto vysokým počtem dlužníků je náročný a nákladný proces pro všechny věřitele.

Bohdan Hemžal

Kde obce tlačí bota a co s tím?

Vymáhání drobných pohledávek je podle zakladatelů startupu Rekenber zásadním problémem, se kterým se potýká prakticky každá obec nad 1 000 obyvatel, tedy zhruba 1 500 českých měst, městysů a vesnic.

„Problém je navíc velmi komplexní – ovlivňuje cash flow, zasahuje do oblasti strategického vedení a komunikace s obyvateli. Lepší správa pohledávek, ke které chceme přispět, pomůže i těm nejmenším obcím získat do rozpočtu významné desítky tisíc korun, u středních a větších měst se pak bavíme řádově o milionech až desítkách milionů korun,“ vysvětluje Peter Zvirinský.

V celkovém počtu pohledávek jsou v Česku na prvním místě právě města a obce, celkem mají v insolvencích „zamčených“ asi 30 miliard korun.

Návratnost na českém insolvenčním trhu činí v současné době asi 30 procent za pět let a bude se dále snižovat, což může pro dlužníky znamenat další prohloubení ztrát z pohledávek.

„Abychom nabídli nejen obcím, ale i dalším státním i soukromým organizacím účinné řešení, vytvořili jsme technologickou platformu, která z procesu vymáhání odstraňuje většinu manuálních administrativních úkonů. Díky tomu lze docílit efektivity a návratnosti i v oblasti drobných pohledávek,“ popisuje Bohdan Hemžal.

Svým zákazníkům nabízí Rekenber jediný centrální systém, který potřebují pro komplexní monitoring vývoje jejich pohledávek v insolvenčním řízení.

Ideální volba pro dlužníky i věřitele?

A jak přesně produkty Rekenber, které pomáhají například také při aktivním řízení investičního portfolia, při procesu firemních restrukturalizací a konkurzů ad., fungují?

Vítejte ve virtuální realitě. Pražské AR&VR studio roste raketovým tempem

„Základem je technologická platforma. Ta zahrnuje propojení mezi technologiemi klienta a Rekenberu. Využívá umělou inteligenci, která dokáže vytáhnout maximum z dat z podkladových materiálů a pochopit je. Díky behaviorálním modelům vygeneruje automaticky další aktivitu – komunikaci s dlužníkem, přípravu doplňující dokumentace a podobně. Eliminuje tak náklady na koncipienty. Zároveň vše připraví pro aplikaci Rekenberu, která vše vizualizuje,“ vysvětluje zakladatel. 

Jakákoliv nezaplacená pohledávka může protéct jejich end-to-end platformou na správu pohledávek. U měst se soustřeďují na správu a výběr poplatků, u malých s a středních podniků jsou prioritou faktury.

„V tomto případě aktuálně řešíme především implementaci do fakturačních systémů ať už v rámci digitálního bankovnictví firem či systémů jako ABRA nebo Helios. Cílem je řešit problematické faktury tam, kde vznikají, tedy ve fakturačních systémech,“ dodává Bohdan Hemžal.

Bohdan Hemžal

Na trh s pohledávkami přinášíme takzvanou éru Debtech, kdy aplikováním pokročilé technologie spojujeme věřitele s dlužníky, říká.

Kapitalistický altruismus?

Podnikání není o altruismu, ale především o generování zisku. Oba zástupci startupu přesto tvrdí, že Rekenber v této fázi není firmou, které by šlo primárně o vydělávání peněz.

Zatím není potřeba tlačit na zisk, jako zakladatelé cítíme, že je v segmentu velký potenciál. Vzhledem k tomu, že je Rekenber technologický start-up, je logické, že zpočátku firma není v zisku,“ usmívá se Hemžal. Firma tedy není v černých číslech, v dohledné době by ale k „překlopení do ziskovosti“ podle zakladatelů dojít mělo.

Správa pohledávek ovšem podle nich nemá u věřitelů zásadní prioritu a začnou ji řešit, až když se dostanou do potíží.

Peter Zvirinský

„Ani stát v tomto případě nevyvíjí nějakou výraznější aktivitu. My se snažíme do této problematiky vnést více osvěty. Velké množství pracovních postupů lze zautomatizovat a zredukovat tak náklady. Zároveň je třeba změnit nastavení obou stran, tedy věřitele a dlužníka tak, aby se přestali brát jako dvě protistrany a místo toho spolupracovali jako partneři. Rekenber chce v tomto ohledu plnit roli prostředníka a komunikátora,“ doplňuje Hemžal.

Nejde tedy jen o schopnost vymoci peníze ale i o to, aby se dlužník dokázal komfortně spojit s věřitelem. Součástí služeb Rekenberu je i pomoc klientům při prověřování, zda pro splacení dluhu využívají veškeré možné zdroje financí (například státní podpora apod.).

„Edukace výrazně pomáhá problémům předcházet. Klasické inkasní společnosti vše ukončí potom, co dlužník řekne, že nemá jak zaplatit. Rekenber volí lidský přístup, komunikuje aktivně s oběma stranami a hledá řešení. S nadsázkou se dá říci, že právě v tom se jedná o kapitalistický altruismus,“ dodává.

Cvrčci a červi běžnou součástí jídelníčku: Startup nabízí Čechům exotiku

Mezi klienty přibývá obcí i firem

Mezi nejvýznamnější klienty startupu stále patří velké firmy s širokým portfoliem zákazníků jako banky, energetické společnosti a podobně.

„Aktuálně ale přidáváme klienty z oblasti měst a obcí a malých a středních podniků. Menší firmy bohužel neřeší věci jako prověřování protistran, nebo správné nastavení dokumentace. Rekenber umí i s tímto pomoci. A když dojde na nejhorší, tak zvládne i pomoci převzít celou aktivitu a pomoc se získáním pohledávky,“ tvrdí zakladatel.

S obcemi nadějný technologický startup většinou komunikuje napřímo, ale zároveň se snaží být aktivní i v komunikaci s organizacemi, které obce zastupují – například Sdružením tajemníků městských a obecních úřadů ČR.

Zdroj: Rekenber

Je to mimo jiné proto, aby lépe porozuměli vývoji a trendům v tomto segmentu. Práce pro města a obce je podle Hemžala primárně v upozorňování obyvatel na blížící se nebo už prošlou splatnost poplatků nebo pokut.

Obzvlášť v současné době, kdy stát šetří prakticky ve všem, přechází spousta administrativy a byrokracie na obecní samosprávy. Ty jsou tak zavalené ještě více než kdy dřív, a na správu pohledávek za drobné poplatky do 500 korun nemají kapacitu vůbec.

Nejedná se přitom o marginální částky. Celkem mají české obce v nevymožených pohledávkách “zamrzlé“ stovky milionů. Pokud jde o plány do budoucna, chce startup začít spolupracovat s větším množstvím měst a obcí a malých a středních podniků. A míří také za hranice České republiky. „Výhledově chceme proniknout na další evropské trhy a možná i dál,“ dodává Hemžal.

Bez odhodlanosti a víry v úspěch to ale nepůjde. Jaké vlastnosti by tedy měl mít člověk, který dokáže úspěšně rozvíjet vlastní byznys?

„Odolnost, tvrdohlavost, chuť jít si za svým. Odhodlání věřit svému řešení. A zároveň být flexibilní a zachytit, pochopit a správně reagovat na zpětnou vazbu od klientů,“ dodává ještě zakladatel Rekenber.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme