Lidi na HO trápí zejména komplikovaná komunikace s kolegy a složité připojení do firemní sítě. I ti nejkonzervativnější zaměstnavatelé přitom začínají práci na dálku akceptovat jako novou realitu a přizpůsobují tomu firemní informační infrastrukturu.
Vyplývá to z průzkumu technologické společnosti System4u, který realizovala výzkumná agentura SC&C mezi 1 422 respondenty, kteří pracovali z domova od března 2020. Zaměstnanci si nejvíce stěžují na těžko dostupné firemní aplikace a obtížnou komunikaci s kolegy pomocí telefonu nebo e-mailu. Chybí jim vzájemný přímý kontakt, na který byli zvyklí.
„Řada firem do 50 zaměstnanců překvapivě nevyužívá video hovory pro týmovou práci. Ty jsou běžné spíše ve větších firmách. Děti školou povinné tak paradoxně komunikují s učiteli lépe než většina jejich rodičů na home officu. Dalším problémem je absence plnohodnotného přístupu do firemních aplikací, nestabilita připojení a omezení uživatelských práv,“ shrnuje praktické zkušenosti Martin Koláček, ředitel technologické společnosti System4u, která firmám pomáhá s digitalizací pracoviště a firemních systémů.
Firmy se bojí ztráty kontroly nad zaměstnanci a daty
Efektivnější práci z domova brání zejména strach majitelů firem ze ztráty kontroly nad zaměstnanci a daty, ke kterým z domova přistupují.
„Bojí se, že by mohl někdo ze zaměstnanců data zneužít či nedbalostí ohrozit informační systémy. Týká se to zejména menších firem, kde manažeři byli zvyklí vše řešit se zaměstnanci v kanceláři. Tam měli dokonalý přehled o tom, kdo co dělá a co se děje. Nyní mají často strach, že tento přehled ztratí,“ vysvětluje Martin Koláček.
Obavy ze zneužití dat jsou ale podle odborníků neopodstatněné. „Fyzická kontrola zaměstnanců na pracovišti dává falešný pocit bezpečí. Ke zneužití či ztrátě dat dochází z důvodů špatného technologického zabezpečení a zálohování. Práce na dálku bezpečnost firmy nijak neohrožuje,“ ujišťuje Martin Koláček.
56 % zaměstnanců pracuje z domova skoro pořád
S pokračujícím důrazem na sociální distancování se firmy smiřují s tím, že práce z domova se stává novou normu. Odpor firem podpořit práci z domova se proto pod tlakem vleklé pandemie mění. Z průzkumu totiž vyplývá, že zaměstnanci doma tráví čím dál více času: 56 % pracuje z domova pořád či s občasnými výjimkami. Efektivita práce proto rapidně klesá ve firmách, kde nemají plnohodnotný přístup k firemním systémům.
„Některé týmy jsou doslova paralyzované, nedokážou se koordinovat, sdílet myšlenky, data, kontrolovat odvedenou práci, fakturovat. V důsledku i ti nejkonzervativnější zaměstnavatelé začínají práci na dálku akceptovat jako novou realitu,“ říká Martin Koláček.
Největší hrozbou pro malé a střední firmy je proto snaha vyhnout se digitalizaci firemních systémů či potřebné kroky oddálit. „Řada firem stále nebere digitalizaci firmy jako investici, ale spíše jako nutné zlo. Návratnost investice do digitalizace je kratší než rok, a to díky vyšší efektivitě práce a novým příležitostem,“ vysvětluje Martin Koláček.
Notebooky soukromé či firemní jsou nejčastějším pracovním nástrojem
Z domova pracují zaměstnanci nejčastěji na firemním nebo soukromém notebooku, vyplývá z průzkumu. Vlastní notebook preferují nejčastěji lidé s vysokoškolským vzděláním. Podle společnosti lze do firemní sítě bezpečně integrovat jakákoli zařízení, a to i ta v soukromém vlastnictví zaměstnance.
„Bezpečně lze do sítě připojit notebook, telefon i tablet. Je jedno, jestli je zařízení firemní či soukromé, zabezpečení dat technologie zajistí v každém případě. Velké nadnárodní firmy obvykle preferují notebooky vlastní. Menší firmy jsou v tomto ohledu flexibilnější,“ dodává Martin Koláček. Současné technologie umístěné v cloudu navíc umožňují plnohodnotně pracovat na dálku i s průměrným hardwarem. „Každá firma si může zvolit řešení odpovídající jejím možnostem, platby většinou probíhají flexibilně podle počtu uživatelů,“ uzavírá Martin Koláček.
Redakčně upravená tisková zpráva Společnosti System4u
Další informace hledejte na www.businessinfo.cz/koronavirus